Téma: měření lidského těla Objekty měření: rodiče a dcera. Ø Věk dítěte: 3 roky Věk matky: 31 let Věk otce: 25 let Ø Výška dítěte: 110 cm Výška matky: 168 cm Výška otce: 194 cm Ø Předpokládaná výška dítěte: 194 – 13 + 168 = 349 : 2 = 174,5 cm Ø Rozpětí paží dítěte: 102 cm Rozpětí paží matky: 166 cm Rozpětí paží otce: 200 cm Po ukončení tělesného růstu je tělesná výška přibližně rovna vzdálenosti konce prstů rozpažených rukou. Výška matky: 168 cm Rozpětí paží matky: 166 cm Výška otce: 194 cm Rozpětí paží otce: 200 cm Ø Váha dítěte: 15 kg Váha matky: 59 kg Váha otce: 96 kg Ø Porodní váha dítěte: 3,20 kg Porodní váha matky: 2,20 kg Porodní váha otce: 4,20 kg Ø Body mass index BMI = (hmotnost v kg) / (tělesná výška v metrech)2 Dítě BMI = 15 : (1,10)2 BMI = 12,3 Matka: BMI = 59 : (1,68)2 BMI = 21,4 Otec BMI = 96 : (1,94)2 BMI = 25, 2 Mírná nadváha. Je-li hodnota BMI nad 25 jde o nadváhu, nad 30 o obezitu (nad 40 o zhoubnou obezitu), která je vážným rizikovým faktorem a měla by být léčena Ø Obvod hlavy dítěte: 50 cm Obvod hlavy matky: 55 cm Obvod hlavy otce: 60 cm Ø Rozměr chodidla dítěte: (10. 5,5 ) : 15 = 3,6 I = 3,6 Normálně klenutá noha nejmenší šířka 2, 5 cm, největší šířka 5 cm Rozměr chodidla matky: ( 10. 7,5 ) : 22 = 3,4 I = 3,4 Normálně klenutá noha nejmenší šířka 2, 5 cm, největší šířka 7, 5 cm U normálně klenuté nohy nepřesahuje nejmenší šířka 45% největší šířky. Používáme také přesnější stanovení ploché nohy pomocí indexu: I = 10 ∙ (největší šířka chodidla) /(největší délka chodidla) Ø Plocha S = 167∙√(hmotnost ∙ výška) Plocha těla dítěte: S = 167 . √ ( 15 . 110 ) S = 167 . √ 1650 S = 167 . 40, 6 S = 6780 cm2 Plocha těla matky: S = 167 . √9912 S = 167 .99 S = 16533 cm2 Plocha těla otce: S = 167 . √18624 S = 167 . 136 S = 22712 cm2 Měření bylo zajímavé nejen pro mě, ale stalo se zajímavým úkolem pro žáky II. třídy. Úkolem žáků bylo přeměřit a správně zapsat číslicemi do předem připraveného pracovního listu. Úlohu uvítali jako zajímavé zpestření. Poprvé se děti setkaly s tabulkami a grafy. Tyto činnosti pro ně byly velmi zajímavé. Také se tyto měření daly výborně využít v předmětu Kultura ducha a těla, kde vznikaly úžasné práce.