Oftalmopedie základní pojmy, zařazení do systému věd Oftalmopedie n Z řeckého oftalmos = oko, paidea = výchova n Obor speciální pedagogiky zabývající se výchovou a vzděláváním zrakově postižených. n Termín užívaný od poloviny 90.let n Cíl: optimální rozvoj osobnosti jedince se ZP, příprava na povolání, pracovní zařazení a společenské uplatnění Tyflopedie n Z řeckého tyflos = slepý paidea = výchova n Obor SP zabývající se výchovou a vzděláváním jedinců těžce zrakově postižených (např. těžce slabozrakých, nevidomých) n disciplína oftalmopedie zahrnuje i další kategorie ZP, které nejsou do tyflopedie zahrnuty Tyflologie: n Z řeckého tyflos = slepec, logos = nauka n Vědní disciplína zabývající se zrakově postiženými a jejich společenskou existencí Zahraniční terminologie: n Visual Impairment n Special Education for Blind and Partially Sighted n Sehbehinderung Interdisciplinární přístup: n Somatopedie n Logopedie n Surdopedie n Etopedie n SVPU a CH n Psychologie (patopsychologie ZP) n Pedagogika n Oftalmologie, optika, optometrika n Společenské vědy (právo, sociologie) n Etc. Oftalmologie n Z řeckého oftalmos = oko, logos = nauka n Je oční lékařství, tj. nauka o anatomii, vývoji, fyziologii a patofyziologii zrakového ústrojí, o jeho očních vadách a chorobách, o jejich prevenci, léčbě a nápravě n Zabývá se odbornou léčebnou péčí o osoby slabozraké, se zbytky zraku a nevidomé Zastoupení analyzátorů při spontánním získávání informací n Zrak: 70-80% informací n Sluch: 15% n Hmat: 6% n Chuť: 3% n Čich: 2% Vývoj péče o zrakově postižené ve světě a v našich zemích Starověk Ø Žádná výchova nevidomých Ø V tzv. otrokářském období výjimečně umožněn přístup k základům věd nevidomým z vyšších občanských vrstev Ø Období represe Středověk Ø Konec represe Ø Vzdělání pouze u nejbohatších Ø Tlupy žebráků, potulní vypravěči a zpěváci (nezávislí na církvi) Ø Profesionální modliči Ø Římskokatolická církev umisťovala nevidomé v azylech (modlili se za chlebodárce) Novověk Ø 16. – 18. století – pokusy o cílenou výchovu a vzdělávání jednotlivců z bohatých vrstev Ø Tlak ze strany nevidomých na přístup k elementárnímu vzdělání Ø 1661 – Akademie slepých hudebníků a básníků v Palermu Ø První významnější pokusy o tvorbu písma čitelného hmatem Ø 1784 – první výchovně vzdělávací ústav pro nevidomé v Paříži Ø Zakladatel Valentin Haüy Ø Nejprve škola s denní docházkou, později i domov Ø Cílem je vybavit nevidomé takovými dovednostmi, aby se stali užiteční pro společnost (domácí učitel, sazeč v tiskárně, košíkář, výrobce rohoží, etc.) Ø Ke čtení používal hladkou reliéfní latinku, počty a hudbu vyučoval pamětně Ø Ústav zanikl během Francouzské revoluce Ø 1816 – Národní ústav pro mladé slepce Ø Založil také Haüy Ø Krátce poté začal ztrácet zrak, 1822 umírá v zapomenutí Ø Do konce 18. stol. nevidomí považováni za nevzdělavatelné - Haüy jako první dokázal opak Ø 1806 Augustin Zeune zakládá ústav v Berlíně (ovlivněn Haüyem) Ø Nevidomý začíná být chápaný jako člověk, se všemi lidskými vlastnostmi, postoji, city a právy Ø D. Diderot – Dopisy o slepých vidomých Ø Louis Braille (1806-1852) – navštěvoval pařížský ústav pro mladé slepce Ø Učil se 12-ti bodové slepecké písmo vyvinuté Barbierem (1815) Ø 1825 vyvinul 6-ti bodové písmo, přijato až 1879 na III. Slepeckém sjezdu v Berlíně Ø Johann Wilhelm Klein (1765-1848) Ø Vzdělával nevidomého chlapce vlastními metodami Ø 1805 založil výchovně vzdělávací ústav pro nevidomé ve Vídni Ø Autorem hladké a propichované reliéfní latinky Ø Adoptoval hry pro nevidomé, zeměpisné mapy v podobě dřevěných skládaček, etc. Ø Uznávaná a vlivná osobnost Péče v Čechách Ø 1807 – Hradčanský ústav Ø Aloys Klár (1763-1833) Ø Spoluzakladatel Hradčanského ústavu Ø Od 1825 ředitel Ø 1832 pro neshody odchází Ø 1832 zakládá zaopatřovací a zaměstnávací ústav pro dospělé slepce Ø Alois Pavel Klár (1801-1860) Ø Navazuje na práci otce Ø 1833 – stavba nové budovy, počet chovanců vzrostl z 15 na 54 Ø Personál nejdříve tvořili řádové sestry, 1850 nahrazeny civilními zaměstnanci Ø Snahy o vystěhování ústavu vojskem, poté pro zřízení nemocnice Ø Přijímáni jedinci s absolvovanou ZŠ v Hradčanském ústavu Ø Učňovské obory Ø Rudolf Maria Klár (1845-1898) Ø 1880 ředitelem ústavu, neutěšené podmínky po řediteli Bešínovi Ø přístavba další budovy–chovanci 15-50 let Ø Mladší žáci – od 10 let Ø Mateřská škola s opatrovnou Ø Zaměření na řemesla, zejm. košíkářství Ø R.M.Klár zastával názor, že nevidomí musejí být vzděláváni soustavně od nejútlejšího věk Ø Jan Nepomuk František Rafael Beitl (1797-??) Ø 1833 soukromý ústav v Zábrdovicích v Brně Ø 1846 – ředitelem Moravskoslezký ústav – zaměřený na řemesla Ø Dalším ředitelem Jan Schwarz – rozšíření ústavu, tiskárna pro tisk hladké reliéfní latinky a posléze Braillovým písmem. Ø 1910 – Deylův ústav Ø Zakladatel oční lékař Jan Deyl Ø Možnost vzdělání v českém jazyce Ø Josef Zeman (1867-1961) Ø Propagátor zřízení slepeckého muzea Ø Organizátor první světové výstavy slepeckého tisku v Praze (1935) Ø Vydal cenné publikace, které se zabývají historií péče o nevidomé i jejich životními problémy Současnost Ø Ján Jesenský Ø Markéta Skalická Ø Robert Vachule Ø Josef Smýkal Ø Pavel Weiner Ø A další Ø Lily Nielsen Literatura: Ø Smýkal, J. Tyflopedický lexikon jmenný http://www.ecn.cz/smykal/publikace/kniha13t.htm Ø Monatová, L. Pojetí SP z vývojového hlediska, Brno: Paido, 1996 Anatomie zrakového orgánu Zrakové ústrojí člověka: • Periferní část: oči + pomocné orgány • Zraková dráha • Zrakové centrum mozkové kůry • Pro správnou fci nesmí být žádná z částí vyřazena (nádor, úraz, zánět etc.) Oko (oční bulbus) • uloženo v očnici (orbita) • přibližně kulovitý tvar o průměru 24 mm • stěna oka tvořena ze 3 vrstev • Nitro oka tvoří: přední a zadní oční komora, čočka a sklivec Stěna oka: • Povrchová (vazivová) vrstva: – Rohovka (cornea) – terčík o průměru 11 mm, průhledná, bez cév, velké množství senzitivních nervových zakončení – Bělima (sclera), za rohovkou vytváří zbylou část vazivové vrstvy oka, bílá, tloušťka 0,5 – 1,5 mm, upínají se na ni okohybné svaly • Střední (cévnatá) vrstva: – Duhovka (iris) – za rohovkou, odděleny přední oční komorou, v centru je zornice (pupilla) ovládaná 2 hladkými svaly – Řasnaté těleso (corpus ciliare) – za duhovkou, s ní spojený, uvnitř tzv. ciliární sval zajišťující akomodaci oka – Cévnatka (chorioidea) – pokračování řasnatého