Dobré ráno Management II Kontakt jhnidakovapeckova@seznam.cz Obsah přednášek • Úvod do managementu • Vývoj managementu • Profil manažera • Identita organizace, kultura organizace, manažerská etika • Rozhodování • Manažerské funkce • Řízení lidských zdrojů • Strategický management Doporučená literatura n 1. Bělohlávek, F., Košťan, P., Šuleř, O.: Management, Rubico, 2001 n 2. Bělohlávek, F., Košťan, P., Šuleř, O.: Management, Computer Press 2006 n 3. Donelly, J. H., Gibbon, J. L., Ivancevich J. M.: Management, Grada Publishing 2000 (1997) n 4. Koontz, H. Weihrich, H.: Management, Victoria Publishing 1993 n 5. Robins, S. P., Coulter, M., Management, Grada 2004 n 6. Stýblo, J., Moderní personalistika: trendy, inspirace, výzvy, Grada Publishing 1998 Hodnocení n Seminární práce – 30 % n Zkouška – 70 % Přednáška 25-10-2008 n Úvod do managementu n Vývoj managementu n Profil manažera n Manažerská funkce plánování n Manažerská funkce organizování Proč studovat management? Co je management? * je proces systematického plánování, organizování, vedení lidí a kontrolování směřující k dosažení cílů organizace Specifické manažerské činnosti § Strategické řízení § Marketing § Finanční řízení § Řízení lidských zdrojů § Management kvality + environmentální systém řízení § Řízení informací § Logistické řízení § Krizové řízení § Řízení změn Kdo jsou manažeři? * ten, kdo pracuje s lidmi a koordinuje jejich aktivity tak, aby bylo dosaženo cílů organizace * koordinuje práci skupin nebo pracuje s jednotlivci Postavení manažera v organizaci Úrovně managementu Odlišnosti v náplni práce jednotlivých úrovní managementu Manažerské role Role mezilidské (interpersonální) * manažer s autoritou * vůdce * budovatel vztahů Informační role * monitorování * šiřitel * mluvčí Rozhodovací role * podnikatel * krizový manažer * distributor zdrojů * vyjednávač Prostředí managementu a) Vnitřní podmínky organizace § tvrdé prvky technické vybavení, organizační struktury, datové soubory, distribuční kanály, finance, stimulační nástroje, atd. § měkké prvky jednání, chování, vystupování uvnitř i vně organizace Prostředí managementu b) Vnější podmínky organizace PEST § politické vlivy § ekonomické vlivy § sociální vlivy § technické vlivy Příklady typických faktorů vnějšího prostředí Vývoj managementu „Dějiny nás učí životu.“ Cicero n Klasický management – konec 19. století do třicátých let 20. století n Management čtyřicátých až sedmdesátých let 20. století n Management konce 20. století n Management začátku 21. století Klasické období managementu • Americký proud managementu § zaměřen na zvyšování výkonnosti § zvyšování pracovní disciplíny § představitelé F. W. Taylor H. Ford manželé Gilbrethovi, …. Klasické období managementu • Evropský proud managementu § vymezení úlohy manažerů § určení funkční náplně obecného řízení § stanovení formálních pravidel řízení § představitelé H. Fayol M. Weber T. Baťa Management čtyřicátých a sedmdesátých let 20. století • Sociální přístup § hledání postavení a úlohy člověka § představitelé E. Mayo D. McGregor A. Maslow D. Carnegie F. Herzberg Management čtyřicátých a sedmdesátých let 20. století • Kvantitativní metody rozhodování § matematické programování § strukturní analýza § teorie her Management čtyřicátých a sedmdesátých let 20. století • Empirické (pragmatické) přístupy § užitečná doporučení § představitelé P. Drucker Management konce 20. století Výchozí motto manažerské koncepce konce 20. století = Společnost znalostí Model intelektuálního kapitálu: § Lidský kapitál § Zákaznický kapitál § Strukturní kapitál Management na počátku 21. století Některé nové trendy n rostoucí vliv informačních, komunikačních a dopravních systémů n na významu nabývají know-how, informace, invence, inovace,… n diverzita pracovních sil n učící se organizace a management znalostí n globalizace – mezinárodní, interkulturní management Učící se organizace Kompetence manažera Způsobilost úspěšně vykonávat příslušné pracovní činnosti. Manažerské dovednosti 1. Odborné znalosti * znalosti a schopnosti ve specifických oblastech * získávány zejména vzděláváním * dobrý koordinátor s odborností * provozní ekonomické záležitosti, obchodní činnosti, personální řízení, právní povědomí, znalost ekologie,.. Manažerské dovednosti 