Výměnný obrázkový komunikační systém VOKS Zdeňka Bělohlávková n VOKS vychází z principů metody PECS - The Picture Exchange Communication System (alternativní komunikační systém z USA, speciálně vytvořen pro děti s PAS) n metodika VOKS vznikala od r. 2001 ověřováním systému PECS v podmínkách českého speciálního školství n vysoká motivace – konkrétní výběr odměn pro konkrétního klienta n smysluplná a účelná výměna obrázku za věc, kterou obrázek znázorňuje n podpora iniciativy klienta použitím fyzické asistence a potlačením verbálních výzev a pokynů n podpora nezávislosti uspřádáním lekcí (pozdější zařazení otázky: „Co chceš?“) n metodika VOKS se odlišuje vyšším počtem hlavních lekcí a rozšířením o doplňkové lekce n ve VOKS se klade značný důraz na vizuální podporu řeči komunikačních partnerů klienta n nácvik je postaven na pomoci fyzického asistenta u všech lekcí n rychlé nabytí funkčních komunikačních dovedností n jde o způsob, jak učit klienty komunikovat a hlavně proč komunikovat n především klienti s poruchami autistického spektra (PAS) n lze využít i u jedinců s výraznějšími problémy v dorozumívání se → Downův syndrom, DMO, afázie, těžké formy dysfázie ad. n lze začít v jakémkoli věku, není třeba čekat, jestli se řeč rozvine → řeči nepřekáží, zvyšuje pravděpodobnost jejího vývoje či zdokonalení n Komunikační symboly n Komunikační tabulka ¨ základní nosič obrázků VOKS ¨ různé barvy podle druhu obrázků ¨ komunikační tabulky tvoří komunikační knihu • Oranžová – podstatná jména • Žlutá – osoby, osobní zájmena • Zelená – slovesa • Modrá – rozvíjející slova (zájmena, příd. jm.) • Bílá – různé (barvy, časové pojmy, čísla, písmena, spojky, ad. abstraktní pojmy) • Červená – tázací zájmena, „ANO“, „NE“, „NENÍ“, „V POŘÁDKU“ • Šedá – větný proužek • Hnědá – „JÁ CHCI“, „JÁ VIDÍM“, „JÁ MÁM“…, „CHTÍT“, „VIDĚT“, „MÍT“… • Fialová – sociální výrazy n Komunikační kniha n Komunikační kniha s větným proužkem n Přípravná lekce – Výběr odměn ¨ Nejprve se zjistí oblíbené pochutiny a předměty, zaznamená se pořadí oblíbenosti. n Výuková lekce 1 – Výměna obrázku za věc ¨ Klient vezme ze stolu obrázek a učí se spontánně požádat o oblíbenou věc jeho výměnou n Výuková lekce 2 – Užití komunikační tabulky a nácvik samostatnosti ¨ Klient jde ke své komunikační tabulce, odtrhne obrázek, jde s ním ke komunikačnímu partnerovi a vloží mu obrázek do dlaně. Podpoření aktivity, iniciativy a nezávislosti. n Výuková lekce 3 – Rozlišování obrázků (diferenciace) ¨ Klient přijde ke komunikační tabulce, vybere z několika obrázků ten, který znázorňuje věc, jíž chce získat, a tento obrázek přinese komunikačnímu partnerovi. n Výuková lekce 4 – Tvoření jednoduché věty ¨ Klient požádá o něco celou větou, tzn. na větný proužek umístí obrázek „JÁ CHCI“ a obrázek požadované věci a přinese proužek komunikačnímu partnerovi. n Výuková lekce 5 – Odpověď na otázku „Co chceš?“ n Výuková lekce 6 – Odpověď na otázky typu „Co vidíš?“; „Co máš?“; „Co je to?“; „Co slyšíš?“; „Co cítíš?“ n Výuková lekce 7 – Spontánní projev – komentování n Mezi hlavní výukové lekce jsou zařazeny čtyři doplňkové lekce n komunikace velmi motivující ¨ iniciátorem interakce dítě (nemusí čekat na podnět ke komunikaci, přestává být závislé na dospělých) ¨ dítě dostává přesně to, co chce ¨ potřeby bezprostředně uspokojovány (eliminováno neadekvátní chování) n komunikace od počátku pochopitelná, rychle osvojitelná ¨ dítě si volí adekvátní komunikační signál ¨ dobře využitelná ve škole, doma i na veřejnosti n BONDY, Andy; FROST, Lori. Vizuální komunikační strategie v autismu. 1.vyd. Praha: Grada, 2007, 132 s. ISBN 978-80-247-2053-1. n KNAPCOVÁ, Margita. Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS. 1.vyd. Praha: IPPP, 2006, 90 s. ISBN 80-86856-14-3.