I "I Integrace podmínky integrace, spolupráce s SPC, služby poskytované SPC integrovaným žákům, učitelům běžných škol a rodičům j Integrace • scelení • sjednocení • ucelení • doplnění • spojení částí celku • smíšení znamená: > ^ > > > j Kritéria pro integraci (Janotová, Svobodová, 1998) Dítě (školní zralost, připravenost, užívání pomůcek, postoj k sobě). Rodina (aktivní spolupráce, reálná očekávání, pozitivní vztah). Škola (ředitel/ka, učitelé, žáci). SPC (poradenství). Prostředky speciálně-pedagogické podpory (asistent, kompenzační a rehabilitační pomůcky, úprava podmínek). Forma integrace (individuální, skupinová). ■ Další faktory (sociálně-psychologické mechanismy). j Výhody integrace (Janotová, Svobodová, 1998) v místě bydliště identifikace se skupinou slyšících běžná škola je výzvou, podnětem dostatek mluvních vzorů lepší školní a řečové výkony musí se vyrovnávat se všedními potížemi význam pro zdravé děti lepší návaznost - střední a vysoké školy. j Nevýhody integrace (Janotová, Svobodová, 1998) • učitel si nemusí uvědomovat odlišnost přístupu • dítě se může cítit izolované • velký počet zaku ve tride • neochota spolužáků pomáhat • špatná akustika, hladina hluku • vetsi vytíženi rodicu. Příprava školy na přijetí žáka Materiální a finanční zabezpečení Podmínky běžného fungování žáka ve škole IVP Organizace a forma výuky Hodnocení Mimoškolní aktivity organizované školou Existence integračního týmu a koordinátora integrace na škole Role a postavení asistenta Odborné zajištění integrace Vztah spolužáků k integrovanému žákovi ■ Komunikace rodičů žáka se školou Individuální vzdělávací plán • IVP je závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb Z3K3. • IVP je součástí osobní dokumentace žáka. • Zpracovává se před nástupem žáka do školy ve spolupráci se školským poradenským zařízením a s rodiči žáka. ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ Obsah IVP • Údaje o obsahu, rozsahu, průběhu a způsobu poskytování individuální speciálně pedagogické péče žákovi včetně zdůvodnění • Údaje o cíli vzdělávání žáka, časové a obsahové rozvržení učiva, př. prodloužení délky středního a vyššího odborné vzdělávání, volba pedagogických postupů, způsob zadávání a plnění úkolů, způsob ' hodnocení, úprava konání závěrečných, maturitních zkoušek, absolutoria. • Vyjádření potřeby dalšího pedagogického pracovníka, tlumočnických služeb a jejich rozsah u žáků se sluchovým postižením • Seznam kompenzačních, rehabilitačních, speciálních učebních pomůcek a učebnic a učebních textů • Jmenovité určení pracovníka školského poradenského zařízení • Potřeba navýšení finančních prostředků • Závěry speciálně pedagogických, popř. psychologických vyšetření Učitel Učitel je ústřední postavou dlouhodobého integračního procesu. (Sobotková, 2003) ^ j Učitel musí mít zájem o další vzdělávání a získávání informací o specifické problematice sluchového postižení musí pomoci žákovi překonat počáteční obtíže musí vytvořit motivující atmosféru ve třídě musí pomoci spolužákům naučit se žáka s postižením přijmout, komunikovat s ním, pomáhat mu měl by se seznámit a spolupracovat s rodinou měl by spolupracovat a konzultovat se speciálním pedagogem speciálního pedagogického centra pro žáky s vadami sluchu, případně i s logopedem mohl by navázat na dosavadní zkušenosti z mateřské školy. ' Učitel sluchově postiženého žáka by měl dbát na: • kontrolu, zda žák porozuměl (vhodnými dotazy), • nutnost shrnutí diskuze (či současných odpovědí více žáků) do nejdůležitějších bodu, • vysvětlení, co se bude dál dělat (při změně činnosti či tématu