Převzato a upraveno ze ŠVP Letohradského soukromého gymnázia o.p.s. Komentář: Zpracování této části je přehledné, odpovídá struktuře ŠVP vymezené v RVP ZV a RVP G a je v souladu s platnou legislativou. Škola uvádí obecná východiska pro autoevaluační činnosti školy. Zajímavé je, že si škola vymezila tzv. profil autoevaluace, který je orientačně rozčleněn do dvanácti oblastí chodu školy (ty jsou sdruženy do 4 skupin). Profil autoevaluace je doplněn stručnou charakteristikou autoevaluačních činností, které jsou shrnuty atraktivní formou diagramu. Číslování jednotlivých částí diagramu naznačuje posloupnost činností. 6. Hodnocení žáků a autoevaluace školy 6.1. Pravidla pro hodnocení žáků [...] 6.2. Autoevaluace školy Škola naváže na ty své dosavadní dílčí kroky evaluace, které měly autoevaluační ráz, byly zaměřeny na evaluaci vybraných aspektů práce školy, vyšly z popudu učitelů a vedení, a do jejich přípravy a realizace byli zapojeni někteří učitelé, vedení školy a část žáků. Tyto kroky byly podniknuty v minulých několika letech. V jejich rámci se ukázalo, že na škole je různými skupinami či jednotlivci pociťována potřeba vnitřního hodnocení (autoevaluace) různých aspektů práce školy a také potenciál takovou evaluaci postupně systematicky zavádět jako prostředek zkvalitňování práce školy. Na škole bude problematika autoevaluace znovu široce diskutována, a to mezi učiteli a dalšími zaměstnanci, vedením školy, ale také žáky a rodiči a představiteli dalších zainteresovaných skupin. Půjde o to, aby autoevaluace byla pochopena jako proces, který není zaměřen na postihování jednotlivců či skupin za jejich případně zjištěné slabiny, ale spíše jako cosi, co je bezpečnou formou zaměřeno na klíčové procesy a jevy školního fungování a co může škole napomoci dále zkvalitňovat vzdělávací a výchovnou činnost, ať již tím, že se škola bezprostředně zaměří na tuto oblast, anebo orientací na ty aspekty práce školy, které vzdělávací a výchovnou činnost školy podporují. Důležité bude usilovat, aby ve škole došlo ke shodě mezi rozhodujícími skupinami (učiteli, vedením, žáky, rodiči apod.) a také v rámci těchto skupin ­ o tom jak autoevaluaci školy chápat a jak k ní na škole přistoupit. Autoevaluaci budeme rozvíjet jako proces sestávající z řady fází, které je nutno koordinovat. Takový úkol není nutně jen úkolem vedení školy, organizace a řízení věci bude výsledkem dohody zúčastněných ­ pokud se řízení autoevaluace ve škole neujme vedení školy (a o tuto variantu budeme usilovat), ale např. skupina sestávající ze zástupců učitelů, žáků a rodičů, pak bude dohodnut způsob, jakým budou vedení školy a také další veřejnost pravidelně informováni o všech důležitých aspektech procesu autoevaluace ve škole. Autoevaluaci chápeme jako proces, který podpoří dialog o kvalitě práce školy ve škole a okolo ní, a který nutně vyvolá očekávání změn toho, co se jako výsledek evaluace ukáže nutné ke změně. Je tedy zásadní, aby byla autoevaluace procesem společným, transparentním, konstruktivním a neohrožujícím, citlivým a etickým, ale současně upřímným. Budeme usilovat o to, aby byla autoevaluace procesem, v jehož rámci bude uplatněna šíře nástrojů. Východiskem se stane tzv. profil autoevaluace. Ten bude zaměřen na obecnou evaluaci dvanácti hlavních oblastí chodu školy (viz Tabulka), a to v rámci jednotlivých skupin zvlášť (žáci, učitelé, apod.), ale i v uskupení, ve kterém budou zástupci všech významných skupin). Profil autoevaluace školy Oblast Hodnocení současného stavu Trend ++ + ­ ­ ­ ^ - ˇ Výsledky Studijní prospěch žáků Individuální a sociální rozvoj žáků Uplatnění žáků po ukončení školy Procesy na úrovni třídy Čas pro učení Kvalita výuky Podpora žáků při učebních obtížích Procesy na úrovni