Edukační proces v přípravné třídě pro děti se sociálním znevýhodněním „Nové vzdělávání“: nDle Školského zákona 561/2004 Sb. nInkluzívní vzdělávání – heterogenní skupina, podpora vyděl. dětí s odlišnou úrovní schopností nVydělání v jazyce minority nMultikulturní výchova Asistent pedagoga pro žáka se sociálním znevýhodněním: nInformace MŠMT k zabezpečení vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami s podporou asistence nAklimatizace žáka nKomunikace s rodiči / romskou komunitou nVe všech výchovných a vzdělávacích zařízeních (dle potřeby) Akční plán Dekáda romské inkluze 2005 - 2015 nMezinárodní programové prohlášení vlády nPouze pro romské etnikum nMŠ, ZŠ, V nZávazný dokument nPromítá se do tvorby legislativy nŠkolský zákon, nKoncepce romské integrace 2005, atd. Střediska integrace menšin Projekt MŠMT a IPPP (spolufinancováno ESF) * CÍL: * ověření systému péče o žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí * zkvalitnění procesu integrace těchto dětí do společnosti * PRO: * děti z etnických menšin, děti imigrantů, azylantů a romské děti, potažmo jejich rodiny nSlužby: nporadenské nvzdělávací ninformační nosvětové nvolnočasové nPersonální obsazení: (SIM Brno) nsociální pracovník nspeciální pedagog npedagog VČ noboroví didaktici npsycholog nkulturní antropolog Služby: nPro žáka nvčasná péče npříprava na vstup do školy nspecifikace SVP ve vztahu k individualitě dítěte (žáka, studenta) v kontextu jeho kulturní odlišnosti a aktuální sociální situace nvytváření adaptačních programů nposkytování služeb tutorů nPro pedagoga nmetodická a konzultační činnost núpravy vzdělávacích programů nspecifika učebních stylů a vyučovacích strategií nvytváření sebereflexe a interkulturních kompetencí nPro asistenta pedagoga nmetodické a konzultační služby, poradenské služby npravidelná setkávání asistentů podle typů škol z regionu nspolupráce s tutory, setkávání s krajskými koordinátory a dalšími terénními sociálními pracovníky nDalší vzdělávání pedagogických pracovníků nZmapování situace a spolupráce se školami v regionu (celkem 6 středisek SIM) Varianty nVzdělávací program společnosti Člověk v tísni, o.p.s. nMultikulturní výchova nVýchova v evropských a globálních souvislostech nInkluzivní škola nPříprava metodických materiálů (viz. internet) nVzdělávací akce pro pedagogy Další: n„multikulturní výchova“ nUčitelé – „minimum“ znalostí o romské komunitě nSpolupráce s rodiči nVýuka romského jazyka nÚstavní péče pěstounství, osvojení nŠkola s celodenním programem nOdpolední program nepovinný nMožnost účasti rodičů – např. kurzy romského jazyka Předškolní příprava Přípravná třída: pro žáky ze sociokulturně znevý- hodňujícího prostředí nPro děti v posledním roce před zahájením povinné ŠD, kt. jsou soc. znevýhodněné a je u nich předpoklad, že zařazení do PR vyrovná jejich vývoj nO zařazení rozhoduje ředitel školy n7 – 15 žáků nTýdně 18 – 22 hodin nPracuje podle RVP PV ŠVP nHodnocení: Zpráva o průběhu předškolní přípravy dítěte v daném ŠR – vypracovává učitel na konci 2. pololetí nDosažená úroveň hlavních cílů RVP PV nVyjádření SVP, schopností, zájmů a nadání dítěte nDoporučení pro přípravu IVP nDalší doporučení MŠ x Přípravná třída (PT): nŽáci PT - SVP, snížená adaptabilita, opoždění v učení a rozvoji nMateriální a prostorové podmínky nOrganizace vzdělávání nSpeciálně pedagogická péče, individuální přístup nDélka vzdělání nPT – vzdělání má intervenční, popř. korektivní charakter ŠVP: nCharakteristika vzdělávacího programu: nVzdělávací cíle nProstředky pro naplnění cílů nZásady vzdělávání nMetody a formy nPopř. podpůrná opatření nPodmínky a organizace vzdělávání: nMateriálně technické nPersonální zajištění nSpec. ped. péče nKonkrétní podmínky nPřehled evaluačních činností nVzdělávací obsah: nStanoven rámcově nVýběr učiva z RVP PV nIntegrované bloky (tematické celky) nOrganizace výuky: n18-22 h týdně nVzdělávací oblasti: nDidaktický materiál: nUčebnice pro M nRozvoj grafomotoriky, myšlení, řeči, etc. dětí 3-6 let nMateriály pro předškoláky