Příloha č. 4 POMOCNÁ OSNOVA PRO POZOROVÁNÍ A ZÁZNAMY Z HOSPITACÍ (NÁSLECHOVÝCH HODIN) PRO STUDENTY 1. Přípravná (organizační) fáze vyučovací hodiny: · zda a jak byl stanoven výukový cíl · vymezení učiva, základní učivo · zvolené vyučovací metody a formy a základní metodický postup · připravené učební pomůcky · jaký druh přípravy vyučovací hodiny vyučující zvolil · příprava práce s tabulí či jinými vyučovacími prostředky 2.. Průběh vyučovací hodiny ( tj. motivace, expozice, fixace): · zda učitel žáky vhodně motivoval na vyučovací proces · jakým způsobem sdělil učitel žákům cíl vyučovací hodiny · jak využíval cíle k řízení učebních činností žáků · jak učitel sděloval nové učivo (použité metody a formy) · jak odlišil základní, rozšiřující, příp. prohlubující a doplňkové učivo · jaké byly jeho typické otázky (zajímavé, povzbuzující, motivující, důvtipné) · jakým způsobem navozoval samostatnou aktivitu žáků · zda zapojoval do činnosti všechny žáky · jaké typy učebních úloh žákům předkládal, jaká byla jejich poznávací náročnost a variabilita · jaká byla převládající činnost učitele · jaké byly převládající činnosti žáků · jak byla využívána učebnice, příp. jiné texty nebo materiály, pomůcky - výzvy k práci s učebnicí, organizace práce s učebními pomůckami · domácí úkol - zda byl zadán plánovitě v souladu s výukovým cílem a učivem · jak byly zaměřeny otázky učitele při zkoušení a opakování - na pamětní zvládnutí učiva, na pochopení vztahů a souvislostí, na aplikaci poznatků · zda mělo zkoušení charakter vytváření zpětné vazby (pro učitele i pro žáky) s ucelenou myšlenkovou strukturou, nebo mělo roztříštěný, epizodický charakter · zda mělo zkoušení a opakování jasný cíl, propojený s cílem hodiny · zda hodnocení výkonů bylo objektivní, spravedlivé, učitelem zdůvodněné · jak reagoval učitel na chybu žáka, zda jí dokázal didakticky využít · jaká byla atmosféra při zkoušení (stres, napětí, "osudovost" výsledku, nebo pohoda, uvolnění, podpora), orientace učitele na znalosti, nebo naopak na chybu (zkoušel, co žáci vědí - nebo co nevědí, se snahou "nachytat" při neznalosti) · jak zhodnotil učitel výsledky učební práce v hodině z hlediska výukového cíle · zda zapojil do hodnocení i děti a nakolik je vedl k sebehodnocení 3. Celkový dojem z vyučovací hodiny · jaká byla celková atmosféra hodiny (kladně podněcující, či ne) · jak se podařilo učiteli žáky zaujmout · jaká byla celková aktivita žáků v hodině a jak ji učitel navozoval a využíval · zda diferencoval učitel požadavky na žáky s ohledem na jejich individuální možnosti a zvláštnosti