Dospívání Pubescence a adolescence Období dospívání Dlouhé období – od 11-12 roku do 20 let 1. Období pubescence – od 11 do 15 let Fáze prepuberty – začíná prvními známkami pohlavního dospívání a urychlením v růstové křivce, u dívek trvá obvykle od 11 do 13 let, u chlapců o rok až dva později. Fáze vlastní puberty – u dívek začíná nástupem menarché, u chlapců první polucí, trvá zhruba do 15 let 2. Období adolescence – dosahuje se plné reprodukční zralosti a dokončuje se tělesný růst, přechod na střední školu , častější a hlubší erotické vztahy, mění se sebepojetí dospívajících Sekulární akcelerace Sekulární akcelerace – celkové urychlování růstu a vývoje v průběhu staletí. Menarché se u dívek objevuje zhruba o 4 měsíce dříve za desetiletí (od konce 19. století). Otázka zda sekulární akcelerace tělesného vývoje přináší sebou také nástup duševního vývoje? Psychický vývoj opožděný x akcelerace paralelní v obou oblastech. E. H. Erikson – psychosociální moratorium Motorický vývoj Výraznější zrychlený vývoj motoriky, získávají dovednosti vyžadující sílu, hbitost, jemnou pohybovou koordinaci i smysl pro rovnováhu. Zájem a seberealizace v oblasti sportu, z úspěchů v těchto aktivitách získává dospívající posilu pro své ohrožené sebehodnocení. Vývoj vnímání Pokračuje významně rozvoj vnímání. Důraz na vizuální vnímání, souvisí s abstraktním myšlením. Představy méně živější, klesá eidetická schopnost. Změna systému výuky – důraz na abstrakce, ne jen jednostranné opření o názornost. Vývoj myšlení Piaget – kolem 11., 12. roku přechod do stádia formálních operací. Rozvíjí se: 1. Schopnost pracovat s obecnějšími, abstraktními pojmy, které jsou vzdálené bezprostřední smyslové zkušenosti. 2. Diferenciace – dospívající při řešení problému se již nespokojí s jediným řešením, které se nabízí. Uvažují o různých alternativách, hodnotí je. 3. Schopnost práce s domněnkami, které nejsou opřeny o reálnou zkušenost, jsou pouze možné až fantastické. 4. Schopnost aplikovat logické operace nezávisle na obsahu soudů. 5. Schopnost metakognice – myslet o svém myšlení, vytváření soudů o soudech. Emancipace od rodiny Potřeba postupně dosahovat vlastní samostatnosti, aniž by přitom ztratili pozitivní vztah ke svým rodičům. Navazování vrstevnických vztahů Skupinová izosexuální fáze Individuální izosexuální fáze Přechodná etapa Heterosexuální fáze polygamní Heterosexuální fáze monogamní – hlubší zamilovanost do jedné osoby Typické problémy dospívajících Rozpor mezi fyzickou a sociální zralostí nutnost chodit do školy, ač se cítí zralí pro pracovní aktivitu a s ní spojenou ekonomickou nezávislost fyzická zralost pro sexuální aktivitu a touha po ní, nutnost ze společenských důvodů odložit ji do pozdějšího věku Rozpor mezi rolí a statusem Rozpor mezi hodnotami mladé a starší generace Rozpor mezi hodnotami rodiny a vnější společností