Vávrová Gabriela 9. ročník Téma hodiny : Prevence zneužívání návykových látek a první pomoc při otravě návykovými látkami Časová dotace : 90 min. 1. Teoretická část : 20 min. a) úvod : vtáhnutí do problematiky a krátké opakování - učitel bude klást otázky studentům a jejich odpovědi bude zapisovat na tabuli, aby je žáci měli na očích - otázky : * co je závislost? * Jak se projevuje závislost? Jaké jsou její hlavní charakteristiky? * Jaké znáte druhy závislostí? b) diskuze žáků na témata : 25 min. - Co si myslíš, že vede člověka k závislosti? - Jak si myslíš, že lze závislostem předcházet? - Setkali jste se někdy se závislým člověkem? Pokud ano na čem byl závislý? - Jak myslíš, že takovému člověku můžeš pomoci? Po diskuzi krátké shrnutí a zápis do sešitu. Cílem je, aby studenti získali povědomí o důvodech, které vedou k závislostem, důležité je také zdůraznit vliv vrstevnické skupiny. c) výklad učitele : 20 min. · Jak podat první pomoc při otravě návykovými látkami - základní kroky: 1. zajistit dostatek čerstvého vzduchu 2. zjistit zda je intoxikovaný při vědomí nebo naopak upadl do bezvědomí 3. přivolat rychlou záchranou službu 155 4. nepodávat alkohol, černou kávu, mléko 5. pokusit se získat informace o látce, která byla požita ( předat informace lékaři, může to usnadnit léčbu, k řadě látek také existují protijedy ) * výklad první pomoci : kdy je intoxikovaný při vědomí a kdy vím, že k intoxikaci došlo ústy * výklad první pomoci : kdy je intoxikovaný při vědomí a k otravě došlo nitrožilně nebo vdechnutím * výklad první pomoci : kdy je intoxikovaný v bezvědomí Poté učitel tyhle informace rozdá v tištěné podobě a studenti si je nalepí do sešitu. 2. Praktická část : a) třída se rozdělí na 3 skupinky – každá skupinka dostane určitý typ otravy a připraví si, jak by postupovali při první pomoci pro zopakování. b) anonymní dotazy studentů : - na konci hodiny budou mít studenti úkol zapsat otázky , na které by chtěli znát odpověď – samozřejmě k dané problematice - Učitel by do příští hodiny napsal odpovědi a jako celek by je předal studentům, případně by některé rozebral.