23. KOMUNIKACE, MEZILIDSKÉ VZTAHY KOMUNIKACE - základní spojovací článek mezi lidmi v procesu řízení podniku - probíhá pouze tehdy, pokud druhý člověk zprávu pochopí tak, jak byla míněna - součástí je i zpětná vazba SDĚLOVATEL à SDĚLENÍ à MÉDIUM à PŘÍJEMCE /__________________________________/ zpětná vazba Průběh komunikace může být ovlivněn komunikačními šumy: - nedostatky na straně udělovatele nebo příjemce sdělení SDĚLOVATEL: - neurovnání myšlenek před sdělením - nepřesné vyjadřování - rozsáhlé prezentování informací - zařazení řady myšlenek, které vzájemně nesouvisejí PŘÍJEMCE: - neostatečné soustředění při příjmu sdělení - soustředění se na detail, místo na podstatu - soustředění se na odpověď po počátečních informací místo vyslechnutí sdělení do konce - Poruchy při přenosu informací - Z hlediska fungování komunikačních procesů členíme komunikaci na: VNITŘNÍ = komunikace uvnitř podniku VNĚJŠÍ = komunikace podniku s jeho okolím Vnitřní komunikační systémy - předpokladem dobré komunikace je srozumitelné sdělení a umění dobře vnímat přijímané sdělení - pro zajištění komunikace uvnitř podniku jsou důležité tyto formy komunikace: 1. ÚSTNÍ - je nutné si ujasnit: - čeho chceme sdělením dosáhnout - jak dobře známe příjemce - složitost sdělení - závažnost reakce, kterou od sdělení očekáváme - případné důsledky selhání komunikace - s ústní komunikací souvisí pojem neverbální komunikace - pohyb rukou, výraz obličeje, celkový postoj, způsob a rychlost řeči…) 2, PÍSEMNÁ KOMUNIKACE - písemný text musí být srozumitelný: - smysl zprávy - stručný - přehledný - obsahově přesný - všude tam, kde jde o opakované sdělení, záznam či evidenci je vhodné použít standardizovaných formulářů V ostatních případech je nutné respektovat příjemce - jeho informovanost o daném problému, fyzické a intelektuální schopnosti DRUHY KOMUNIKACE: Komunikační kanály mohou být formální nebo neformální Formální kanály probíhají směry: 1, Komunikace směrem dolů - zajištění prostřednictvím porad, směrnic, příkazů… 2, Komunikace směrem nahoru - zpětná vazba pro komunikaci směrem dolů - současně je to zdroj informací o výkonech, problémech 3, Horizontální - mezi jednotlivými útvary podniku na stejné řídící úrovni - napomáhá koordinaci činnosti v rámci jednoho útvaru nebo mezi různými útvary 4, Diagonální - probíhá mezi místy rozhodování na různých úrovních organizační struktury Neformální: - různé formy sdělení vycházejí z náhodných osobních kontaktů Vnější komunikační systémy: - uskutečňují se prostřednictvím komunikace: poštovní, telekomunikační, rozhlasové, televizní… NEDOSTATKY V KOMUNIKACI - komunikační problémy Typické nedostatky v komunikaci: - vedoucí pracovníci příliš „filtrují“ informace, takže podřízení pracovníci dostávají málo informací od podnikového vedení o cílech, přijatých plánech, záměrech a situacích v podniku - nedostatečně funguje tzn. Horizontální komunikace, tj. informační vztahy mezi útvary na stejné úrovni řízení (např. mezi marketingem a technickým rozvojem, výrobou, ekonomikou) - není dán dostatečný prostor pro komunikaci „zdola“, tzn. pro podměty a návrhy, které přicházejí od podřízených Pravidla: 1, Při zadávání instrukcí buďte rozhodní, pokyny zadávejte přímo, při vyžadování úkolů buďte důslední 2, Podporujte otevřenou komunikaci - zdroj zpětné vazby, kolektivního rozumu, buďte přístupní i ke stížnostem a problémům 3, Ve vztahu k podřízeným dbejte na jejich informovanost 4, Odstraňte z pracoviště strach a nejistoty 5, Respektujte názor partnera, neříkejte přímo, že nemá pravdu, na nedostatky upozorňujte přímo 6, Jednejte přátelsky, nechte hovořit více svého partnera , projevte sympatie k jeho názorům, k nesouhlasu směřujte otázkami 7, Povzbuzujte každé zlepšení