RVP ZV a tvorba ŠVP RVP ZV a tvorba ŠVP Předpoklady pro tvorbu ŠVP n Pozitivní postoj ke změně n Informovanost o změně kurikula v evropském kontextu n Znalost RVP ZV n Znalost vyučovacích strategií, jejichž realizací naplníme obecné cíle, klíčové kompetence a dílčí výstupy RVP ZV – didaktická a odborná příprava n Zkušenosti n Dovednost týmové práce RVP ZV a tvorba ŠVP RVP ZV a tvorba ŠVP Co si uvědomit před tvorbou ŠVP? n Cíl výchovy a vzdělávání RVP ZV a tvorba ŠVP n Dvojstupňové kurikulum RVP ZV a tvorba ŠVP Před zahájením tvorby ŠVP n Analýza školy (SWOT) - zmapování vnitřního i vnějšího prostředí školy - uvědomění si, kde jsme n Bezpodmínečná znalost celého RVP ZV RVP ZV a tvorba ŠVP Vlastní tvorba ŠVP n Uvědomit si jednotlivé kroky tvorby ŠVP n Zpracovat harmonogram postupu při tvorbě RVP ZV a tvorba ŠVP Struktura ŠVP • Identifikační údaje • Charakteristika školy § Úplnost a velikost školy § Vybavení školy (materiální, prostorové, technické, hygienické) § Charakteristika pedagogického sboru § Dlouhodobé projekty, mezinárodní spolupráce § Spolupráce s rodiči a jinými subjekty § Charakteristika žáků - doporučeno RVP ZV a tvorba ŠVP 3) Charakteristika ŠVP - Směřování školy, zaměření – profilace školy - Výchovné a vzdělávací strategie – společné postupy na úrovni školy, jimiž škola cíleně utváří a rozvíjí klíčové kompetence: - k učení - ke komunikaci - k řešení problémů - sociální a interpersonální - občanské - pracovní RVP ZV a tvorba ŠVP Klíčové kompetence Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot n Jsou využitelné v učení i v praktickém životě n Umožňují žákům efektivně a odpovídajícím způsobem jednat při různých činnostech a situacích RVP ZV a tvorba ŠVP Pochopení „rozklíčování“ klíčových kompetencí ( řídit auto ) n Znalosti - zná dopravní předpisy a značení - zná význam „knoflíků, páček, … ) v autě - ví, které palivo potřebuje do auta - zná cestu k cíli nebo ví, kde ji zjistí n Schopnosti - rozlišuje barvy, rozlišuje pravou a levou stranu - vidí i za šera - odhaduje vzdálenosti protijedoucího auta - pamatuje si, kde zaparkoval/a auto n Dovednosti - startovat, řadit, plynule se rozjíždět, zapnout světla - najít cestu podle automapy, zaparkovat…. n Postoje - dodržuje předpisy z úcty k zákonům - přijímá zodpovědnost za bezpečí spolujezdce - používá auto, jen když je to nutné RVP ZV a tvorba ŠVP Kompetence k učení § Volí vhodné způsoby učení § Plánuje, organizuje své učení (autoregulace učení) § Vyhledává, třídí, zpracovává a efektivně využívá informace § Pracuje s pojmy, symboly., uvádí věci do souvislostí § Pozoruje, experimentuje, porovnává, vytváří závěry § Má pozitivní vztah k učení – chce se učit, poznávat § Posoudí vlastní pokrok, své výsledky § Hledá cesty k zdokonalení RVP ZV a tvorba ŠVP n Zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami n Zabezpečení výuky žáků mimořádně nadaných n Začlenění průřezových téma 4) Učební plán 5) Učební osnovy 6) Hodnocení žáků a autoevaluace školy RVP ZV a tvorba ŠVP Vzdělávací oblasti n Jazyk a jazyková komunikace n Matematika a její aplikace n Informační a komunikační technologie n Člověk a jeho svět n Člověk a společnost n Člověk a svět práce n Člověk a zdraví n Člověk a příroda n Umění a kultura PRŮŘEZOVÁ TÉMATA 1) OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA 2) VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA 3) VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH 4) MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA 5) ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA 6) MEDIÁLNÍ VÝCHOVA RVP ZV a tvorba ŠVP Učební osnovy n Název vyučovacího předmětu n Charakteristika vyučovacího předmětu – obsahové, časové a organizační vymezení předmětu n Výchovné a vzdělávací strategie: společné postupy na úrovni předmětu, jimiž učitelé cíleně utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků n Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu - rozpracování očekávaných výstupů do ročníků - výběr a rozpracování učiva do ročníků - průřezová témata