POJEM MANAGEMENT LITERATURA : 1. Světlík ,J. Marketing školy.Zlín:EKKA,1966 2. Bacík,F. a kol..Úvod do teorie a praxe školského managementu.Praha,UK,1955 3. Fischer,Walter.A..Vedení a rozvoj školy.Brno,Pagodo,1997.ISBN 80-85931-34-6 4. Kvalita a odpovědnost. Program rozvoje vzdělávací soustavy ČR.MŠMT.Praha 1994 5. Truneček, Jan. Management I.Praha 1995.ISBN -80-7079-929-3 6. Školské zákony 561/2004 Sb.,563/2004 Sb. Vašáková,J. Autoevaluace jako prostředek k trvalému rozvoji školy. Pedagogická orientace 2004, č.3,s. 73-78.ISBN 1211-4669 Obecnému pojetí management Pojem management zahrnuje zejména tyto roviny (J.T.) : A) specifické funkce řízení podniku B) určitý způsob vedení lidí C) obor studia – odborná disciplina Ad. B : určitý způsob vedení lidí H.Koontz a H.Weihrich „Management je proces vytváření určitého prostředí, ve kterém jednotlivci pracují společně ve skupinách a efektivně uskutečňují zvolené cíle“. Ad. C) obor studia – odborná disciplina Management se charakterizuje jako soubor přístupů, názorů, doporučení, principů, technik, metod jichž využívají S.P. Robins definuje tuto rovinu jako l „Management je oblast studia, která se věnuje stanovení postupů, jak co nejlépe dosáhnout cíle organizace“, DEFINICE MANAGEMENTU Management jako proces HISTORIE MANAGEMENTU – MANAGEMENT VE VÝVOJI Management je neustále prověřován reálným životem tržní ekonomiky KLASIFIKACE MYŠLENKOVÝCH PROUDŮ MANAGEMENTU l PRVNÍ ETAPA l TŘETÍ VÝVOJOVÁ ETAPA l DRUHÁ ETAPA l ČTVRTÁ ETAPA PRVNÍ ETAPA l Taylor – Fayol – Weber. DRUHÁ ETAPA l Charakteristika : plánování v makro i mikroekonomickém měřítku, širokým rozvinutím iniciativních metod, metody stanovení cílů, výběr a určování manažerských talentů, lidská strana podniku TŘETÍ VÝVOJOVÁ ETAPA l Charakteristika : projev snahy o širokou spoluúčast zaměstnanců na řízení,vytváření partnerských vztahů v podniku, snaha a zájem neustále zvyšovat kvalifikaci dělníků ČTVRTÁ ETAPA l Charakteristika : rozsáhlé využívání automatizace, kancelářní techniky, zavádění pružných výrobních systémů, nástup automatizace a robotizace, telekomunikační rozvoj. Systematický rozvoj Frederic Winslow Taylor ( 1856 – 1919), Henri Fayol (1841 - 1925) Max Weber (1864 – 1920). VĚDECKÉ ŘÍZENÍ Frederic Winslow Taylor ( 1856 – 1919): zavádí termín vědecké řízení. Ve své práci „Řízení dílen“ (1903) nazývá T. svůj předkládaný systém řízení „systémem úkolů „ ZÁSADY VĚDECKÉHO ŘÍZENÍ  exaktnost místo ustálených návyků, které si přinášejí dělníci  harmonie mezi dělníky místo vzájemných konfliktů a rozporů  spolupráce místo individuálních postupů, které každý dělník doposud utajoval  maximální produktivita práce organizovaná vedením místo dosavadního chaosu maximální výkon, se kterým je nutno sladit také hmotnou odměnu SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ Tento pojem je spjat s osobou Henriho Fayola. Fayolova koncepce řízení se stává jedním ze základních teoretických konstrukcí formujících obecné principy organizace řízení se zdůvodněním normativní koncepce formální struktury řízení. Jeho vymezení manažerských funkcí platilo celou polovinu století(Henri Mintzberg nově). Zatímco Taylor