Úvod do religionistiky: Náboženství jako předmět vědeckého bádání? Milan Fujda, Ústav religionistiky, FF MU Požadavky k ukončení l Esej max. 3 strany A4, Times New Roman 12 pts, řádkování 1,5 - Témata: l Čím může být religionistika užitečná sociální pedagogice? - Poznámky: l poznámkový aparát l plagiátorství - Termín odevzdání? Četba William E. Paden, Bádání o posvátnu. Náboženství ve spektru interpretací, Brno 2002. David Václavík, Sociologie nových náboženských hnutí, Brno - Praha 2007. Co je náboženství? l Má nějakou podstatu? - Vztah člověka k tomu, co pro něj má roli boha. (Jan Heller) - Sjednocený systém věr a praktik vztahujících se k posvátným věcem, tj. Věcem majícím zvláštní postavení, a věcem zakázaným, přičemž tento systém věr a praktik sjednocuje ty, kteří jej dodržují, do jediného společenství. (Émil Durkheim) Co je náboženství? l Má nějakou jasnou funkci? - systém věr a praktik, pomocí nichž skupina lidí bojuje s […] konečnými problémy lidské existence. Je výrazem jejich odmítnutí kapitulovat před smrtí, poddat se frustracím, dovolit nepřátelství rozbít jejich lidské společenství. Být religiózní, viděno z hlediska jedince, implikuje dvě věci: za prvé, víru v to, že zlo, bolest, zmatek a nespravedlnost jsou základní fakty existence; a za druhé, soubor praktik a s nimi spojených posvěcených věr, které vyjadřují přesvědčení, že člověk může být těchto skutečností navždy uchráněn. (Milton Yinger) Co je náboženství? l Jak utváří lidské jednání, myšlení a komunikaci? - 1) Systém symbolů, které 2) v lidech ustavují silné, pronikavé a dlouhotrvající nálady a motivace tím, že 3) formulují pojmy obecného řádu bytí a 4) obdařují tyto pojmy takovým nádechem skutečnosti, že 5) se tyto nálady a motivace zdají jedinečně realistické. (Clifford Geertz) Jak poznat náboženství? l Nábožensky vykládané skutečnosti l Nábožensky vykládané zkušenosti l Nábožensky vykládané normy - skutečnost náboženství jako základ pořádku a orientace Náboženství jako systém? l Čeho? l Nauky? (religio jako doktrína) l Rituálu? (religio jako traditio) l Symbolů? l Sociální organizace a její legitimizace? Posvátné a profánní l Mircea Eliade a radikální přelom: - posvátné místo x posvátný čas l Émil Durkheim a zbožštění společnosti: - posvátné jako zakázané l Posvátné a problém sociální stratifikace a legitimizace řádu – bohové jako další společenské bytosti Náboženství a moderní společnost l Zánik? l Vznik? l Proměna? Věda nebo mnoho věd? l Religionistické přístupy k náboženstvím: - Dějiny náboženství - Komparace náboženství - Kontexty náboženství aneb kdo všechno se zabývá náboženstvím Religionistika – věda o náboženstvích l Jak je to s lidským původem náboženství? l Jak je to s náboženstvím jako antropologickou konstantou? l Věda jako rádce věřícího a nevěřícího? l Věda jako mediátor mezikulturního porozumění? Religionistika jako antropologická a sociální věda Nic víc... ....a nic méně!