Edukace žáků s SPU a CH Projev specifických poruch učení oDyslexie oDysgrafie oDysortografie oDyskalkulie Další dovednosti a schopnosti: nPoruchy soustředění nPoruchy pravolevé orientace nNarušení prostorové orientace nPoruchy sluchového vnímání a reprodukce rytmu nPoruchy zrakového vnímání nPoruchy řeči nPoruchy HM a JM nPoruchy chování jako následek poruch učení Oblasti školní zralosti: oTělesná stránka nDostatečně rozvinutá senzomotorická koordinace nÚroveň HM, JM oDuševní vyspělost nVyzrálost CNS nÚroveň psychických funkcí (pozornost, dostatečně rozvinuté vnímání, analyticko-syntetická činnost, paměť, rozvoj řeči a komunikace) oEmoční zralost nUrčitá citová stabilita nVyzrálost volních vlastností nSchopnost sebehodnocení, odolnost vůči zátěži oSociální zralost nSchopnost být bez matky nSchopnost přijmout autoritu nsch. přijmout roli žáka a podřídit se školnímu režimu Osobnost žáka s SPU: oNápaditosti chování: (Pokorná, 2001) nObranné a vyhýbavé mechanismy oTlak doma a ve škole nKompenzační chování oPoruchy chování, infantilní chování nAgresivita a projevy nepřátelství oProjev napětí a frustrace – verbální, neposlušnost, šikana nÚzkostné stažení do sebe oStrach ze školy, psychosomatické obtíže oPocit méněcennosti Osobnost žáka s SPU oSociální a emocionální vývoj: nNeadekvátní chování (soc. nevyzrálost) nPotíže v sociálním chování (pochopení pravidel) nProblémy s vyjadřováním nPocity úzkosti a frustrace nDeprese nPotíže v sociálním učení (nesch. poučení) nZvýšená vzrušivost nPoruchy pozornosti (LMD, vysoké nároky) Diagnostické znaky poruchy pozornosti oNeschopnost sledovat detaily oNeschopnost udržet pozornost oPotíže s organizací práce, rozdělením úkolu do fází oOdkládá úkoly vyžadující duševní úsilí oVzrušivost (okolní podněty) oZapomnětlivost Osobnost žáka s ADD/ADHD: Problematické oblasti: oudržení pozornosti oaktivita, impulzivita, neadekvátní reakce opohybová koordinace okrátkodobá paměť onepružnost (přechod na jinou činnost) nnarušené sebehodnocení nproblémy ve vztazích s vrstevníky nporuchy spánku nporuchy vyjadřování Možnosti vzdělávání žáků s SPU: oVychází z doporučení PPP: oIndividuální péče prováděná učitelem kmenové třídy během vyučování oIndividuální péče prováděná učitelem – absolventem speciálního kurzu nebo spec. pedagogem nVe třídě, dyslektické kroužky, reedukační péče, kabinety dyslektiků oTřídy individuální péče při Z� nHodiny ČJ zaměřené na reedukaci (v průběhu vyučování) o„Cestující učitel“ nReedukační péče v průběhu vyučování a po něm oSpecializované třídy pro žáky s SPU a CH nSnížený počet Ž (1O/12), speciální pedagog oZŠ pro žáky s SPU oZŠ pro žáky s PCH oDětské psychiatrické léčebny oIndividuální a skupinová péče v PPP, SPC, SVP nedukativní a stimulační skupiny nindividuální reedukace Hodnocení: o= zjišťování a posuzování úrovně v určitém období oZaměřeno na celou osobnost, kladné rysy oŠirší slovní hodnocení o!vycházet z postižení, motivující, snaha, zvládnuté jevy, spravedlivé Zásady reedukace: oSystémové pojetí: oDG obtíží oVhodná náročnost oZažít úspěch již na 1. hodině v poradně oMalé kroky oPravidelnost (denně) oVhodné podmínky oAktivní a uvědomělá práce Reedukace dyslexie Metoda barevných kostek Rozlišování tvrdých a měkkých slabik Čtení s okénkem Metoda globálního čtení Metoda Fernaldové Metoda dublového čtení Metoda párového čtení Poslouchání textu předčítaného dospělému Reedukace dyskalkulie