rozhovoru), • zapisování pokynů a čísel stránek úkolů (na tabuli, DU do deníčku), • písemné členění vyučovací jednotky s vyznačením nejdůležitější časti učiva, • zvláštní pozornost věnovat důkladnému vysvětlení nových pojmů, včetně vypracování jejich seznamu, doplněného stručnou a srozumitelnou odpovědí, ^ ^ ^ A J s ? • použití homonym bez kontextu celé věty. Rušivé situace, vznikající ve třídě: • mluví-li více dětí najednou, SP žák se neorientuje (neví, kdo právě mluví) a často ani nerozumí, • odrazy zvuku od stěn a stropu, magnetické tabule, nevhodná podlahová krytina (nepohltí zvuky posunovaných židliček a lavic, kroky), • neutěsněná či otevřená okna, propouštějící hluk z okolí VI I / V W I ■ VI I W I V" V á v \ školy (rusna ulice, školní hriste), • pomůcky, vydávající zvuk (zpětný projektor), • stejná činnost všech žáků (otevírání učebnic), I hluk při pracovních činnostech může SP obtěžovat, jisté zvuky mohou působit až bolestivé pocity. 22 Sluchově postiženým dětem chybí: • schopnost zaměřit pozornost na konkrétní akustický signál, • schopnost výběru relevantního signálu (např. řeči ve směsici jiných), • schopnost porovnat dva akustické signály, ^ -^ß -^ß -^ß -^ß • schopnost doplnit chybějící část slova podle slovního vzoru uloženého v paměti, • schopnost doplnit slovo do věty tak, aby dávala smysl, • schopnost tvořit slova z nabídnutých hlásek, • schopnost směrového slyšení (Lejska, 2003). Činnosti a služby SPC 1/2 Činnost je dána vyhláškou MŠMT 72/2005 Sb. > Komplexní diagnostika klienta > Depistáž a včasná intervence > Krízová intervence (pomoc v rodině) > Speciální terapie podle druhu postižení Činnosti a služby SPC 2/2 > Výcvik specifických činností a nácvik používání kompenzačních pomůcek > Sociálně-právní poradenství > Metodická a supervizní činnost pro školy .r _ j j j j § > Poskytování konzultací pedagogům (integrace) > Spolupráce se specializovanými lékařskými pracovišti ^ ^ ^ ^ ^ ^ Poskytování poradenských služeb Poradenské služby jsou poskytovány: dětem, žákům, studentům jejich zákonným zástupcům pedagogickým pracovníkům školám školským zařízením ^ j Činnost SPC SPC • zjišťuje speciální připravenost žáků se zdravotním postižením na povinnou školní docházku • zajišťuje speciální vzdělávací potřeby žáků se zdravotním postižením a žáků se zdravotním znevýhodněním • zpracovává odborné podklady pro integraci těchto žáků a jejich zařazení a přeřazení do škol a školských zařízení a pro další vzdělávací opatření Činnost SPC SPC zajišťuje speciálně pedagogickou péči a speciálně _/ pedagogické vzdělávání pro žáky se zdravotním postižením a žáky se zdravotním znevýhodněním, kteří jsou integrováni nebo je jim určen jiný způsob plnění povinné školní docházky (§41 a 42 školského zákona) Vykonává speciálně pedagogickou a psychologickou diagnostiku a poskytuje poradenské služby se zaměřením na pomoc při řešení problémů ve vzdělávání, v psychickém a sociálním vývoji žáků se zdravotním postižením a žáků se zdravotním znevýhodněním, na zjištění individuálních předpokladů a vytváření podmínek pro uplatňování a rozvíjení schopnosti, nadání a na začleňování do společnosti ■ i Terapie: • reedukace sluchu • logopedická péče (navozování mluvené řeči, náprava výslovnosti) J S S S J J • výuka znakového jazyka • řešení výchovných problémů s s s s s s s • příprava na implantaci kochleárního implantátu a následná logopedická péče. ^ ^ ^ ^ ^ ^ SPC - dále jen Centrum • (1) Centrum poskytuje poradenské služby žákům se zdravotním postižením a žákům se zdravotním znevýhodněním integrovaným ve školách a školských