tělíska pod bělimou, na její vnitřní straně je sítnice • Vnitřní (nervová) vrstva: – Sítnice (retina) – jemná blána, tloušťka 0,4 mm, vlastní světločivný systém oka - fotoreceptory tyčinky a čípky – Tyčinky – vidění za tmy – Čípky – aktivní při větším stupni osvětlení, pro vidění za dne, rozlišování barev, nakupeny při zadním pólu oka – Žlutá skvrna – místo nejostřejšího vidění – Terč zrakového nervu – dovnitř od žluté skvrny – místo vstupu nerv. vláken a cév Nitro oka: • Přední oční komora: prostor mezi rohovkou a duhovkou vyplněný tzv. oční komorovou vodou • Čočka (lens): zavěšena na vazivových vláknech vycházejících z řasnatého tělesa, jejich uvolněním se vyklenuje • Zadní oční komora: vyplňuje prostor mezi čočkou a zadní plochou duhovky • Sklivec: vyplňuje prostor mezi čočkou a sítnicí Přídatné orgány oka • Oční víčka ( palpebrae): – chrání oko, na vnitřní straně kruhovitý oční sval • Spojivka (conjuctiva): – průsvitná blanka vystýlající vnitřní plochu víček, přechází na bulbus, kryje přední část bělimy Okohybné svaly: – Na každém oku celkem 6 svalů (2 páry přímých, 1 pár šikmých) Slzné ústrojí: – 2 části: slzotvorná a slzovodná – Slzy se tvoří v slzné žláze umístěné při okraji očnice Zraková dráha: • Spojuje oči se zrakovým centrem mozkové kůry • Zrakový nerv (nervus opticus) – Přes bělimu proniká ven z oka do nitrolebního prostoru, v oblasti hypofýzy se zrakové nervy kříží - chiasma Zrakové centrum: • Uloženo v týlním mozkovém laloku • Zde vznikají zrakové vjemy Fyziologie procesu vidění ► Lidské oko vnímá světelné podněty různé vlnové délky ► Světlo, kt. se do oka dostává prochází optickým prostředím oka Optické prostředí oka: ► Soustava průhledných tkání ► Rohovka, oční komorová voda, čočka a sklivec ► Paprsky se lámou přes zakřivené plochy rohovky a čočky ► Na sítnici vzniká obraz, ► V místě dopadu světla dojde k podráždění – vzruch převeden do centra v mozku Akomodace: ► Schopnost oka přizpůsobit se vidění na různou vzdálenost, zejm. na blízko ► Ciliární sval v řasnatém tělese, pružná čočka, vazivový závěsný aparát ► Pohled na blízko: stáhne se ciliární sval, uvolní se závěs čočky, ta se vyklene (stane se lomivější) ► Presbyopie – ztráta elasticity čočky Zraková ostrost: ► Rozlišovací schopnost oka ► Nejdokonalejší v místě žluté skvrny sítnici ► Stupeň zrakového postižení = míra zrakové ostrosti Centrální vidění: ► = vizus ► = rozlišovací schopnost oka – nejmenší pohledový úhel, pod kterým musejí být dva objekty, aby mohly být vnímány odděleně Vyšetření zraku do dálky: ► Schnellenovy optotypy písmena, číslice či znaky sestaveny do řádků, velikost znaků se směrem dolů zmenšuje velikost znaků určena vzdáleností, ze které by je zdravé oko mělo rozpoznat ► Pflügnerovy háky představují písmeno E ve 4 základních polohách ► Běžná vyšetřovací vzdálenost je 5 m ► Zraková ostrost je zapisována do zlomku § Čitatel – vzdálenost od optotypu v m § Jmenovatel – vzdálenost, ze které by měl být daný řádek přečten ► Fyziologický vizus = 5/5 Vyšetření zrakové ostrosti do blízka: ► Jägerovy tabulky: ► Pracovní vzdálenost 35 cm ► Různá velikost písma Poruchy ostrosti zraku dle WHO: ► 1.Střední slabozrakost zraková ostrost s nejlepší možnou korekcí: maximum menší než 6/18 (0,30) - minimum rovné nebo lepší než 6/60 (0,10); 3/10 - 1/10, kategorie zrakového postižení 1 ► 2.Silná slabozrakost zraková ostrost s nejlepší možnou korekcí: maximum menší než 6/60 (0,10) - minimum rovné nebo lepší než 3/60 (0,05); 1/10 - 10/20, kategorie zrakového postižení 2 ► 3.Těžce slabý zrak a) zraková ostrost s nejlepší možnou korekcí: maximum menší než 3/60 (0,05) - minimum rovné nebo lepší než 1/60 (0,02); 1/20 - 1/50, kategorie zrakového postižení 3 b) koncentrické zúžení zorného pole obou očí pod 20 stupňů, nebo jediného funkčně zdatného oka pod 45 stupňů ► 4.Praktická nevidomost zraková ostrost s nejlepší možnou korekcí 1/60 (0,02), 1/50 až světlocit nebo omezení zorného pole do 5 stupňů kolem centrální fixace, i když centrální ostrost není postižena, kategorie zrakového postižení 4 ► 5.Úplná nevidomost ztráta zraku zahrnující stavy od naprosté ztráty světlocitu až po zachování světlocitu s chybnou světelnou projekcí, kategorie zrakového postižení 5 Rozdělení zrakových postižení pro školní účely: ► Děti slabozraké: ► Děti se zbytky zraku: ► Děti prakticky nevidomé: ► Děti naprosto nevidomé: Zorné pole: ► Na zevních stranách až 90° ► Na straně nosu nahoře a dole jen okolo 60° Periferní vidění ► Vnímání sloužící k prostorové orientaci, adaptaci na snížené osvětlení ► Zajišťováno tyčinkami ► Výpadek v zorném poli – skotom ► Terč zrakového nervu (tzv. slepá skvrna) – fyziologicky slepé místo Vyšetření periferního vidění: ► Perimetr: § Oko vnímá pohyb, potom barvy Refrakce oka: ► = poměr mezi lomivostí optických prostředí a předozadní délkou oka ► Na emetropickém oku se paprsky po lomu rohovkou a čočkou setkávají na sítnici ► Refrakční vady: § Krátkozrakost (myopie) § Dalekozrakost (hypermetropie) § Astigmatismus Zornicový reflex: ► Schopnost zornice reagovat na různou intenzitu osvětlení ► chrání sítnici před příliš intenzivním světlem a naopak umožňuje zvýšit množství světla vstupujícího do oka při setmění. Zrakové vady typy zrakových vad, projevy, etiologie Zrakové vady n Rozlišujeme 5 skupin zrakových poruch: u Ztráta zrakové ostrosti u Postižení šíře zorného pole u Okulomotorické poruchy u Problémy se zpracováním zrakových podnětů u Poruchy barvocitu Ztráta zrakové ostrosti (refrakční vady) n Vady oka, při nichž se nevytváří ostrý obraz na sítnici n Porušen poměr mezi délkou oka a lomivostí optického systému n Lomivost oka správná (světelné paprsky vytvářejí obraz právě na sítnici) = zraková ostrost normální – oko emetropické n Vady v lomivosti oka – oko ametropické Druhy refrakčních vad: n Ametropie sférická: u Myopie (krátkozrakost) u Hypermetropie (dalekozrakost) n Ametropie asférická: u Astigmatismus Anizometropie – odlišná refrakce obou očí Myopie: n Světelné paprsky vytvářejí ostrý obraz již před sítnicí, na níž pak vzniká neostrý obraz n Jedinec vidí špatně do dálky n Korekce rozptylkami (označení v minusových dioptriích) Klasifikace myopií podle počtu dioptrií (D): n Myopia levis (lehká): do –2 až –3D n Myopia modica (střední): -3.25 až –6D n Myopia gravis (těžká): nad –8D (doprovázena změnami na očním pozadí) Příčiny: n Dědičnost n Zvýšené dispozice mají