Specifika terciárního vzdělávání studentů se sluchovým postižením Zákon č.111/1998 Sb. o vysokých školách * přijímacího řízení * přístrojové a materiálové vybavení * zabezpečení služeb tlumočníků, asistentů * školení a příprava pracovníků vysoké školy na práci se studenty se zdravotním postižením; * studenti středních škol se zdravotním postižením * organizace poradenství (psychologické sociálně právní, profesní, sociálně pedagogické) pro studenty se zdravotním postižením Listina základních práv a svobod Národní plán pro vyrovnávání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením Bílá kniha MŠMT ČR Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti vysoké škole Směrnice o studiu osob se specifickými nároky vydaná rektorem Masarykovy univerzity v roce 2003 ve spolupráci se Střediskem pro pomoc studentů se specifickými nároky – Teiresiás Specifické rysy jednání studentů se SP na V * redukovaný obsah studia na SŠ; špatná znalost státního jazyka; * nízký stupeň pochopení a malá schopnost praktického uplatnění skutečně probrané látky * přirozená tendence vytvářet komunity sluchově postižených * malá orientace v typologii vysokých škol, způsobu vysokoškolského studia, nabídce studijních oborů a v jejich obsahu a smyslu; * slabá motivovanost pro vysokoškolské studium a * vysoký konzervativismus a nedůvěřivost vůči nevyzkoušeným postupům. Centra určená pro pomoc a podporu studentů se specifickými nároky v ČR * Centrum pro handicapované studenty Slunečnice, které je součástí Institutu inovace vzdělávání v rámci Ekonomické fakulty na Technické univerzitě v Ostravě, * Centrum pomoci handicapovaným na Univerzitě Palackého v Olomouci, * Středisko handicapovaných studentů při Vysoké škole ekonomické v Praze, * Akademická poradna pro zpřístupňování studia lidem se zdravotním postižením na Technické univerzitě v Liberci, * Poradna pro studenty se speciálními potřebami na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze * Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky - Teiresiás na Masarykově univerzitě v Brně. Přínos studia na vysoké škole pro sluchově postižené studenty: Zásady pro komunikaci mezi vyučujícími na vysoké škole a studenty se SP * předem informovat jak o tématu hovoru, tak o jeho změně * upozornění na náplň příští hodiny * mluvit zřetelněji a pomalu, ale ne s přehnanou artikulací, která brání dobrému odezírání. * všechny požadavky na udělení zápočtu a ke zkoušce musí být jasně stanoveny (písemně) * cizí slova je vhodné napsat, příp. použít prstovou abecedu * mluvit až ve chvíli, kdy udržuje se studentem se sluchovým postižením vizuální kontakt. * poskytnout studentovi předem nachystanou osnovu s body, kam si jen vpisuje, nebo si může okopírovat zápisky od svých spolužáků, pokud nemám k dispozici vlastního zapisovatele. * nestavět se zády ke zdroji světla * při řeči používat všechny dostupné výrazové prostředky (mimika, gesta, přirozené posunky). * upozorňovat sluchově postižené na všechny důležité zvukové podněty, nepoužívat ironii