Integrace j Právo na vzdělání - základní ukazatel vyspělosti společnosti j Integrační proces - prostupuje také do oblasti edukace jedinců se speciálními potřebami j Škola pro všechny - obsah projektu Special needs in the classroom - rovnoprávné vzdělávání všech dětí j Integrace/Inkluze - obsah pojmů se často prolíná j Úplná inkluze - se objevuje v americkém a skandinávském mainstreamingu Integrační proces Oblast výchovy a vzdelávaní osob se speciálními vzdělávacími potřebami > Raný věk > Předškolní věk > Školní věk > Dospělost > Stáří Integrace / Inkluze j To be included - být úplnou součástí j Integrace - být zpět začleněn j Inkluzivní škola - prostředí je strukturováno směrem k plnění speciálně pedagogických potřeb jedince j Podpora žáka se speciálními potřebami j Salamanca 1994 - Světová konference speciálního vzdělávání - škola pro všechny Speciálně pedagogické vývojové fáze j Školský systém - exkluze j Školský systém- segregace - speciální školství j Školský systém - integrace - žáci se speciálními vzdělávacími potřebami j Diferencovaná škola pro všechny - inkluze ŠKOLSKÝ SYSTÉM SEGREGACE ŠKOLSKÝ SYSTÉM 1 --žáci se■"■■.;■ specifickými VZDĚLÁVACÍMI ŕi potrebami-' INTEGRACE DIFERENCOVANÁ ŠKOLA PRO VŠECHNY ĽNKXUZE Změny ve speciálním vzdělávání j Dříve - speciální školy pro žáky s tělesným, smyslovým, mentálním postižením j Nyní - žák se speciálními vzdělávacími potřebami > Postižení těžké 3% > Středně těžké 17% > Lehké postižení 80% j Hlavní výchovně vzdělávací proud Definice školní integrace j Je to snaha o co možná společnou edukaci postižených a nepostižených žáků. j Je to snaha poskytnout v různých formách výchovu a vzdělání jedinců se speciálními potřebami v co možná nejméně restriktivním prostředí, které optimálně odpovídá jeho potřebám. Jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami j Školní integrace předpokládá změněné chápání postižení j Méně se vychází z kategorie postižení vztažených k jedinci (medicínská diagnóza -speciální škola) j Více se vychází ze speciálních vzdělávacích potřeb žáka, k nimž se má poskytovat individuální nabídka podpory Speciálně pedagogická nabídka j Speciální školy - v některých zemích OECD ještě přetrvávají - systémy jsou značně diferencované j Speciální třídy -při běžných školách existují ve všech státech OECD j Běžné třídy - některé země mají relativně malý počet speciálních tříd či škol - Itálie, skandinávské země - Norsko. Island - žáci jsou podporováni v bezne tnde j Podpůrné služby (podporný učitel, asistent, cestující učitel) - podpůrný personál pracuje s dítětem/žákem, rodiči, učiteli apod. Kontinuum speciálně pedagogických nabídek j Speciální škola j Speciální třída j Běžná třída s dodatečným vyučováním j Běžná třída s podpůrným vyučováním j Běžná třída s poradenstvím j Běžná třída s redukovaným počtem žáků j Běžná třída Specii Inf Skölal Speciální Sko ta s kooperací Speciální ťrída Speciální třída s kooperací Bí in i íŕfda! s dodaf ecným vyučovaním Bčžná třída 1 s podpůrným vyiiĚovioím Bežná třída' s poradenstvím Bežná třída' s redukovaným počtem žáků BĚŽná třída POČET ŽÁKŮ třák se specifickými vzdělávacími potřebami ^ učitel t speciální pedagog/ podpůrný pracovník/ poradce p^ bčžná třída speciální třída Česká republika j Integrace/inkluze po roce 1989 j Individuální integrace j Skupinová integrace j Speciální/specializované třídy j Podporné služby Modely integrace j Medicínský model - vychází z biologicko organických nebo funkčních příčin a vede k medicínsky orientované péči j Sociálně patologický model - dôvody integračních potíží jsou sociální povahy j Model prostředí - přizpůsobení prostředí integrovaným žákům j Antropologický model - jde o zlepšení personální interakce, jde o respekt identity postižených a jejich jedinečnosti Sociální aspekty integrace j Fyzická / lokální integrace - přítomnost postižených a nepostižených na stejném místě j Funkční integrace - na příslušné aktivitě participují obě skupiny j Sociální integrace - způsobuje, že všichni patří ke stejné skupině j Společenská integrace - představuje skutečnou účast na společenském životě Procesy přizpůsobení j Asimilace - postižený se má vypořádat se způsoby chování většiny a pokud možno je převezme j Akomodace - uznávají se svébytná práva postižených. Tlak na přizpůsobení je na většinu j Adaptace - požaduje oboustranné přizpůsobování postižených a intaktních -dynamický proces vzájemného přizpůsobování