nedonošené děti n Těžké infekční onemocnění v dětství nebo pubertě, náhlé výrazné zhubnutí, špatné osvětlení (nebyla dosud prokázána přímá souvislost) Myopia levis: n Tzv. školní krátkozrakost, diagnostikována během školní docházky n Prognóza příznivá, po pubertě se upraví n Puberta je krizovým obdobím, zvyšující počet dioptrií je výsledkem růstových změn očí v souladu s růstem organismu Příznaky u dítěte: n Problémy s vnímáním hloubky n Chodí blízko k televizi, ve škole nevidí na tabuli, přimhuřuje oči a snaží se zlepšit vidění do dálky n Vývojová vada progresivní – nutné kontrolovat stav zraku cca 1x za půl roku n U korekcí postupovat individuálně Myopia gravis: n Nepříznivá prognóza, vada se zvyšuje n Zadní pól oka se vyklenuje, cévnatka atrofuje a v důsledku toho se projevují degenerativní změny na sítnici n Přidružená komplikace – odchlípení sítnice Doporučení u vysoce krátkozrakých dětí: n Omezit TV a sportovní činnost n Vynechat fyzicky namáhavé cviky n Omezit skoky spojené s otřesy hlavy, zvedání těžkých předmětů n Zvýšit bezpečnost u míčových her, kde hrozí např. úder do hlavy Hypermetropie: n Světelné paprsky vytvářejí ostrý obraz za sítnicí n Jedinec vidí hůře do blízka n Korekce spojkami (konvexní čočky, plusové dioptrie) Příčiny: n Při narození je normálním nálezem hypermetropie +2 až +3 D, klesá s růstem předozadního průměru oka n Fyziologická hypermetropie – u dětí do 8 let n Zlepšení ostrosti lze docílit zvýšeným akomodačním úsilím (s věkem plasticita čočky klesá) Akomodace: n Přizpůsobení se oka pohledu na blízké či vzdálené předměty n Děje se různým oploštěním nebo vyklenutím čočky pomocí svalu obsaženém v řasnatém tělese oka Příznaky: n Pocit „nepohodlného“ čtení n Čelní bolesti hlavy (zhoršující se na večer a při čtení) n Pocit zamlženého vidění do blízka n Zvýšená námaha se může projevit únavou a bolestí očí a hlavy Doporučení: n Při obtížích nutná korekce brýlemi n Při hypermetropii vyššího stupně (7-8D) oči často tupozraké n Nad 3D se doporučuje nosit brýle trvale n Nutné pravidelné kontroly (zejm. u mladších dětí) Presbyopie: n „stařecká dalekozrakost“ n Porucha akomodace v důsledku ztráty elastičnosti čočky n Neschopnost vidět ostře blízké předměty n Fyziologický stav n Korekce spojkami Astigmatismus: n Porucha pravidelného vyklenutí (zakřivení) rohovky a čočky n Bod se na sítnici nezobrazí jako bod, ale jako neostrá čárka n Korekce cylindrickými spojnými nebo rozptylnými skly Příčiny: n Vrozený n Souvislost s očním onemocněním nebo operačním zákrokem n Objevuje se v kombinaci s některou refrakční vadou Příznaky: n Na sítnici vzniká neostrý obraz jak při pohledu dop blízka, tak do dálky n Tendence přivírat víčka n Sklon hlavy (nebezpečí skoliózy) Postižení šíře zorného pole Skotom: n výpadek zorného pole u Centrální u periferní n Vyšetření perimetrem Trubicové vidění: Poruchy barvocitu Barvocit: n Schopnost oka rozlišovat barvy neboli světlo o různé vlnové délce Snížený barvocit: n Oslabená schopnost rozlišit některé barvy Barvoslepost : n Achromatopsie, achromazie n neschopnost rozlišit určité barvy nebo všechny barvy n Čípky u orgán denního vidění, rozlišování barev u největší koncentrace v prostoru žluté skvrny n Tyčinky u orgán vidění za šera a za tmy u největší koncentrace na okrajích sítnice Etiologie: n Dědičnost n Onemocnění sítnice, zrakové dráhy nebo centra n Žloutnutí oční čočky (u starých lidí) Stupně: n Úplná (totální) barvoslepost – postižený vidí pouze odstíny bílé, šedé a černé n Částečná barvoslepost u Dichromazie – ze čtyř skupin základních barev je poškozeno vnímání jednoho páru barev (červené a zelené nebo žluté a modré) t Daltonismus – barvoslepost pro červenou a zelenou barvy Okulomotorické poruchy n Nesprávná koordinace pohybu očí n binokulárního vidění narušeno nerovnovážným postavením očí a jejich nedokonalou pohybovou souhrou Rozdělení: · Strabismus ad 1) primární sekundární ad 2) latentní manifestní konkomitující paralytický konvergentní, divergentní hypertropie, hypotropie · Amblyopie · Nystagmus Strabismus: n Abnormální souhyb očí, většinou ve vodorovné rovině n Dvojitému vidění zabrání „vypnutí“ obrazu z odchylujícího se oka, mozkové centrum ignoruje zrakové vjemy šilhajícího oka (oko slábne, vzniká tupozrakost) n Dvě základní skupiny: u konkomitující u paralytický n V rámci těchto skupin rozlišujeme: Konvergentní strabismus: n Sbíhavé šilhání n Šilhavé oko se stáčí do vnitřního koutku n 70-75% všech šilhavostí Divergentní strabismus: n Rozbíhavé šilhání n Šilhavé oko se stáčí do zevního koutku Hypertropie, hypotropie: n Hypertropie – šilhavé oko se stáčí vzhůru n Hypotropie – šilhavé oko se uchyluje směrem dolů Příčiny: n Dědičnost n Zvýšené riziko u dětí nedonošených a psychicky labilních n Symptom jiného očního onemocnění Dynamický strabismus: n Příznaky: porucha orientace v prostoru (psaní pod řádky, chybný odhad vzdálenosti) n Příčiny: velké množství, zejm. stav CNS n Vznik: nejčastěji v prvních letech života Léčba: n Sleduje vytvoření nebo obnovu binokulárních funkcí a dosažení paralelního postavení očí n Korekce refrakčních vad n Výcvik tupozrakosti – pleoptika n Nácvik binokulárních fcí – ortoptika n Operační úprava šilhání Paralytický strabismus: n Podstatou je porucha v motorické sféře zrakového ústrojí (kdekoliv v průběhu motorické dráhy) n Příznaky: dvojité vidění, kompenzační držení hlavy, dezorientace v prostoru a z toho plynoucí subj. potíže – závratě, nevolnost od žaludku n Příčiny obrn okohybných svalů: vrozené, úrazy hlavy, nádory, cévní poruchy, degenerativní nebo toxické změny etc. Léčba: n Terapie je symptomatická n Cílem je zabránit dvojitému vidění n Chirurgická léčba (nutná u výškového šilhání), operace do 6 let (v době, kdy se zrakové fce tvoří) n Nejčastější prostředky: u okluze u Ortoptika Amblyopie: n Porucha jednoduchého binokulárního vidění n Snížená zraková ostrost způsobená útlumem z nečinnosti oka n Mozkové centrum ignoruje zrakové informace přicházející z tohoto oka a přijímá pouze vjemy oka druhého Příčiny: n vrozená n při strabismu (amblyopie funkční) n Při rozdílu dioptrií mezi oběma očima n Z nepoužívání oka n Amblyopie organická – podmíněna anatomickou poruchou Z ústrojí Příznaky: n Ostrý, ale zdvojený obraz předmětu n Neostrý, ale jednoduchý obraz n Potíže s odhadem vzdálenosti n Zpravidla postihuje jedno oko Léčba: n Okluze n Pleoptická cvičení (zdravé oko zakryto, dítě se učí používat tupozraké oko) n Nejúčinnější do 6 let Nystagmus: n Rytmické, trhavé, mimovolní pohyby očí n Nejedná se o poruchu binokulárního vidění Problémy se zpracováním zrakových podnětů n poškození zrakových center v kůře mozku, není poškozena sítnice ani zrakový nerv, problémy s interpretací zrakové informace Vybrané diagnózy Onemocnění rohovky (cornea) Keratitida: Zánět postihující vnější část rohovky Příznaky: světloplachost, řezavá bolest, pokles vidění, otok víček, slzení Patologie duhovky (iris) Aniridie (chybění, anomálie duhovky ) Symptomy: l extrémní světloplachost l špatná schopnost adaptace na světelné podmínky l Vrozená, dědičná vada Léčba: l medicínsky: kontaktní čočky l funkcionálně: sluneční brýle a úprava světelných podmínek Patologie čočky (lens) Katarakta Příčiny: l vrozená l poúrazová l spojená se stářím (dříve pod názvem "senilní") Symptomy: - záleží na typu a daném stadiu - snížená ZO - problémy s oslněním (různé světelné lomy a odrazy v zakalené čočce), - vidění jako přes špinavé okno Léčba: l medicínsky: – chirurgické odstranění zkalené čočky a brýle (na dálku a do blízka) nebo kontaktní čočky – implantace IOL (intraocular lense) + slabé brýle na čtení l funkcionálně: úprava osvětlení Nemoci a poškození sítnice (retina) Retinopatie nedonošených (ROP): l U předčasně narozených dětí l Pobyt v inkubátoru s vysokým přívodem kyslíku, po jeho vysazení může v nezralé sítnici a sklivci docházet ke krvácení l celý stav se hojí vznikem vaziva, následuje svraštění a odchlípení sítnice l následná ztráta vidění - od myopie po úplnou nevidomost lČasto výskyt kombinovaného postižení lROP je nejčastější příčinou slepoty lPříčiny: –Různorodé –Exogenní, dědičnost není prokázána Symptomy: l v závislosti na rozsahu poškození l citlivost na oslnění l zúžení zorného pole l snížení zrakové ostrosti až slepota Diabetická retinopatie Příčiny: l tvorba nových cév (neovaskularizace) l až případné odchlípení sítnice l s cukrovkou spojeny i další ZP – katarakta a glaukom Symptomy: l proměnlivé vidění - !! to je typické !! (někdy vidím lépe a jindy hůře, kolísá to) l postupné zhoršování zraku l výpadky zorného pole l mohou být i potíže s oslněním a světloplachost Léčba: l medicínsky: kontrolovaná dieta, aplikace inzulínu, laserová terapie (fotokoagulace) l funkcionálně: rozpoznání změn vidění (znát ty slabé i ty nejlepší doby a rytmus změn) a tomu přizpůsobit režim zrakové práce, úprava světelných podmínek Pigmentová degenerace sítnice (retinitis pigmentosa) l dědičné onemocnění postihující zejména tyčinky na periferii oč. pozadí Symptomy: l šeroslepost l zužování zorného pole (až na 5° - tzv. "trubicové vidění") l světloplachost l problémy s adaptací při přechodu ze světla do tmy a opačně l často i komplikovaná katarakta Léčba: l medicínsky: žádná l funkcionálně: – optické pomůcky rozšiřující zorné pole (Fresnel, obrácený dalekohled) – lekce POSP při chůzi za šera a tmy – úprava osvětlení Degenerace žluté skvrny (makulární degenerace) Symptomy: l Ztráta centrálního vidění (skotom) nebo drastické snížení ZO v centrální oblasti l Může být i světloplachost a potíže s oslněním l Nevede ke slepotě! l zachované vidění mimo makulu. Tzv. "mimomakulární vidění" (lze cvičit v rámci reedukace zraku) Léčba: l medicínsky: laserová chirurgie u určitých typů l funkcionálně: – nácvik vidění mimo makulu – instruktáž (při soc. kontaktu dotyčný zdánlivě hledí jinam) – opt. pomůcky a úprava osvětlení Odchlípení sítnice l Sítnice se odchlípne od podpůrných vrstev a odchlípená část postupně odumírá pro nedostatek živin l Výpadek zorného pole (koresponduje s odchlípenou částí) Rizikové faktory: l úraz l výlev tekutiny pod sítnici l vysoká myopie l afakie l degenerativní změny sítnice při diabetu l etc. Symptomy: - světelné záblesky - "padající saze" (sklivcový zákal) - snížená zraková ostrost - výpadky zorného pole Léčba: l medicínsky: opásání oční koule, laserová fotokoagulace nebo kryoterapie - přimražení (hlavně včas!), l funkcionálně: optické pomůcky, úprava osvětlení. Předcházet odchlípení sítnice vyloučením kontaktních sportů s nebezpečím úrazu (box, míčové hry, skoky do vody). Záněty sítnice (retinitidy) Příčiny: l zanesení infekce do sítnice krví l infekce virem l infekce způsobená parazity l etc. l průvodní jev některých onemocnění (zarděnky u matky v prvním trimestru těhotenství,tuberkulózní zánět sítnice, virový původ zánětu např. u AIDS, toxoplasmosy a jiných virových onemocnění) Symptomy: l zkalení sítnice, zpravidla žlutobělavá zánětlivá ložiska na sítnici Léčba: l lokální antibiotika l léčba základního onemocnění l může dojít k nekróze sítnice, k trhlinám a k odchlípení Glaukom Typy: l otevřený úhel - nadprodukce komorového moku v oku l zavřený úhel - zablokování odtokových cest Symptomy: - úbytky zorného pole, centrální vidění bývá postiženo zpravidla až ve finálním stadiu - světloplachost, dělají se kruhy (aureoly) okolo světelných zdrojů - případně i snížená ZO, vidění jako v mlze - někdy bolest hlavy Léčba: l medicínsky: léčba chirurgická, léky nebo obojí l funkcionálně: – úprava osvětlení – lupy pro rozšíření zorného pole, optické pomůcky pro zlepšení ZO Mikroftalmie l Nevyvinuté, malé oko l Často jako sekundární postižení l Krátkozrakost (vyšší zakřivení rohovky) Specifika oslepnutí • Záleží na době, kdy k oslepnutí došlo • Úplná ztráta zraku X tzv. praktická nevidomost (zbytky využitelného zraku) • Ztráta zraku náhlá X postupná • Psychologický dopad na osobnost je individuální Náhlá ztráta zraku: • První období: „počáteční šok“ – Pokles zájmu o okolí, kontakt – Lhostejnost k uspokojování zákl. potřeb – Dočasné období, nutný stálý dohled – Při delším trvání konzultace s psychiatrem • Druhé období: „reaktivní deprese“ – „smutek nad ztrátou zraku“ – Nebezpečí sebevražedných myšlenek a pokusů – Silné záporné citové prožitky – Časté hledání viníka – Projevy by neměly být potlačovány – Odeznění je důležitou podmínkou úspěšné rehabilitace • Třetí období: „reorganizace“ – Zájem o zmenšení závislosti na druhých – Učení se sebeobsluze a základní orientaci Postupná ztráta zraku: • Odlišný účinek na psychiku • Dlouhodobá psychologická zátěž • Depresivní nálady • Období reorganizace – rozhodnutí přizpůsobit způsob života a činnosti zdravotnímu stavu Akceptace: • Primární akceptace zrakové vady: – Psychologický a časový moment – Ztráta zraku je jedincem uznána jako realita, které je třeba se přizpůsobit – Do určité míry je její včasnost závislá na chování druhých lidí (falešné naděje, informace o zdravotním stavu, etc.) Nonakceptace: • Osoba se brání např. používání pomůcek, považuje je za symbol slepoty • Závislé na dřívější hodnotové orientaci a postavení ve společnosti • Psychologické postupy: poradenství, psychoterapie, sociální výcvik Rodina: • Postoje, projevy v jejich jednání, řeči • Musí být součástí rehabilitačního procesu • Dva přístupy rodiny: – Odmítnutí – Hyperprotektivita – mnohem častější Specifika seniorů Zvláštnosti chorob ve stáří: • Polymorbidita • Mikrosymptomatologie • Bagatelizování X hypochondrie a kverulantství • Choroby vleklejší, úpornější • Reakce na léčbu není dostatečná Zrak ve stáří: • Snižuje se zraková ostrost, vnímání kontrastu, citlivost na světlo, vnímání hloubky • Duhovka – – ztrácí elastičnost • Čočka – – zakalení do žlutohněda – zhoršení akomodace • Sítnice – Makulární degenerace – prodloužení času na adaptaci na světelné podmínky – Zvýšení citlivosti na oslnění Nejčastější zrakové vady ve stáří: • Diabetická retinopatie • Glaukom • Katarakta • Věkem podmíněná makulární degenerace Specifika práce se seniorem: • Prostorová orientace a samostatný pohyb: – Dobré povědomí o zdravotním stavu, zohlednit při práci – Kratší, fyzicky méně náročné trasy – Respektovat osobnost a intimitu – Popř. výcvik chůze s DBH a opěrnou holí • Nácvik sociálních dovedností: – Zaměřen na požádání o pomoc, vysvětlení své situace – Ochrana zdraví, majetku • Bodové písmo: – Péče o pokožku, hygiena ruky, nehty – Gymnastika drobného svalstva ruky • Psaní na psacím stroji: – Oblíbené – Přizpůsobení metodiky • Nácvik vlastnoručního podpisu: – Jiná metodika u deformit končetin a osob s Parkinsonovou chorobou • Rekondiční pobyty: – Příležitost k psychické podpoře Obecné zásady: • Nespěchat • Být taktní, ohleduplný • Zpomalit výklad • Mluvit jasně, stručně • Průběžně opakovat informace • Shrnout informace na závěr • Zaměřit se na akutní potřeby • Respektovat výkyvy ve výkonnosti Speciálně pedagogická podpora: • ÚSP pro zrakově postižené Brno – Chrlice • ÚSP Praha – Palata • Rehabilitační a rekvalifikační středisko Dědina - Praha Vývoj vidění a psychomotoriky dítěte bez zrakového postižení * Novorozenec do 1. měsíce * Sleduje zdroje světla * Lze provést zkoušku zornicového reflexu * Reflex „mrkací panenky“ – oči se otáčejí na opačnou stranu než hlava, vymizí po několika týdnech * Fixace předmětů na vzdálenost 20-25 cm * 2. – 3. měsíc * sleduje předměty v zorném poli * sleduje lidský obličej (oproti předchozímu období už jej neupoutávají pouze okrajové části – vlasy, vousy, brada, ale střední části obličeje * chybí dokonalá koordinace očních pohybů * hledá očima zdroj zvuku, zachytí zrakem předměty ukazované po stranách * konvergence na vzdálenost 8-12 cm * 3. – 5. měsíc * hledí přímo před sebe * mizí tonicko-šíjový reflex * schopnost přenést pohled z ruky na předmět * zaostření předmětů na vzdálenost 12-50 cm * 5. – 7. měsíc * dobře vyvinutá koordinace obou očí * po upuštění hračky ji dítě hledá * žvatlá, když vidí obličej známé osoby * pohybem očí sleduje předmět v rozsahu 180° * rozvoj prostorového vidění * 7. – 12. měsíců * zvedání hlavy při pohledu vzhůru * pohybující předměty sleduje pouze očima, ne celou hlavou * sledování a napodobování výrazů obličeje * dobře vyvinuta fixace, sledování a přenesení pohledu, konvergence a divergence – využití při uchopování a manipulaci s předměty * při lezení zaujímá polohu těla podle toho, co vidí * 12. – 18. měsíců * výtvarné aktivity – čmárání tužkou na papír * jestliže slovně označíme objekt, dítě je schopno jej ukázat na obrázku * ukáže a řekne si o předmět * prohlíží si obrázkové knížky * 1,5. – 3. roky * dobře vyvinutá konvergence * horší prostorová orientace – odhad vzdálenosti * napodobuje jednoduchou činnost * rozpozná a pojmenuje známé předměty * přiřadí obrázek k předmětu * přiřadí předměty stejné barvy bez ohledu na tvar * 3. - 4. roky * obkresluje geometrické tvary * třídí předměty podle různých hledisek – barva, tvar, velikost, způsob použití * přiřadí obrazec k obrysu * napodobí polohu těla * 4. – 5. let * rozpoznávání barvy i jejich odstíny * osvojení abstraktních symbolů * plně rozvinuto prostorové vidění Odlišnosti vývoje dítěte se zrakovým postižením * dítě se ZP je limitováno v mnoha dovednostech, ale mělo by se jim učit ve stejném věku, jako děti zdravé, např. učit se chodit, mluvit, samostatně jíst (mezi 1-2 lety) * rozvíjení smyslů, prostorové orientace, samostatného pohybu Vývoj hrubé motoriky * výrazné opoždění hrubé motoriky zejm. u osob s vrozenou slepotou (absence zrakových vjemů a zpětné vazby) * úroveň se stanovuje pomocí vývojových norem * HM se úzce pojí s lokomocí * Výcvik HM již od kojeneckého věku (povzbuzení k poloze na břiše a zvedání hlavy, převracení a lezení) * Sezení a stání ve stejném věku jako děti zdravé, déle trvá správné zvládnutí chůze * Dítě se ZP se rychle naučí vnímat části svého těla, poté se učí vztahům mezi tělem a prostředím * Zvládnutí rovnováhy nezbytné pro mnoho tělesných úkonů, provádí se pomocí cviků Vývoj jemné motoriky * kojenecký věk (od narození do 12. měsíců) významný, důležité je povzbuzovat kojence k pohybům – uchopování, ohmatávání Vývoj úrovně sebeobsluhy * sebeobsluha se týká těchto okruhů činnosti: stravovací sebeobslužné úkony, hygiena, oblékání a obouvání * při učení chybí možnost odpozorování, je tedy jisté, že dojde k časovým posunům * spolupráce dítěte od 1. roku Prostorová orientace a samostatný pohyb Principy: n Výchova k samostatnosti n Zásada bezpečného pohybu n Zásada bdělé pozornosti n Zásada individuálního přístupu n Zásada kompenzační funkce ostatních smyslů: u Sluch u Hmat u Haptopedie (práce nohou, posunování) u Trailing u Tepelné podněty Hlavní techniky pohybu bez hole: n Chůze s průvodcem: u ½ kroku za průvodcem u Rámě u Popis okolí u Chůze se zúženým profilem n Bezpečnostní postoj: u Držení rukou n Trailing: u Kluzná prstová technika Další dovednosti, které je potřeba rozvíjet: n Chůze po schodišti: u Vidomé dítě kolem 3.roku u Výška schodu ?, zábradlí n Omezování odchylek od přímého směru: u v prostředí, kde nejsou vidící linie u Pípadlo n Odhad vzdálenosti: u do 5 let není představa o prostoru u krokování n Odhad úhlů n Výchova