Hmota, vlastnosti látek Olga Horká 1 pokus: Změna skupenství Cíl: • opakování vědomostí o třech skupenstvích hmoty, žák uvede příklady na příslušné skupenství, uvede příklady látek, které mohou se vyskytovat ve třech skupenstvích, zopakovat termíny sublimace , molekuly Potřeby: • zdroj tepla, • pánvička, • obyčejný led • suchý led (CO2) Postup: • Dejte obyčejný led na pánvičku a začnete ho zahřívat. • Zahřívejte pokud led neroztaje. • Zahřívejte, dokud nevypaří voda. • Na pánvičku dejte suchý led a začněte ho zahřívat. Výsledky: • Z ledu vznikne voda. • Voda se změní v páru. • Suchý led se změní přímo v plyn. Doplňující informace: • Teplo způsobuje, že se molekuly látek pohybují rychleji a vzdálenost mezi nimi se zvětšuje. Za dostatečné teploty se může látka pevná změnit v kapalnou a posléze v plynnou. • Změny skupenství látek mohou být velmi prospěšné. Hasicí přístroje způsobí, že hořící plyn je přeměněn zpět v nehořlavou kapalinu nebo pevnou látku. 2 pokus: Tají všechny látky při stejné teplotě? Cíl: • žáci zopakují terminy bod varu, bod tání Potřeby: • skleničky, voda • nádoba s dvojitým dnem nebo pánev • zdroj tepla • drcený led • teploměr • máslo • vosk • cukr • další pokusné látky • rukavice (k manipulaci s horkými předměty) Postup: • Dejte led do sklenice. Jak led taje, zaznamenávejte teplotu. • Vylejte vodu. • Děti si z bezpečnostních důvodů vezmou rukavice, protože některé látky mohou při ohřívání stříkat. • Do nádoby s dvojitým dnem nebo na pánev dejte máslo. • Zahřívejte, dokud máslo neroztaje. • Jeden z žáků zaznamená teplotu, při které máslo taje. • Stejným způsobem postupujte i u dalších pokusných látek. • Nakreslete graf nebo tabulku bodu tání jednotlivých látek použitých při pokusech. Výsledky: • Každá látka taje při jiné teplotě. Doplňující informace: • Přesnost bodu tání zvýšíme několikerým opakováním. • Bod tání je veličina, která napomáhá k identifikaci dané látky. • Tání je proces, který se v průmyslu využívá k oddělování a čištění látek. 3 pokus: Proč se předměty rozpínají nebo smršt´ují? Cíl: • Žáci získají základní znalosti o pohybů molekul a působení teploty na fyzické vlastností látky Potřeby: • skleněná láhev • teplá voda • balónek • nůžky • širokou mísu • studenou vodu Postup: • Zahřejte skleněnou láhev tak, že do ní nalejete horkou vodu a necháte ji po několik minut uvnitř. Po zahřátí vodu vylejte. • Odstřihnete hrdlo balónku. Přetáhněte balónek přes ústí láhve. Pak postavte láhev do mísy se studenou vodou. Co se stane s balónkem? Výsledky: • Ochlazováním se vzduch uvnitř láhve smršt´uje, tím zaujímá menší prostor. Do uvolněné části láhve vniká vzduch z jejího okolí. Balónek stojí v cestě pronikajícímu vzduchu, a proto je vtahován dovnitř. Doplňující informace: • Všechny předměty jsou složeny z malých částeček (molekul), které se neustále pohybují. Zahříváním se jejich pohyb zrychluje, jako by se pokoušely vytlačit jedna druhou z původního místa. Předměty tak zvětšují svůj objem (rozpínají se). Jestliže jsou molekuly ochlazovány, jsou pomalejší, a proto potřebují méně prostotu. Předmět, který vyplňují, se zmenšuje (smršťuje se).