Reedukace a kompenzace zraku slabozrakosť - zraková stimulace, etapy zrakové stimulace, slepota famauróza) -kompenzace zraku, šilhání (strabismus) a tupozrakost (amblyopie) - reedukace zraku u dětí s narušeným binokulárním viděním Speciálně pedagogické metody DBleedukacci - soubor postupijBWm3/6(W/četi^= D Dělí se na: 11 ■ lehko^^ ^^ ^^ středník — ■ ■ těžkou .B Nevidomost Velmi nízká úroveň zrakové percepce. H Charakterizovaná neschopností vnímat zrakem. Nevidomost se dělí na několik podskupin: D Nevidomost praktická - pokles centrální zrakové ostrosti 3/60 - 1/60, percepce zorného pole 5-10 ^Hstupňu. i D Nevidomost skutečná - CZO pod 1/60 (zachovalý světlocit), percepce zorného pole pod 5 stupňu. D Nevidomost totální - zachovalý světlocit s chybnou ^Hprojekcí až pro ztrátu světlocitu. Zraková stimulace Metodika rozvoje těžce postiženého zraku dítěte v raném ^Hvěku a využívání zbylého vidění= ü D Cílem je dosažení maximálního rozvoje zbylých funkcí a jejich možné využití v běžném životě. D Velký význam pro dítě je rozlišit světlo a tmu, ^Hsměr, odkud světlo^ichází.^Sc se projevuje stínHH D Volíme hračky a předměty luminiscenčních barev, které jsou zvýrazněny ultrafialovým světlem. D Stimulace se provádí v psychické pohodě formou hry, ^^přiměřenost podnětu! ^^ gjjZačínáme co nejdříve. ^^ Tři etapy zrakové stimulace D Etapa motivační - zaujetí dítěte, lze provádět světlem nebo nasvícením předmětu. Také sluchovým či ^Jhmatovým podnětem i D Zaměření pozornosti - z hlediska vývoje psychiky dítěte je doporučováno cvičení přenášení pozornosti ^Hz předmětUHa před metl D Senzomotoricka koordinace - oko x ruka; sahání na předmět nejprve v klidové poloze, pak v pohybu, ^Horientace na ploše, rozlišování tvaru aj. i Je nutné respektovat kritéria při výběru zrakově stimulačních předmětu - jejich vglikost, l^ontury, kontrastní barevnost. Cílem všech postupu a pomůcek je posílení zrakových funkcí. Kompenzace zraku Rozvoj náhradních smyslů - sluch, hmat, čich, chuť. D sluch - souvisí s řečí, na základě aktivnějšího používání je citlivější a diferencovanější - důsledek učení a používání. ■ ozvučné hračky, zpěv, hra na hudební nástroje, rádio, magnetofon aj. akustické přístroje, ■ vhodné melodie a intenzitu zvuku, ■ nutno nabízet lidskou řeč, ■ kompenzační význam řeči a jazyka - nahrazuje chybějící zrakové funkce, pomáhá rozvoji poznávacích procesů, ■ verbalismus -osvojí si i pojmy, jejichž obsah jim není zcela jasný ani dostupný (např. popis krajiny, barvy, noční obloha aj.), D hmat - kontaktní a kinestetické vnímání. Je nutné hmat systematicky cvičit a zdokonalovat, spontánně se tak neděje. ■ Haptický prostor - vzdálenost ohraničená rozpaženýma rukama. Ohmatávání předmětů rukou, ústy zjišťuje tvar, šířku, výšku, hloubku, povrch, tvrdost, teplotu a pod. D čich, chuť- u dětí málo rozvinuté, pozvolna se zdokonalují. Dítě s narušeným binokulárním viděním ^Bednoduché j|jl||j|lární viděHle koordinovaná BB senzomotorická činnost obou očí, která zajišťuje vytvoření jednoduchého obrazu pozorovaného predrnóLu. ^^ D Jednoduché binokulární vidění probíhá v několika vývojových etapách od narození do šesti let věku (dívání jedním okem, dívání společně oběma očima, HHpledování bližších a vzdálenějších pmgllětLi, II zaostřování bližších a vzdálenějších předmětu, spojení obou obrazu v jeden smyslový vjem, prostorové a hloubkové vidění, rozvoj prostorového vidění). D Zasáhne-li do výše uvedených etap nějaká porucha, normální vývoj se přeruší a pokračuje patologicky. HH/zniká tak tupozrakost^lhání. Amblyopie (tupozrakost) D Je funkční porucha, představuje snížení ostrosti jednoho oka. Na sítnici jednoho oka vniká ostřejší obraz než na sítnici druhého oka. Dítě buď vidí ostrý zdvojený obraz, nebo neostrý jednoduchý obraz. Dítě se naučí obraz na horším oku potlačovat a preferuje ^^obraz na lepším okmfTo sqmiává vedoucím. Slabš^^ oko je vyřazováno z činnosti, uhýbá ze své dráhy, neúčastní se zrakové práce a stává se tupozrakým. D Základem úspěšné léčby je okluze vedoucího oka okluzorem a aktivizace tupozrakého oka, tuto léčbu vhodně doplňuje pleoptika - aktivní činnost oka při ^Hpráci na blízko. = i Strabismus (šilhání) D Při fixaci určitého předmětu na blízko nebo do dálky se ospvidění neprotínajlPtémže bodě. Wěo funkční porucha, provázená asymetrickým postavením očí z důvodu motorických, centrálních, senzorických, ^Bhereditálních a j. ^^ D Léčba šilhání je úspěšná v předškolním věku a měla by být skončena do nástupu dítěte do školy. Léčba spočívá v předepsání správných skel, někdy je třeba přistoupit k operace, poüjeraci se urLupLiikým ^^^ cvičením navozuje jednoduché binokulární vidění .