před profes n í a profesní příprava, specifika u jedinců se zdravotním postižením Vzdělávání postižených ■ Legislativní opatření umožní přístup ke vzdělání všem postižením. ■ Rozvoj vzdělávací nabídky pro ZP. ■ Systém speciálního školství (od MŠ po SŠ). ■ Možnost volby mezi speciální a běžnou školou. Profesní orientace ■ Nutno posuzovat konkrétní situaci dítěte. ■ Skloubit zájmy, sklony, přání, dovednosti, psychické a fyzické schopnosti s předpoklady a požadavky, jež klade určité povolání. ■ Prolíná se celým vzdělávacím procesem. Výběr vzdělávací dráhy Faktory: ■ identifikace bariér, individuálních potřeb, limitujících faktorů, ■ snaha bariéry odstraňovat (ne obcházet), ■ informace o vybavení a poskytované podpoře, ■ podpora „vhodných postupů" při vyučování ■ odstranění bariér, vzniklých nevhodnými metodami, ■ sjednocení příležitostí pro všechny studenty, ■ podpora klíčové úlohy poradce, prosazování dobré komunikace, ■ možnost vedení studentů už před započetím studia, ■ překonání negativních důsledků financování, ■ určení vhodných postupů podpory, trénink pro jejich udržování, ■ zhodnocení všech aspektů přijímaných opatření. ■ Posoudit vhodnost a přiměřenost zvoleného povolání vzhledem k postižení, osobnostním faktorům, prognóze zdravotního stavu a možnosti uplatnění. ■ Profesiogram - charakteristika profese (soupis úkolů a používaných prostředků, odborný popis požadavků na pracovníka): D souhrn povinností pracovníka, D obsah pracovních činností, úkonů, operací, D technické, ekonomické a společenské podmínky, D odborné, fyzické, zdravotní, psychické a osobnostní požadavky, postavení profese ve společnost, rozsah odpovědnosti. Další faktory, ovlivňující výběr ■ dostupnost školy, ■ možnost ubytování, ■ zajištění zdravotní péče, ■ možnost uplatnění v místě bydliště (po ukončení přípravy), ■ limitv dané zdravotním stavem. 23 Poradenství ■ Poradenský systém je základní podmínkou úspěšné integrace znevýhodněných osob do společnosti. ■ Je nutné posílit předprofesní a profesní přípravu v tomto systému. Úkol poradce na školách: D vytvořit podmínky pro individuální podporu žáka ve vztahu k výběru povolání, d vytvořit podmínky pro bezproblémový přechod na trh práce, d spolupráce s ÚP, zaměstnavateli, rodiči, různými státními i nestátními organizacemi.