Naučná stezka Katrin Monczková Ivana Nevěřilová Monika Jonešová Cíl projektu n zapojit děti do zkoumání oblasti v okolí našeho města n zaměřit se na výzkum půdy, rostlin,stromů, ptáků, savců, obojživelníků, hmyzu n výstupem je vytvoření informační tabule, s jejím následným postavením na okraj dané oblasti n tabule bude sloužit jako informační vývěska 1. hodina • Úvodní hodina Seznámení dětí mezi sebou prostřednictvím hry Seznámení dětí s projektem a jeho cílem Výběr oblasti Seznámím děti s průběhem další hodiny Vybídnu děti, aby případně do další hodiny přinesly své příspěvky 2. hodina n Studijní hodina – studium půdy a rostlin Na úvod hodiny připravíme pro děti hru Dětem doneseme studijní materiály (knihy, časopisy, atlasy), ze kterých načerpají informace o oblasti Hodinu osvěžíme poznávací soutěží, kde budeme vycházet z nově získaných informací Uvědomíme děti, aby si na další hodinu (konanou venku) vzali patřičné oblečení 3. hodina • Praktická hodina – průzkum půdy Seznámení dětí s vybraným místem Cílem je rozbor půdy (druhy hornin, půdní vlhkost, typ půdy) Na konci hodiny připomeneme dětem, že další hodina se koná opět v přírodě 4. hodina n Ekologická hodina Formou hry připomeneme dětem základní ekologické principy Vhodnými příklady děti poučíme co je ekologicky správné a co nikoli Pokusíme se s dětmi uklidit námi vybranou oblast Připomene dětem další venkovní hodinu 5. hodina • Praktická hodina- průzkum rostlin Cílem hodiny je průzkum místních rostlin (druhy a výskyt rostlin) Během hodiny si opatříme vzorky rostlin, které nám poslouží pro pozdější přesné určení Seznámení dětí s další studijní hodinou 6. hodina n Studijní hodina – studium stromů, hmyzu Dětem doneseme studijní materiály (knihy, časopisy, atlasy) Získáme informace o stromech a keřích, které se nacházejí v oblasti Na základě znalostí místní půdy a rostlin, se děti pokusí odhadnout, jaké druhy hmyzu se v oblasti vyskytují Seznámíme děti s další venkovní hodinou 7. hodina • Praktická hodina – průzkum dřevin Děti si v praxi získají informace o druzích stromů, keřů; zaměří se na kůru, listy, květy, plody, tvar atd. Pokusíme se určit stáří dřevin 8. hodina • Praktická hodina – průzkum hmyzu Děti se vydají do terénu zkoumat hmyz Pro lepší orientaci mohou mít s sebou obrázky s názvy hmyzu Budou chodit po oblasti a pozorovat veškerý hmyz (na zemi, stromech, květech…) a zapisovat, které druhy se zde vyskytují 9. hodina n Studijní hodina – studium ptáků a savců Prostudujeme s dětmi literaturu na téma ptáci a savci Ukážeme jim obrázky s některými druhy ptáků a savců, které by se mohly vyskytovat ve vybrané oblasti Dále mají děti k dispozici internet pro bližší upřesnění Seznámíme je s těmito druhy trochu podrobněji (potrava, spánek atd.) 10. hodina • Praktická hodina – průzkum ptáků Děti se vydají do terénu zkoumat ptáky; sebou si vezmou obrázky ptáků, které jim pomohou ptáky lépe rozeznat Při pozorování ptactva, musí být tišší, aby ptáky nevyplašili. Všechny ptáky, které děti zpozorují, také zapíší 11. hodina n Praktická hodina – průzkum savců Děti se vydají do terénu zkoumat savce a opět sebou budou mít k dispozici obrázky, pro jejich lepší rozpoznání Budou poznávat veškeré savce v oblasti a zapisovat je Důležitá je opatrnost a tichost. 12. hodina n Studijní hodina – studium obojživelníků a plazů Prostudujeme s dětmi literaturu na téma obojživelníci a plazi Děti si prohlédnou obrázky se jmény obojživelníků a plazů, kteří by se mohly vyskytovat v dané oblasti To, co je bude zajímat, si mohou najít i na internetu Dále jim uděláme menší přednášku na toto téma, aby se s těmito druhy seznámili trochu blíže 13. hodina • Praktická hodina – průzkum obojživelníků Děti se vydají do terénu zkoumat obojživelníky Budou vyhledávat všechny obojživelníky, kteří se zde vyskytují a zapisovat je Pomoci jim opět mohou obrázky, které budou mít s sebou 14. hodina • Praktická hodina – průzkum plazů Děti se vydají do terénu zkoumat plazy Budou chodit po oblasti a vyhledávat veškeré plazy, kteří zde žijí, a podle obrázků nebo vlastních znalostí je poznávat a zapisovat. 15. hodina n Praktická hodina – návštěva stolaře, kováře Děti navštíví stolaře, se kterým se domluví na výrobě dřevěné tabule. Dále navštíví kováře, u kterého objednají železnou konstrukci na tabuli. 16. hodina n Uspořádání materiálu Děti se věnují vyhledávání obrázků, doplňků, třídění získaného materiálu. Vybírají důležité informace, které následně zpracují na tabuli. 17. – 18. hodina n Zpracování tabule Po dobu 2 hodin budou děti pracovat na vytváření papírové tabule. Vypíší vybrané informace, doplní malbami, obrázky a připraví tabuli k laminátování. 19. hodina n Laminátování tabule Připravenou papírovou tabuli zalaminátují do fólie. Vyzvednou hotovou dřevěnou tabuli a kovovou konstrukci. 20. hodina • Závěrečná hodina Jednotlivé části konstrukce sestavíme dohromady a společně zavezeme na určené místo. Pokusíme se domluvit se zástupcem úřadu a s rodiči, aby přišli na závěrečné zasazení konstrukce a své děti ohodnotili a pochválili za výbornou práci.