Rozumová výchova v rehabilitačním vzdělávacím programu pomocné školy Lenka Krejčířová Jana Srbková Organizace vzdělávání § současně dva pedagogičtí pracovníci § vhodné prostorové vybavení (třída a místnost pro relaxaci, indiv. práci) § výuka v blocích § prolínání jednotlivých výchov Třída ZŠ speciální se vzděláváním podle Rehabilitačního vzdělávacího programu pomocné školy Místnost pro relaxaci a individuální práci Učební plán Rozumová výchova Cílem rozumové výchovy je: § rozvinutí rozumových schopností žáků na optimální možnou úroveň, § orientace v okolním prostředí, § komunikace, § soběstačnosti, § nezávislosti. Obsah učiva : § Rozvíjení poznávacích schopností, § Rozvíjení komunikačních dovedností, § Řečová výchova, § Rozvíjení logického myšlení a paměti, § Rozvíjení grafických dovedností. Složky rozumové výchovy § Tyto součásti rozumové výchovy mohou u některých žáků vyústit v osvojení základů čtení ( případně sociálního čtení), § základů psaní ( zpravidla tzv. genetického psaní ) § a v osvojení základů orientace v kvantitativních vztazích. RVP pro ZŠ speciální § Platnost 2010/2011 § Díl II. – Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami § Rozumová výchova patří společně s Řečovou výchovou do vzdělávací oblasti Člověk a komunikace. Člověk a komunikace § Má stěžejní postavení ve výchovně vzdělávacím procesu. § Umožňuje žákům najít a rozvíjet vhodnou formu komunikace s okolím. § Obor Rozumová výchova je rozdělen na tematické okruhy: § Rozvíjení poznávacích schopností, § Rozvíjení logického myšlení a paměti, § Rozvíjení grafických schopností. Rehabilitační třída § děti ve věku 11 – 14 let § kombinované postižení: DMO, MR (horní pásmo středně těžké MR – horní pásmo těžké MR), zrakové postižení (většinou nebyla přesně známá hloubka zrakového postižení, často špatné plošné vidění), řečové vady. § Předpoklad, že se naučí základy čtení a psaní tiskacím písmem (své jméno apod.), § hodnocení: razítka ve formě usměváčka a šklebáčka, § na hodnocení dětem moc nezáleží, pracují podle aktuálního psychického rozpoložení. Hodina rozumové výchovy Kolektivní: § maximálně 15 minut, § prolíná se do všech výchov (každý den). Individuální: § 5 – 10 minut. Využití různých motivací podobně jako v MŠ. Dopravní prostředky (3 - 4 týdny) 1. Zahájení dne (cca 30 minut) § zpěv:tematické písničky k ročnímu období a k měsíci, tematické písně k dopravní prostředkům. 2. Přivítání (cca 15 minut) § společné opakování měsíce a ročního období + základní informace o sobě (jméno příjmení, věk a datum narození, bydliště, škola). 3. hodina – rozumová výchova (15 minut) § Povídání o dopravních prostředcích – využití obrázků (u dětí nevidících využití zvuků a nápovědných otázek – v čem jezdíte do školy, na čem jezdívá tvůj bráška apod.) § rozlišování co letí ve vzduchu, co jezdí po kolejích, co pluje po vodě. 4. tělesná výchova(15 minut) § protažení a ježdění na tematické písně: Jede, jede vláček, Jede, jede mašinka, Autobus. 5 . hodina – řečová výchova (15 minut) § opakování písmena A (využití velkého plastového písmena i na hmat) § říkanka Auto (využití nápovědných obrázků, ježdění malým autem). 6. svačina (30 minut) 7. relaxace (30 minut) 8. četba pohádky § (15 minut) obvykle k tématu: O hloupé huse (kterou přejel náklaďák), Příběh vláčku § převyprávění dětmi – nápovědné otázky, které dopravní prostředky se v pohádce objevovaly. 9. smyslová výchova (15 minut) § poznávání dopravních prostředků podle zvuku 10. relaxace, pohádka, zpěv (15 minut) Další alternativy k dopravním prostředkům § grafomotorika: kreslení kola od auta, omalovánky na dopravní prostředky § výtvarná výchova: výroba semaforu (krčení krepových koulí a lepení na černý papír) § procházka: autobusové a vlakové nádraží, pozorování dopravy, značek, semaforů. Omalovánky Grafomotorika - kolo od auta § Známkování smějáčkem (především za snahu). § rozumová výchova: barvy na semaforu, značky: přechod pro chodce, stop, parkoviště, nemocnice, pozor vlak, hlavní silnice, zákaz vjezdu. Počítání aut, počítání kol na dopravních prostředcích, poznávání barev na autech. K čemu co slouží? – nákladní auto, traktor… Co je to tramvaj, trolejbus (využití zkušenosti dětí, které už v něm jeli, kde jezdí?, proč nejezdí u nás?) Individuální hodina rozumové výchovy § čtení s obrázky (obrázky dopravních prostředků) § poznávání tvarů (kontrastní podložka, suchý zip) § větší – menší – nejmenší § počítání do pěti Píseň: Auto