Strukturované učení Eva Štenclová Petra Hrdličková Strukturované učení jako nejefektivnější prostředek pomoci dětem s autismem u Malá schopnost předvídat a plánovat události u Ztížená orientace v prostoru, čase i událostech u Potřeba upraveného prostředí u Vzdělávací metody a programy založené na strukturovaném učení Základní principy strukturovaného vyučování u Individuální přístup u Princip strukturalizace u Princip vizualizace Individuální přístup u Všechny děti s autismem se od sebe nějakým způsobem liší u Zjistit úroveň v jednotlivých vývojových oblastech dítěte u Zvolit vhodný typ systému komunikace u Vytvořit vhodné pracovní místo a strukturovat prostředí u Sestavit individuální výchovně vzdělávací plán Strukturalizace u Vnesení pevného řádu, přesné posloupnosti činností a jednoznačného uspořádaní prostředí u Struktura prostředí pomáhá v prostorové orientaci u Rozpracovat úkol/činnost na elementární kroky ‏ u Pracovní schéma pomáhá k uvědomění kroků u Využití krabic s vnitřní strukturou Vizualizace u Myšlení lidí s autismem konkrétní u Potíže s dekódováním význam verbálních informací u Relativně dobré zpracovávání zrakových podnětů u Potřeba vizuální podpory u Potřeba struktury času Vizualizovaný denní program u zjistit úroveň schopnosti abstraktního myšlení u stanovit vhodný typ vizuální podpory u typy vizuální podpory od nejjednodušší k nejsložitější Vizualizace denního režimu Vizualizace denního režimu (detail)‏ K čemu slouží vizualizovaný denní program? u dává odpověď na otázku "kdy " u pomáhá v časové orientaci u pomáhá odlišovat jednotlivé aktivity od sebe u vede k větší samostatnosti Struktura-praktické příklady u Míra předvídatelnosti u Možnost vyjadřovat se u Alternativní komunikace u Zvládnout sebeobslužné činnosti u Být schopen pracovat, hrát si... u Naučit se žít v kolektivu Kde, kdy, jak dlouho? u Kde u snažíme se věci, nábytek, místa tak, aby jejich „význam“ či „účel“ nemusel být vyvozován u Rozdělíme místa jen k práci a místa k trávení „volného času“ u Spojení mezi místy Kde, kdy, jak dlouho? u Kdy u Plán pomocí předmětů, fotografií, obrázků, symbolů, textů u Denní program visí na viditelném místě u Sled událostí ze shora dolů nebo zleva doprava Kde, kdy, jak dlouho? u Jak dlouho u Informace o době trvání u Vytvořit sled úkolů, událostí pomocí skutečných předmětů, fotografií, obrázků... u Sled úkolů na viditelném místě u Jednoduché úkoly končí odměnou, motivace v průběhu Procesuální schéma a vizualizace jídelního stolu Strukturalizovaný systém samostatné práce s žetonovou tabulkou a motivací Plochu úkolu rozdělíme na tři základní části: u První část je určena pro všechny odnímatelné dílky úkolu, se kterými bude dítě pracovat. u V druhé části je vizuální naznačení nebo předloha toho, co po dítěti chceme. u Třetí část je věnována samotnému vypracování. Zde bude dítě umisťovat odnímatelné dílky z první části. Úkoly pro začátky Literatura a jiné zdroje: u SCHOPLER, E. Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. 176 s. ISBN 80-7178-202-5. u SCHOPLER, Eric; MESIBOV,Gary B. Autistické chování. 1. vyd. Praha: Portál 1997, 304 s. ISBN 80-7178-133-9. u GILLBERG,Christopher;PEETERS,Theo.Autismus-zdravotní a výchovné aspekty. 1.vyd. Praha: Portál, 1998. 122 s. ISBN 80-7178-201-7. u Strukturované učení, dostupné z WWW: http://www.autismus.cz/strukturovane-uceni/strukturovane-uceni-2.html u Výtah z knihy, dostupné z WWW: http://www.alenka-os.cz/kniha/Vytah_z_knihy.pdf