2. Praktické dovednosti * schopnost dobře spolupracovat s lidmi, technické dovednosti * získávány zejména tréninkem a praxí * zvládnutí správných řídících praktik - rozhodování, delegování, kontrolování - komunikace - ovlivňování Manažerské dovednosti 3. Sociální zralost * lidské a mravní kvality * dědičné nebo získány výchovou * osobnostní vlastnosti * charisma Obecné zásady manažerské práce Volba priority Princip prevence Orientace na zákazníka Bezvadnost Styly manažerské práce – podle Likerta Styly manažerské práce – podle Vrooma AI – silně autokratický styl AII – autokratický styl CI – konzultativní styl CII – silně konzultativní styl GII – participativní styl Vztah manažera k podřízeným 1. Autorita a) formální b) neformální Jaká doporučení lze navrhnout manažerům pro posilování autority? Vztah manažera k podřízeným 2. Jak komunikovat s podřízenými? forma předání příkazů, informací či pokynů může jejich plnění do značné míry předurčit Na co dbát při předávání příkazů? Vztah manažera k podřízeným 3. Kritika Na co dbát? n smyslem kritiky není trestat, ale iniciovat zlepšení Jak reagovat při disciplinárním řízení? Selfmanagement Manažer nemůže efektivně organizovat druhé, dokud se nezorganizuje sám. • Sebepoznání (sebereflexe) • Sebevzdělávání • Sebekontrola, sebehodnocení Time management Dobrý manažer se musí umět bránit časovým ztrátám a nadměrnému působení pracovního stresu. Roční pracovní čas v hodinách Celosvětový průměr ztracených pracovních dnů Time management Tajemství úspěchu spočívá ve schopnosti řídit svůj čas: n používat techniky umožňující získat maximum z minima investovaného času n správné stanovení priorit n naučit se delegovat a rozvíjet své podřízené Základní koncept řízení Špatné návyky aneb „Bludný kruh odkládání úkolů“ Techniky time managementu 1. Paretovo pravidlo 20:80 Nepracujte tvrději, pracujte chytřeji! Výsledky jsou způsobeny děláním SPRÁVNÉ věci, nikoli děláním věcí správně. Peter Drucker Techniky time managementu 2. Einsenhowerův princip matice naléhavosti a důležitosti Techniky time managementu 3. ABC analýza Statistická křivka denní výkonnosti Křivka produktivity (ztráta koncentrace) Efekt listu pily (vyrušování) Denní křivka rušení Jak bránit svůj čas? Kultura organizace Souhrn zvyklostí, symbolů, rituálů a ceremoniálů. Souhrn zásad, přístupů, norem a hodnot, které se v organizaci sdílí a dodržují jako obecné vzory chování, jednání a vystupování. Komponenty identity a image organizace Manažerská etika n Etické chování manažera n Etické chování celé organizace Jak zlepšit etické chování? Plánování staví mosty mezi tím, kde jsme a kam chceme jít. H. Koontz, H. Weihrich Co je plánování? n definování cílů organizace s ohledem na zdroje n nástroj rozvoje organizace a směru rozvoje n ucelený soubor plánů n časová provázanost n věcná provázanost n kaskáda plánů Proč manažeři plánují? n poskytuje směr n snižuje dopad změn (redukuje nejistotu ) n minimalizuje plýtvání n poskytuje normy pro kontrolování Jak manažeři plánují? Náplň plánů: Čeho? určení cílů Jak? - činnosti - zdroje - termíny - odpovědnost Členění plánů z hlediska času dlouhodobé střednědobé krátkodobé z hlediska charakteru rozhodovacího procesu strategické taktické operativní Bariéry plánování n měnící se prostředí n nedostatečná znalost organizace n osobní zájmy n odpor ke změně n čas a náklady Zásady efektivního plánování n podpora top managementu n efektivní komunikace n flexibilita n variantnost Současné problémy plánování n formalizované plánování Ø nemůže nahradit intuici a tvořivost n současné techniky plánování Ø projektový management Ø plánování scénářů Strategický management Strategické plány Co je strategický management? n soubor manažerských rozhodnutí a aktivit, které určují celkovou výkonnost organizace n zasahuje všechny manažerské funkce Co je účelem strategického managementu? n poskytuje specifické cíle a jednotnou vizi Proces strategického managementu Metody strategické analýzy § PEST analýza PEST analýza vlivu prostředí Metody strategické analýzy § finanční analýza § teorie hodnoty § benchmarking § maticová a portfoliová srovnání Matice atraktivita trhu/konkurenční schopnost (GE) Balanced scorecard (BSC) Vytvoření strategické mapy Viz následující schéma Děkuji za pozornost.