ke vnímání sklonu a zakřivení dráhy n Rozvoj sluchové orientace n Rozvíjení „smyslu pro překážky“ Technika dlouhé hole: n = cílené užívání bílé hole přesně stanoveného poměru její délky k postavě n poskytuje ZP plnou bezpečnost i subjektivní jistotu při dodržování základních fyziologických i estetických pravidel pohybu Funkce hole: n Ochranná n Orientační n Informativní Techniky držení hole: n Základní postoj: n Kluzná technika n Kyvadlová t. n Kombinovaná t. (nejpoužívanější) n Trojbodová t. n Vícebodová t. n Diagonální technika Výběr, popis, nácvik trasy: n Trasa: míra náročnosti – u Velikost prostoru u Vzdálenost cíle u Množství překážek u Množství, rozložení, kvalita orientačních prostředků Orientační prostředky: n Orientační místo, které se odlišuje v prostoru, poskytuje ZP novou informaci o prostoru n Pomáhá vytvořit správnou představu o prostoru n Základní a pomocné orientační vodítko n Dle způsobu vnímání: u Hmatové u Sluchové u Čichové u Tepelné u Nevýrazné horizontální a vertikální změny Trasování: n Výběr trasy: u Ne nejkratší, ale nejbezpečnější u Rozdělení na kratší etapy u Většina tras dvousměrných, zpětný průběh zrcadlově n Metodika popisu trasy: u uvádět v 1. sg., kratší věty u Stručně, výstižnbě u Poučit, popsat, nezahltit n Nácvik trasy: u Dodržet zásady PO u Překážky vystupující z vodící linie u ZP odstup od vodící linie 40-50 cm u Nikdy nechoď tam, kde před tím nebyla hůl. n Fáze nácviku trasy: u Úvodní u Prvotní nácvik u Procvičování u Vlastní provedení PO a SP v jednotl. věkových obdobích: n Předškolní věk: u Nevytváří se relace blízký a vzdálený u Pojem prostoru chudší, útržkovitý, prázdný u Seznámení se s okolím – opakovaně, pravidelně, neměnné prostředí co do prostoru a místa n Školní věk: u Rozlišení mikro/makro prostoru u Výcvik s holí 2.-9. Ročník n Později osleplí: u Začíná se u sebeobsluhy, orientace doma Edukace dítěte se zrakovým postižením v předškolním věku Vzdělávací obsah RVP ZV lDítě a jeho tělo lDítě a jeho psychika lDítě a ten druhý lDítě a společnost lDítě a svět Integrace do běžných MŠ: lUčitel bez SP vzdělání, nutná SP podpora, spolupráce s SPC lPříprava ostatních dětí (proti izolaci) lVybavení speciálními pomůckami lFormování charakterových vlastností lPozdější snazší zapojení do kolektivu lRozvoj poznávacího horizontu dítěte Hlavní úkoly SP působení v MŠ: lRozvoj kompenzačního systému (zbylé smysly, řeč, myšlení) lNejefektivnější využití poškozeného zraku lPříprava na přechod z předškolního období do školního věku lNácvik specifických dovedností Specifické dovednosti: lRozvoj zrakových funkcí lRozvoj sluchového vnímání lRozvoj hmatového vnímání lRozvoj čichu a chuti lRozvoj řeči lRozvoj estetického vnímání lNácvik orientace a samostatného pohzbu lNácvik sebeobsluhy Rozvoj zrakových funkcí: lVnímání plochy lOrientace na ploše lVnímání barev lRozlišování barev Zachovalý světlocit: lprosvětlené pomůcky, vyvolávající zrakový reflex Vyšší schopnost zrakového vnímání: lrozvíjení zrakové rozlišovací schopnosti lRychlost zrakového vnímání lLokalizace a pozorování obrázků, zejm. předmět-model-obrázek lPoznávání barev Děti šilhavé a tupozraké: lVýcvik rozšířen o další techniky: vypichování bodů, překreslování lCvičení zrakové pozornosti lVybudování zrakové paměti – udržuje získané představy lVýcvik zrakové představivosti – doplňování detailů, dokreslování obrázků, sestavování děje Učitel sleduje: lÚroveň koordinace oko-ruka lOrientaci v mikroporstoru lVzájemné spojení dílčích informací = celkový obraz Rozvoj sluchového vnímání: lPoznatky o osobách, předmětech a prostoru lNezbytný pro rozvoj dobré orientace a mobility V MŠ: lRozvoj sluchové paměti lCvičit uvědomělou sluchovou pozornost lNaučit se uvědomit si, rozeznat, lokalizovat a určit směr pohybu zvuků Základní výcvik sluchu: lRozeznávání původních zvuků lNaslouchání zvukům při pohybu lRozlišování zdrojů zvuku lUrčování pořadí zvuků a jejich opakování lNutné časté opakování lProvádět i v běžném prostředí Pomůcky: lOzvučené míče lPlechovky, plastikové nádoby lLadička, rolničky lOrffovy hudební nástroje Zvukové pexeso Rozvoj hmatového vnímání: lNejdůležitější smysl pro těžce ZP lZaměřeno na poznávání tvaru a velikosti předmětu, jejich vlastností, teploty, hmotnosti lVytváření představ o mikroprostoru i makroprostoru Hmatové vnímání: lPasivní (položení ruky na předmět) lAktivní (pohyb ruky po předmětu) lInstrumentální (zkoumání předmětu pomocí jiného nástroje, např. bílé hole) lNezbytné cvičit všechny druhy Pomůcky: lPískový stůl (navlhčený říční písek) lmodelování Dovednosti osvojené před ZŠ: lUchopovat a držet předměty lPřendávat předměty z jedné ruky do druhé lPoznávat předměty lPohybovat prsty Rozvoj čichu a chuti: lCíle: lRozlišit libé a nelibé, druh chuti lZachytit, lokalizovat a stanovit původ čichových podnětů lStanovit intenzitu čichových vjemů (roztok různé intenzity) lUrčit typické vůně (ocet, cýr, káva..) lRozeznat potraviny užívané v domácnosti lRozeznat jídlo, suroviny, správně ochucenou stravu lIdentifikovat látky nebezpečné lDoplnit vjemy jiných smyslů lPoznat blízkou osobu Kombinované postižení Definice: n Podle MŠMT ČR se za postiženého více vadami považuje jedinec postižený dvěma nebo více na sobě nezávislými druhy postižení, z nichž každé by jej vzhledem k hloubce a důsledkům opravňovalo k zařazení do speciální školy příslušného typu Rozdělení (pro potřeby resortu školství): n MR + TP, smysl. V, VŘ, psychická onem., VPU a CH, hluchoslepota+MR n kombinace TP, smysl. V, VŘ, hluchoslepota n Autismus / děti s autistickými rysy u nichž jsou diagnostikovány další vady n Za diagnostiku zodpovídá SPC (příp. PPP) Příčiny vzniku kombinovaného postižení: n Děti předčasně narozené (před dozráním životně důležitých orgánů) n Komplikace při porodu n Odchylky v nitroděložním vývoji (např. onemocnění matky) n Etiologie neznámá n Úrazy (záleží na rozsahu poškození a věku) Nejčastější kombinace s ZP: MP, TP, SP n DMO, epilepsie, hydrocefalie, Downův syndrom, sluchová vada Raná péče o dítě s kombinovaným postižením SP péče: SRP: n Depistáž n Diagnostika n Podpora rodiny, poradenství Od raného věku v SPC: u Pomoc dítěti a rodině u Metodika Lilli Nielsen a vlastní metody u Podpora psychomotorického vývoje u Zraková stimulace, kompenzace zraku u Budování, posilování rodičovských rolí ZP + TP: n Motorika: n Respektovat osobní tempo vývoje n „nepřeskakovat“ fáze přirozeného vývoje n Vady navzájem provázané n Nutná stimulace rozvoje hybnosti aby se rozvíjely i poznávací schopnosti n Je potřeba skloubit rehabilitační péči s výchovou zaměřenou na rozvoj kompenzačních smyslů n Při využitelných zbytcích zraku – zraková stimulace Aktivity: n Hry a činnosti (říkadla, hlazení etc.) n Pružinová deska (kinematické pohyby, pohyby DK) n Podpůrná lavice n Manipulační knížka n Little room n Hmatová deska n Etc. ZP + MR: n MR násobí problémy slepoty n Předpokladem podpory je znalost vývoje zdravého dítěte n Hmat – podpora jeho rozvoje a využívání n Význam slovního komentáže n Podpora schopnosti ovládat pohyby hlavy a těla n Zdroje motivace – povrchy, zvukové efekty n Trvalé opakování n Podněty: silnější, delší čas ke zpracování, krátké úseky, přestávky n Prožitek vlastní aktivity Hluchoslepota: n Za hluchoslepého je považován člověk s vážným stupněm kombinovaného zrakového a sluchového postižení, z čehož vyplývají: u vážné problémy týkající se komunikace, orientace v prostředí, u nemožnost automaticky využívat služeb pro zrakově nebo sluchově postižené. Etiologie: n Předčasný porod n Zarděnky n Syphilis n Syndrom CHARGE (P zraku doprovázené srdeční vadou, neprůchodností dutiny nosní, retardací růstu, MR) n V průběhu života (infekce, úrazy, progrese vad) Motorický vývoj n Stejné předpoklady jako zdravé děti, ale ochuzení o vizuální a akustické podněty n pohyb = prostředek k poznání okolního světa n Nutné povzbuzovat dítě k pohybu, obracení, zvedání hlavičky, provádění cvičení s mírným převisem hlavy a později části trupu, pohupování n Stimulační masáže – uvědomění vlastního těla Rozvoj smyslů n Obrovský význam i velmi malé zbytky, od počátku stimulace a rozvoj n Rozvíjíme smysly: u Taktilně-kinestetický (uchopit a pustit předměty, JM) u Hmat (mechanické a tepelné podněty) u Sluch (zvuk má příčinu a význam, etapy sluch. Vnímání – objevení, rozlišení, poznání) u Zrak (vzbudit pozornost na světlo, sledování zdroje, nasvícení, pestrobarevnost, velikost předmětů) u Čich a chuť (ve vazbě na každodenní činnosti) SP péče: n Speciální třídy pro hluchoslepé děti u max. 4 děti, IVP n SPC pro hluchoslepé n Spolupráce SPC s jinými zařízeními u tvorba IVP a odborné metodické vedení n Ambulantní péče v rodině Komunikační systémy: nZnakový jazyk nZnakování ruku v ruce nPrstová abeceda (daktylotika) nDaktylotika do dlaně nBraillovo písmo nTiskací písmena do dlaně nLormova abeceda nOdezírání Jednoruční Braillovo písmo do dvou prstů nDvouruční Braillovo písmo do prstů VAN DIJKOVA METODA: n Metoda speciálně pro hluchoslepé n Výukové jednotky: u Vytváření prvotní vazby a bezpečí u Stimulování kontaktních smyslů ve vztahu k vnějšímu světu u Strukturalizace bezprostředního okolí dítěte u Osvojování dorozumívacích symbolů nhttp://www.zablesk.olomouc.com/ nwww.lorm.cz nhttp://www.okamzik.cz/Main_hluchoslepota.htm nhttp://www.deafblind.org.uk/home.html nhttp://www.deafblindscotland.org.uk/ nLUDÍKOVÁ, L. Hluchoslepota I. Praha: Scientia, 2000. ISBN 80-7183-225-1 nSOURALOVÁ, E. Hluchoslepota II. Praha: Scientia, 2000. ISBN 80-7183-226-X Metodika Lilli Nielsen Metody nácviku a výuky: • Postižené děti nezačnou spontánně projevovat základní schopnosti – je třeba je trénovat, aby těchto schopností dosáhly Hračky a pomůcky: • Little Room • Podpůrná lavice • Pružinová deska • Hrací skříň • Sklopná deska • Manipulační knížka • Hmatová deska Metoda aktivního učení: • Dítěti je poskytnuta příležitost aktivně a samostatně prozkoumat a ohledat věci, osvojit si dovednosti. • Osvojené dovednosti se pro dítě stanou přirozenými. • 3 hlavní podmínky: – Úroveň kojence/dítěte, pohotovost učení a dovednosti, kterých již dosáhlo – Prostředí, které poskytuje příležitosti k učení – Postoj a spolupráce dospělého Pro proces aktivního učení je nezbytné: • vše přizpůsobit konkrétnímu dítěti - jeho přáním, zájmům, schopnostem, potenciálu • znát předpoklady a podmínky pro každou činnost, kterou chceme dítě naučit (budeme vědět, zda je dítě připraveno, nebo zda mu chybí některý předpoklad) Pohyb: • Nezbytná podmínka veškerého učení • ZP dítě si potřebuje uvědomit, jak se jisté pohyby vykonávají, tak si rozvíjí smysl pro pohyb • Prostředí poskytující zpětnou vazbu na záměrné i kinematické pohyby … jejich záměrné vykonávání Lilli Nielsen Učení zrakově postižených dětí v raném věku ISV nakladatelství Praha 1998 Metoda bazální stimulace Jedinec s těžkým postižením je ve stavu extrémně redukovaných aktivit Postižení omezuje rozvíjení potenciálu aktivit Vysvětlení pojmu l Pedagogicko-psychologická aktivita určena jedincům s těžkým postižením, zajištění vývoje osobnosti l Základní podpora, nejjednodušší podoba l Stimulace – nabízení podnětů, které si sám těžce postižený nemůže zajistit (chybí dostatečné množství podnětů potřebných pro život l Základem je holistický přístup, celistvost, nedělitelnost těla a duše – toto dělení je nepřípustné l Koncept rané podpory, interdisciplinární přístup l Koncepce byla vyvinuta koncem 70. let Systém bazální stimulace l Principem BS je zjištění, že jedinec může být pomocí těla přenesen do reality na základě zprostředkování zkušenosti a vjemů. l Každý člověk má „naprogramovaný“ vývoj, který může být při diferenciovaní vhodným způsobem podpořen l Všechny složky jsou stejně důležité (tělesné a emocionální složky jsou rovnocenné) l Všechny složky působí společně l Prostřednictvím pohybu a vnímání se vytváří tělesné zkušenosti, neoddělitelné od osoby, spojené s interakcí Bazální podpora l Vychází z dětského vnímání, pokouší se umožnit interakci mezi jedincem a jeho prostředím l Zajišťuje příjemné tělesné pocity l Zprostředkovává zážitky těla, tělo těžce postiženého je první a nejdůležitější oblastí pro učení l Uskutečňuje se na základě pozitivně pociťovaného emocionálního vztahu, obsahuje základní interakční a komunikační podporu l Je realizována opakovaně v průběhu denních aktivit l Usiluje o vybudování dalšího rozšířeného kontaktu těžce postiženého s okolím Oblasti podpory (Fröhlich) l Somatické podněty l Vibrační podněty l Vestibulární podněty l Orální podněty l Akustické podněty l Taktilně haptické podněty l Vizuální podněty Somatické podněty – u těžce postižených je obraz těla nediferencovaný l Poznat a využívat povrch těla jako orgán vnímání l Umět motoricky reagovat na podněty těla l Učit se lokalizovat podněty na vlastním těle l