Dobré ráno Přednáška 22-11-2008 n Řízení lidských zdrojů n Motivace n Manažerská funkce kontrola n Finanční řízení n Manažerská komunikace Konkurenci nelze porážet velikostí, ale předstihnout se musí myšlením. R. Solow Management lidských zdrojů Proces řízení lidských zdrojů: I. Strategie lidských zdrojů II. Personální výběr III. Hodnocení pracovníků IV. Rozvoj pracovníků V. Řízení kariéry Strategie lidských zdrojů n Nové trendy n Zpracování strategie lidských zdrojů Strategie lidských zdrojů n Plánování optimální počtu pracovníků n Zdroje získávání pracovníků inzerce doporučení stávajících zaměstnanců pracovní úřady personální agentury školy headhunting Personální výběr n Metody personálního výběru n Validita personálního výběru Hodnocení pracovního výkonu n Typy hodnocení n Systém hodnocení n Zásady hodnotícího rozhovoru Rozvoj pracovníků n Celoživotní vzdělávání Řízení kariéry n Kariérový pohyb n Kariérové problémy v průběhu zaměstnání Kariérový pohyb Motivy a potřeby, motivační teorie Motivy a potřeby, motivační teorie n Herzbergova teorie dvou faktorů n Teorie McGregorova X a Y Motivy a potřeby, motivační teorie Teorie expektance Motivy a potřeby, motivační teorie n Teorie tří potřeb (úspěchu, moci, sounáležitosti) n Teorie rovnosti Motivování v praxi n 3 základní otázky motivování: § Proč (k čemu) lidi motivovat? § Čím chceme lidi motivovat? § Jaké jsou bariéry motivace? n nástroje motivování § pochvala § kritika § finanční odměna Současný pohled na motivaci n proinovační prostředí n mít jasné představy a získat pro ně pracovníky n systémy spolupráce zaměstnanců s vedením podniku „Jestliže existuje nějaké tajemství úspěchu, pak spočívá ve schopnosti postavit se na místo druhého a vidět všechno jak svýma, tak i jeho očima.“ Henry Ford Proces komunikace Komunikační proces Přenos informací n Volba optimálního média n Volba vhodného informačního kanálu - směrem dolů - směrem nahoru - latelární - diagonální Komunikační dovednosti n Asertivní komunikace n Aktivní naslouchání n Omezit emoce n Vyjednávání n Nonverbální komunikace n Schopnost rozpoznat typ chování Typy týmů v organizaci n Tým pracoviště (oddělení, útvaru) n Mezioborové n Vrcholový tým n Firma jako tým Stadia vývoje týmu n Formování n Bouřka n Standardizace – soudržnost n Výkon n Přerušení, rozchod Přínosy delegování n Pro manažera n Pro pracovníky n Pro organizaci Problémy delegování n Předsudky n Příčiny odporu vůči delegování n Jak delegovat? Přínosy koučování n Pro manažera n Pro pracovníky n Pro organizaci Problémy koučování n Typy koučování n Typy koučů a koučovaných n Dovednost koučování „Rozhodování bez alternativ je zoufalým tahem hazardního hráče.“ Peter Drucker Manažerská rozhodování • Rutinní • Specifická Individualita manažera při rozhodování „Úspěch je důsledkem správných rozhodnutí. Správná rozhodnutí jsou důsledkem zkušeností. Zkušenosti jsou důsledkem šatných rozhodnutí.“ Křivka rizika manažerů Techniky rozhodování n Analytické techniky n Kreativní techniky Rozhodovací proces • Definice problému • Analýza problému • Alternativy řešení • Hodnocení a výběr • Implementace rozhodnutí • Kontrola Děkuji za pozornost.