věnoval pozornost jednotlivým dělníkům a řízení dílen, Fayol si všímá celé řídící vertikály. FUNKCE SPRÁVY 1. Plánování – stanovení cílů a postupů jek jich dosáhnout, 2. organizování – zabezpečení hmotných i lidských zdrojů, případně podmínek pro vykonávání plánovaných činností 3. přikazování – přidělování úkolů podřízeným 4. koordinace – slaďování činností pracovníků 55. kontrola – prověřování souladu plánu a skutečnosti včetně přijmutí příslušných opatření PRINCIPY ÚSPĚŠNÉ SPRÁVNÍ ČINNOSTI : l 1. práce a specializace zabezpečuje efektivnost řízení l 2. vyvážená pravomoc a zodpovědnost vedoucích pracovníků l 3. dodržování pracovní discipliny l 4. dodržování principu jediného vedoucího l 5. jednotnost řízení – pro každý cíl má být jen jeden plán l 6. podřízení individuálních zájmů zájmům organizace l 7. spravedlivě odměňování l 8. princip centralizace – centrální místo vedení a kontroly l 9. hierarchická linie nadřízenosti a podřízenosti zaměstnanců l 10. pořádek – lidé a zdroje mají být včas na správném místě l 11. rovnost v jednání – správné jednání vedoucích l vůči podřízeným l 12. stabilita zaměstnanců ve funkcích i v práci l 13. podněcování iniciativy všech zaměstnanců l 14. spolupráce ve skupinách BYROKRATICKÁ ORGANIZACE ŘÍZRNÍ Max Weber se snažil postihnout problematiku fungování společenské moci a pořádku v řízených kolektivech. Vytváří ideální typ administrativní organizace, ŠEST PRINCIPŮ BYROKRATICKÉ ORGANIZACE 1. dělba práce je základem organizace 2. přesně definovat práva a povinnosti každého pracovníka 3. v každé organizaci musí fungovat soustava pravidel popisujících fungování organizace, kterou tvoří normy, popisy činností a instrukce, jak pracovat, 4. vedoucí pracovník řídí neosobně a spravedlivě 5. práce je služba, ve které je nutno dodržovat přesně vymezená pravidla 6. vedoucí pracovník je povinen vytvářet podmínky pořádku, stability fungování byrokratické organizace a zajišťovat její efektivnost. PROFIL A OSOBNOST MANAŽERA Temperament Intelektuální dovednosti Podle J.S.Livingstona můžeme kvality úspěšného vedoucího pracovníka vyjádřit ve třech vzájemně se prolínajících rovinách : ÚROVNĚ MANAŽERSKÉ PRÁCE MANAŽERSKÉ DOVEDNOSTI Ad.I. Koncepčními dovednostmi rozumíme schopnost koordinovat a integrovat všechny pro zájmy a aktivity organizace.Jde o schopnost vidět instituci jako komplexní celek s navazující vývojovou posloupností s vizionářskými Jiný příklad druhů a rozsahů manažerských dovedností a jednotlivých úrovní : ROLE MANAŽERA INTERPERSONÁLNÍ ROLE l REPREZENZTANT : l KOORDINÁTOR : l VEDOUCÍ : INFORMAČNÍ ROLE l monitor l mluvčí l rozsévač ROZHODOVACÍ ROLE l podnikatel l alokátor l zachránce l vyjednavač STYL ŘÍZENÍ V PRAXI (J.T./128) l ČINNOST A VLASTNOSTI : l HASIČ l PANIKÁŘ l HNIDOPYCH l FANTASTA l CESTOVATEL l BYROKRAT l MRTVÝ BROUK l l BYR Rozměr manažérské práce APLIKAČNÍ UKÁZKY ŘEŠENÍ MANAŽERSKÉ PRÁCE R O Z V O J E Š K O L Y A) PRO OBDOBÍ 2003 – 2005 OBSAH : ÚVOD Výchozí stav školy Vnitřní prostředí školy Kultura školy Vnitřní komunikace Vnější komunikace Řízení lidských zdrojů Organizační model školy Cíle školy Strategie školy a cílený marketing Komunikace školy