Metoda totální komunikace Hana Fišarová Totální komunikace o TK je filozofie určitého způsobu myšlení nebo komunikace (neslyšící a slyšící se chtějí vzájemně co nejlépe pochopit) o TK je praktická metoda pro navázání komunikace s neslyšícími (neslyšící i slyšící použijí všechny dostupné prostředky k porozumění) Vznik o 60. léta 20. století n Dorothy Shiffletová – učitelka na gymnáziu v Kalifornii, neslyšící dcera n dr. Roy Holcomb – dvě neslyšící děti, ředitel SpŠ pro SP v St. Anne v Kalifornii o první zpráva o TK u nás n PhDr. Miloš Pulda – v časopise Gong v roce 1979 Komunikační formy v rámci TK (Krahulcová) • znakové jazyky neslyšících • mluvená (hlasitá, orální, zvuková) řeč • odezírání • sluchová výchova a reedukace sluchu • gestikulace, mimika, pantomima • prstová abeceda, PAZ, cued speech • psaná řeč, kresba • film, televize, videoprogramy, počítačové speciálněpedagogické a didaktické programy Klady totální komunikace o dítě má právo a reálnou možnost vyjadřovat se přirozeným způsobem, který rozvíjí jeho jazykovou kompetenci a motivuje jej k další komunikaci o neslyšící dítě má právo si svobodně zvolit způsob komunikace, který mu vyhovuje a to v jakékoliv situaci o respektování dvou základních komunikačních potřeb – umění naslouchat a být vyslyšen o děti mají ve školní třídě zaveden společný jazyk, založený na znakové i mluvené řeči o díky dobrým výsledkům v komunikaci, lze u dítěte budovat sebeúctu, pomáhat hledat vlastní identitu, položit již v útlém dětství kvalitní základy k výstavbě osobnosti Zápory totální komounikace o děti sledují jen ruce, a proto se nenaučí srozumitelně mluvit ani odezírat (dle výzkumů nejsou ani schopné zpracovat dva vizuální podněty různého druhu) o mnozí učitelé pro SP nejsou schopni současně mluvit a znakovat o je zanedbána raná sluchově-řečová výchova o vytrácí se mluvená řeč o když se k mluvené řeči připojí ruční posunky, zisk ze slyšení se ztrácí Literatura o Krahulcová, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0329-2