Práce s chybou ve výuce matematiky (Teze přednášky) Růžena Blažková Motto: Chybami se člověk učí. Kdo nic nedělá, nic nepokazí. 1. Sebereflexe: - Jak na vás působí, dopustíte-li se chyby. - Jakou reakce učitele či okolí očekáváte pro hodnocení vašich chyb. - Jak na vás působí přísný a nesmlouvavý přístup při hodnocení chyb. - Jak na vás působí shovívavý nebo chápající přístup. 2. Pohled na chybu žáka či učitele: - Jev nežádoucí, kterého je nutno se vystříhat. - Cesta k získávání zkušeností . - Diagnostický nástroj. 3. Chyba v práci žáka. - Příčiny chyb. - Klasifikace chyb. - Postoje žáků. 4. Chyba v práci učitele. - Chyby způsobené nedostatečnou odbornou přípravou. - Chyby didaktické. - Chyby osobnostní. 5. Různé možnosti přístupů k práci s chybou. 6. Hodnocení a klasifikace. 7. Některé zajímavosti. - Správný výsledek po špatném postupu. - Kuriozity. 8. Chyby v úlohách při počítání s čísly získanými měřením. Literatura 1. Hejný, M. a kol. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN, 1990. 2. Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2001. 3. Polák, J.: Přehled středoškolské matematiky. Praha: Prometheus, 1991 4. Volfová, M.: Chyby v úlohách, kde je počítáno s čísly, získanými měřením. In: Matematika, fyzika, informatika ve škole, 10, 2000/2001, s. 569 –571.