zařízeních, žákům se zdravotním postižením a žákům se zdravotním znevýhodněním ve školách, třídách, odděleních nebo studijních skupinách s upravenými vzdělávacími programy, žákům se zdravotním postižením v základních školách speciálních a dětem s hlubokým mentálním postižením. ■ j ' + •j (2) Žákům základních škol speciálních a školských zařízení jsou poradenské služby centra poskytovány pouze v rámci diagnostiky a kontrolní diagnostiky, v odůvodněných případech i v rámci speciální individuální nebo skupinové péče, kterou nezajišťuje škola nebo , školské zařízení, kde je žák zařazen. • (3) Činnost centra se uskutečňuje ambulantně na pracovišti centra a návštěvami pedagogických pracovníků centra ve školách a školských zařízeních, případně v rodinách, v zařízeních pečujících o , žáky se zdravotním postižením. Centrum: • a) zjišťuje speciální připravenost žáků se zdravotním postižením na povinnou školní docházku a speciální vzdělávací potřeby žáků se zdravotním postižením a žáků se zdravotním znevýhodněním, zpracovává odborné podklady pro integraci těchto žáků a pro jejich zařazení a přeřazení do škol a školských zařízení a pro další vzdělávací opatření, • b) zajišťuje speciálně pedagogickou péči a speciálně pedagogické vzdělávání pro žáky se zdravotním postižením a žáky se zdravotním znevýhodněním, kteří jsou integrováni nebo kterým je stanoven jiný způsob plnění povinné školní docházky2), • c) vykonává speciálně pedagogickou a psychologickou diagnostiku a poskytuje poradenské služby se zaměřením na pomoc při řešení problémů ve vzdělávání, v psychickém a sociálním vývoji žáků se zdravotním postižením a žáků se zdravotním znevýhodněním, na zjištění individuálních předpokladů a vytváření podmínek pro uplatňování a rozvíjení schopností, nadání a na začleňování do společnosti/ • d) poskytuje pedagogickým pracovníkům a zákonným zástupcům poradenství v oblasti vzdělávání žáků se zdravotním postižením, • e) poskytuje metodickou podporu škole. Speciální standardní činnosti pro sluchově postižené klienty • budování a rozvoj komunikačních dovedností klienta • orální komunikace (logopedické techniky : výstavba mluvené řeči • od hlásek po věty, náprava výslovnosti, posazení hlasu, rozvoj slovní zásoby, sluchová výchova, rytmizace, dechová cvičení....) • vizuálně motorická komunikace ( znakový jazyk, oční kontakt, jemná a hrubá motorika, mimika obličeje, polohy a postavení rukou, umístění v prostoru, pojmová a slovní zásoba ve znacích, stavba věty) • výcvik čtení s porozuměním j • výcvik odezírání • kurzy znakového jazyka pro rodiče a další uživatele služeb • nácvik činností pro vyšetření audiometrem • speciální příprava na operaci kochleárního implantátu a pooperační rehabilitační péče J • cvičení na posilování nepostižených smyslových funkcí • nácvik používání kompenzačních pomůcek ^ individuální a skupinové terapie pro rodiče vedené psychologem • rodinná terapie, krizová terapie, terapie pro neslyšící rodiče...... • instruktáže pro rodiče • sluchová výchova, zásady manuální komunikace, rozvoj motoriky dítěte, výstavba orální řeči, alternativních metod čtení, analyticko-syntetická metoda čtení, vedení pojmových deníků, řešení výchovných problémů, nácvik čtení s porozuměním, využívání kompenzačních pomůcek, příprava na operaci kochleárního implantátu apod. • dítě předškolního věku čeká v budoucnu audiometrické vyšetření sluchu u lékaře, které vyžaduje spolupráci dítěte.ve školním věku podstupuje žák toto vyšetření nejméně 1x ročně, aby bylo vyšetření objektivní, je dobré zvykat dítě na spolupráci s vyšetřujícím.