DIDAKTIKA VZ PŘÍPRAVY NA HODINU (6.-9. ročník) 6. ročník Osobní bezpečí- Způsoby chování v krizových situacích rozsah 2h motivace V životě člověka nastávají náhodné a mimořádné situace, které mohou ohrozit zdraví i život člověka. Každý člověk by měl těmto situacím předcházet, popřípadě vědět, jak se v takových situacích zachovat. Čím dříve se dítě naučí krizové situace zvládat či předcházet jim, tím dříve z něj bude vyzrálý člověk s racionálním uvažováním. teoretická část Cílem hodiny je vysvětlit žákům, jak předcházet, popřípadě řešit krizové situace. Důležité je také aby žáci věděli, na koho se v určité krizové situaci obrátit. didaktické metody, formy výklad, rozhovor, diskuze, situační hry didaktická část Na úvod hodiny budou žáci seznámeni s obecnými pojmy krize, krizová situace, šikana apod. Jaké situace můžeme chápat jako krizové? následují odpovědi, diskuze třídy. Jednotlivé druhy krizí se podrobněji rozeberou- důraz kladen především na rodinné krize (rozvod, ztráta rodiče), šikana, týrání, autonehoda apod. Situační hra- sehraje se scénka: 2 starší žáci si dovolují na mladšího chlapce- postrkují ho, berou mu svačinu. V tom přichází další dva chlapci, kteří se mají šikanovaného jedince zastat. Jak se zachovají? Následuje diskuze, jak by se tato situace dala řešit, co je na šikaně špatné. V další části vyučování se žáci seznámí s tím, jak a komu se mohou svěřit v určité krizové situaci. Žákům bude především vysvětlena činnost linek důvěry a dalších krizových center. Diskuze žáků- S kým bys řešil dané krize? šikana, rozvod rodičů, pětka z prověrky apod. Na konci hodiny by měla být otevřená diskuze, kladení otázek, shrnutí dané problematiky a přínos pro žáky. 7. ročník Bezpečné sportování, bezpečnost silničního provozu rozsah 1h motivace Mezi základní potřeby pro dobré duševní i psychické zdraví patří sport. V neposlední řadě dochází při těchto aktivitách ke zraněním, popřípadě i ke smrti. Je důležité žáky upozornit, jak možnému nebezpečí předcházet. S tím je spojeno i chování při silničním provozu- ať už jde o cestu do školy, přecházení přechodů či výlet na kole s rodinou. metody, formy výklad, rozhovor, názorné ukázky (kolo), pracovní list (kolo, značky) didaktická a praktická část Úvodem budou žáci seznámeni se základními pojmy. Pokračovat se bude s vysvětlením základů bezpečnosti při sportování- ochranné pomůcky, nepřeceňování sil apod. Následuje diskuze. V praktické části (v pracovním listu) budou žáci seznámeni s popisem kola a s bezpečnostními prvky kola. Dále poté s důležitými dopravními značkami. V učebně bude i kolo- se všemi bezpečnostními prvky Koncem hodiny budou shrnuty nejdůležitější informace, následovat bude volná diskuze na dané téma, dotazy žáků. dopravní značky- co znamenají a jak se jmenují? Přechod pro chodce ……………………………………….. Pozor, přechod prochodce ………………………………………….. Stůj, dej přednost v jízdě ………………………………………….. Hlavní pozemní komunikace …………………………………………. Dej přednost v jízdě ………………………………………… Zákaz vjezdu všech vozidel(v obou směrech) …………………………………………. 8. ročník Prevence zneužívání návykových látek- Drogy kolem nás rozsah 2h motivace Žáci by měli prohloubit své znalosti o nebezpečí drog, jde především o prevenci. Úkolem je také stmelit třídu více dohromady, analyzovat jejich názory a postoje. metody, formy diskuze v kruhu didaktická část Diskuze by měla směřovat k otázkám typu: Co je to droga? Jaké jsou nejčastěji zneužívané drogy? Znáš některá kritéria dělení drog? Jaká jsou hlavní rizika užívání drog? Drogy versus zákon? Jak vzniká závislost? Znáte nějaké autory píšící o drogách? Jaké jsou následky pro uživatele drog a pro jejich blízké okolí? Jak pomoci závislému člověku? Diskuze by měla probíhat 2 hodiny, dotazy samozřejmě neklade pouze učitel, ale i žáci. Diskuzi se ponechává volný průběh, každý žák se může zapojit, vyjádřit svůj názor. 9. ročník Rodina, rodinný rozpočet rozsah 2h motivace Žáci 9. třídy jsou ve věku, kdy se začnou pomale osamostatňovat od rodičů- dojíždění za školou, hledání brigády apod. Žák by měl již dobře znát hodnotu peněz a hlavně rozumné nakládání s penězi. metody, formy pracovní list, diskuze, práce ve skupině didaktická část Žákům bude rozdán pracovní list (do skupiny po 4 lidech), budou seznámeni s cílem pracovního listu a s instrukcemi k jeho vypracování (např. seznámení se s cenami energie, léků, pojištění atd.). Ve zbytku hodiny žáci vyplní pracovní list a v následující hodině proběhne analýza jejich výsledků, srovnání jednotlivých skupin apod. Zbytek času bude věnován tématu Problémy rodin s nízkou životní úrovní. pracovní list Žáci dostanou fiktivní částku 30 000 Kč/ měsíc. Jejich úkolem je s touto částkou vyjít a rozdělit ji do měsíčního rozpočtu dvou lidí (bezdětných), následně do ročního rozpočtu. pozn.: Naschvál jsem zde uvedl kolonku alkohol a tabákové výrobky- zajímavá sonda, kolik by byli žáci z celkové položky schopni „obětovat“ této položce. Kolik by bylo skupin, které by tuto položku proškrtly?Na to by mohla být také velmi zajímavá následující diskuze… Kč/měsíc Kč/rok Potraviny a nápoje Odívání, obuv Náklady na bydlení- voda, energie, paliva (nájem, elektřina, plyn, …) Zařízení domácnosti (pouze za rok) - Zdraví (léky, poplatky, pojištění) Doprava Pošta a telekomunikace Rekreace, kultura, sport,… Vzdělání Alkohol, tabákové výrobky Jiné Celkem 30 000,- 360 000,-