Sylaby DM1 – zima 2008 Seminář z didaktiky matematiky si ve svém prvním semestru stanovuje následující cíle: * Studenti se seznámí s různými řadami učebnic, budou schopni posoudit jejich pozitivní i negativní stránky. * Studenti využijí své znalosti z předchozího studia pedagogiky, co se týče výukových metod a forem práce. * Studenti si sami vyzkouší vystoupit před publikem, správně si časově rozvrhnout svůj výstup a zvolit přiměřené komunikační prostředky. Tyto cíle budou dosahovány tím, že studenti budou samostatně vystupovat na seminářích na daná témata, s využitím didaktické teorie, se kterou se seznámí na přednáškách. Očekává se od nich, že si samostatně vyhledají vhodné učebnice, s pomocí kterých si budou výstupy připravovat, že budou volit přiměřený styl výuky pro daný tématický celek a vyrábět pomůcky, pokud je to pro dané téma vhodné. Ke každému tématu zvolí student vhodnou motivaci. Seminář je zakončen zápočtem. K získání zápočtu student vystoupí na semináři a odevzdá portfolio didaktických materiálů (úkoly se dozví na semináři). Získání zápočtu je nutnou podmínkou k tomu, aby student mohl absolvovat kolokvium. Číselné obory – rozpis výstupů 1. týden zavedení desetinných čísel ...................................................... sčítání a odčítání desetinných čísel ...................................................... násobení a dělení desetinných čísel ...................................................... 2. týden zavedení záporných čísel ...................................................... sčítání a odčítání celých čísel ...................................................... násobení a dělení celých čísel ...................................................... 3. týden zavedení zlomku jako části celku ...................................................... zlomek jako reprezentant racionálního čísla ...................................................... krácení a rozšiřování zlomků ...................................................... 4. týden porovnávání zlomků ...................................................... sčítání a odčítání zlomků ...................................................... násobení zlomků ...................................................... 5. týden dělení zlomků ...................................................... složený zlomek ...................................................... racionální čísla ...................................................... 6. týden procenta – procentová část ...................................................... procenta – výpočet základu ...................................................... procenta – výpočet počtu procent ...................................................... 7. týden základy finanční matematiky ...................................................... jednoduché úrokování ...................................................... daně ...................................................... 8. týden mocniny (druhá mocnina a odmocnina) ...................................................... pravidla pro počítání s mocninami ...................................................... odmocniny ...................................................... pravidla pro počítání s odmocninami ...................................................... 9. týden slovní úlohy o pohybu ...................................................... slovní úlohy o společné práci ...................................................... slovní úlohy o směsích (9. třída) ...................................................... Styl výuky: 1. frontální výuka 2. skupinová výuka 3. konstruktivismus, manipulativní činnost 4. samostatná práce 5. projekty 6. didaktické hry