Vytvářet předpoklady pro základní poznatky o vlastním těle a jeho zkušenostním potenciálu l Obraz těla vnímáme na základě zkušenosti l Pomocí somatických podnětů lze docílit pozitivní zkušenost s vlastním tělem l Primární tělesná zkušenost se vyvíjí dotykem Vibrační podněty l Vibrace po ploše těla navozují intenzivní pocit v nosných částech těla a kloubech l Pomocí malých vibrátoru lze docílit procítění (tyto zkušenosti běžně získává zdravý člověk při stání, chůzi…) l Vibrace se může stát přechodem k vnímání chvění a směru odkud přichází l Těžké postižení neumožňuje získání povědomí o pozici těla, monotónní pozice vede často k návyku na tuto polohu (vleže nebo vsedě) Vestibulární podněty l Podněty zprostředkovávají těžce postiženému informace o poloze v prostoru, pohybu celého těla v prostoru l Spojení se zpracováním informací z vizuálních vjemů l Přiměřený vestibulární podnět působí na stabilitu držení těla, normalizaci tonusu l Pomalé kolébavé pohyby kolem a napříč osy těla l Využívají se pohyby na terapeutickém válci nebo velkém míči l Navázání na časné, prenatální zkušenosti Čichové a chuťové podněty l Tyto podněty jsou důležité v prvních měsících života, představují možnost komunikace mezi matkou a dítětem l Děti s těžkým postižením často přijímají čichové podněty s radostí a zájmem l Krmení sondou omezuje citlivost ústní dutiny, není tak využita velmi vnímavá zóna lidského těla l Dětské zkoumání objektů, vytváření pojmů – aktivity ruka-ústa l Je třeba využívat jednoznačných pachových a chuťových nabídek, které se liší od pachů běžného dne l Děti s TP nejsou zpočátku schopné postihnout rychle se měnící vůně okolí, splývají s ostatními vjemy l Jasné vnímání kontur a kontrastů – později přijímání a zpracování nabízených aktivit Sluchové a zrakové podněty l Pomocí zraku a sluchu vnímáme okolí těla l Pro osoby s TP jsou často zřetelné jen kontrastní obrazy, výrazné zvuky a rytmy l Podněty musí odpovídat dosaženému stupni vývoje l Pro vývoj sluchu je trvalá kulisa nevhodná l Je vhodné zvuky diferenciovat, kombinovat s dotekem nebo pohybem (rytmické hry, tanec) l Zrakové podněty je vhodné nabízet na základě kontrastu Předprofesní a profesní poradenství u zrakově postižených žáků Cíl: nPomoc mladým lidem při volbě povolání nDoporučení vhodné a všestranně vyhovující profese Předprofesní a profesní poradenství nPředprofesní poradenství – předchází profesní přípravě, poradenství na Z nProfesní poradenství – poradenství během samotné přípravy studenta na budoucí povolání, poradenství na SŠ, SOŠ, OU, SOU Organizace: nIPPP – PPP, SVP a SPC pro osoby se zdravotním postižením nIPS – Informační a poradenská střediska při úřadech práce Východiska profesní volby: nZnalosti a informace o různých profesích nŠkolní prospěch, zkušenosti s vlastní činností v různých oblastech a její hodnocení nSebehodnocení nPřání rodičů nDoporučení školy Fáze profesního poradenství: nDiagnostika nAkceptace postižení ve vztahu k práci, adekvátní aspirační úroveň a motivace k práci nVlastní pracovní příprava nAktuální stav na trhu práce nUvedení do práce nVlastní hledání vhodného zaměstnání –Samostatná oblast –Vyhledávání – informační a mediační zdroje –Vlastní strategie Profesní poradenství nabízí: npoznatky o profesním světě nuvědomění si zájmů přání nzprostředkování strategií řešení problémů nzorientování se v nabídce zaměstnání npochopení různých alternativ nporadenství npodpora zájmů nrozvoj osobnosti Problémové oblasti v profesní přípravě jedinců s SVP I. nPředprofesní a profesní příprava probíhá v segregovaném prostředí, není komplexní nPodceňování schopností a dovedností žáků s SVP nNeschopnost používat kompenzační pomůcky Problémové oblasti v profesní přípravě jedinců s SVP II. nNedostatečné kompetence pro zvládnutí samostatného života (profesního i osobního) nŠpatná spolupráce v oblastech: škola-rodiče,škola-škola, škola-potenciální zaměstnavatelé, mezi odborníky samotnými Překážky při zaměstnávání ZP osob – jedinec: Překážky při zaměstnávání ZP osob – zaměstnavatelé: Individuální plán přechodu – Individual Transition Plan (ITP) nzohledňuje studentova přání, schopnosti a dovednosti, možné získané kvalifikace, pracovní možnosti nveden stylem portfolia nvytvořen ve spolupráci školy, rodiny a zaměstnavatele, zahrnovat všechny zúčastněné v tomto procesu a jasně stanovit jejich možnosti nsoučástí je průběžně hodnocená analýza možností studenta a vytvoření kariérního plánu, sledování a příprava na reálné podmínky v zaměstnání a podpora při přípravě a zacvičení na pracovišti Zaměření profesního poradenství: I. nsebehodnocení vlastních možností vnímání, pozornosti, paměti, myšlení i komunikace, vlastních povahových a charakterových vlastností a hodnocení ostatních nschopnost přijmout kritiku, umět správně kritizovat a argumentovat, asertivně se prosadit s cílem odlišit asertivní chování od chování nevhodného Zaměření profesního poradenství: II. nschopnost umět vyhledat informace a pracovat s nimi, porozumět jednotlivým profesím ndokázat zhodnotit své vlastní možnosti i možnosti druhých danou profesi vykonávat ntřídění profesí dle různých kritérií (prestiž, manuální práce, dle náročnosti pracovního prostředí, ukončeného studia apod.) Zaměření profesního poradenství: III. nschopnost vyjádření pocitů či postojů verbálně či uměleckou formou, zlepšování jemné motoriky a psychických procesů nschopnost napsat životopis, odpověď na inzerát, žádost ndokázat zhodnotit své vlastní možnosti i možnosti druhých danou profesi vykonávat Zaměření profesního poradenství: IV. ntřídění profesí dle různých kritérií (prestiž, manuální práce, dle náročnosti pracovního prostředí, ukončeného studia apod.) Další možnosti pro ZrP: nStředisko integračních aktivit –SONS, Praha nCentrum služeb pro zdravotně postižené –Magistrát města Brna Zákony: n§ 237 Zákoníku práce (262/2006 Sb.) –Zaměstnávání ZP stanoveno v 345/2004 n345/2004 Sb. - Zákon o zaměstnanosti –§ 67 – 84 – par. Týkající se osob se ZP Literatura: nBartoňová, M., Pipeková, J., Vítková, M. (eds.) Integrace handicapovaných na trhu práce v mezinárodní dimenzi, Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-31-4 nKrejčířová, O., Medvedcová, A., Opatřilová, D., Stupková, V., Vojtová, V. Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Brno: Rytmus, 2005. ISBN 80-903598-1-7 nÚřady práce - http://portal.mpsv.cz/sz/obcane/poradstrediska