školy Škola jako místo učení Škola jako společenské místo Škola jako pracoviště Vztahy k vnějšímu prostředí Škola a rodina Škola a obec Škola a svět práce Profil nabízí ucelený záběr hlavních aspektů práce školy. Není však realistické věnovat se současně a důkladně všemu a nemáme tedy v úmyslu autoevaluaci pojmout v nadměrné šířce. Půjde tedy o to společně stanovit priority, dohodnout se, co bude a v jaké chronologii vybráno k detailnější evaluaci a vybrané oblasti (oblastem) věnovat detailní pozornost. Budeme usilovat o postupné kroky, v jejichž rámci budeme ve shodě vybírat klíčové a pro zainteresované jednotlivce a skupiny ve škole a okolo ní relevantní aspekty práce školy, ty poznávat v jejich hloubce a komplexnosti, a na tomto základě pak plánovat a realizovat kvalitativní změny ve škole. V průběhu autoevaluace budou postupně uplatňovány různé nástroje, jako např. dotazníky a ankety, rozhovory individuální i skupinové, dílčí průzkumy a měření, studium dokumentů, pozorování, vizuální metody, deníky žáků a učitelů, portfolia apod. Autoevaluaci chápeme jako soubor řady rozmanitých činností a tak ji také budeme rozvíjet. Mezi těmito činnostmi budeme za hlavní považovat tyto: Hlavní činnosti při procesu autoevaluace Činnosti 1 dotazování 2 pozorování 10 zhotovení profilu 3 stanovování priorit 5 diskuse 7 měření 8 zobrazování 9 vedení diáře 6 dramatizace 4 sběr dat Výše uvedené činnosti budeme realizovat v naznačeném sledu. Naše usilování učinit postupně autoevaluaci pevnou součástí života školy budeme průběžně reflektovat, abychom tím zvýšili šance na správný postup a včasnou nápravu případných chyb. Budeme také usilovat o to, aby byla naše praxe plánování, realizace a evaluace našich autoevaluačních snah odborně podporována zvenčí (např. experty na autoevaluaci z Ústavu pedagogických věd FF MU Brno). Cíle sledování Kritéria hodnocení Evaluační nástroje Časové rozvržení Podmínky ke vzdělávání Vybavenost školy Dostatek prostor Dostatek prostor a pomůcek (učebnic) Četnost obnovy vybavení Záznamy z inventarizace, podklady z dotazníkových šetření mezi PS a žáky 1x ročně inventarizace, 1x za 2 roky dotazníkové šetření Průběh vzdělávání Dodržování rozvrhu (včasné zahájení hodin) Začleňování Dodržen ­ nedodržen Začleňuje ­ Hospitace vedení školy v hodinách, namátkové Minimálně 1x ročně u jednotlivých pedagogů jiných než frontálních metod výuky Četnost kurzů a mimoškolních aktivit organizovaných školou nezačleňuje Počet uskutečněných akcí kontroly ředitele školy Směrované otázky v dotazníku pro žáky a PS Záznamy o akci hospitace 1x za 2 roky dotazníkové šetření Podpora, spolupráce Ekonomická podpora Spolupráce s rodiči (akce, typy na pomoc...) Podpora reprezentačních a mimoškolních aktivit žáků Zavádění a četnost využívání stipendií Četnost kontaktů s rodiči Procento reprezentantů mezi žáky Dokumentace hospodářky školy Záznamy TU Doklady o umístění na různých soutěžích 1x ročně 4x ročně průběžně Výsledky vzdělávání Průměrný prospěch žáka, třídy a celkově na nižším a vyšším stupni Výsledky MZ Úspěšnost při přijímání na VŠ Stagnace, vzestupné či poklesové tendence Procentuální úspěšnost Statistiky programu Bakalář 1x ročně, na konci školního roku Řízení školy, personalistika, DVPP Stabilita PS, vztahy v PS, Četnost, kvalita a účelnost DVPP, vzdělávání vedení školy Fluktuace v PS, Počet uskutečněných DVPP Dokumentace školy, dotazníkové šetření mezi pedagogy Průběžně, nejméně však jednou za 3 roky Úroveň výsledků práce školy Dodržování stanoveného plánu práce na daný školní rok Platební kázeň (dluhy na školném) Dodržování rozpočtu školy Sponzoring Využívání grantových schémat Dodržen ­ nedodržen Výše nedoplatku na školném Množství sponzorů Počet využitých grantů Rozbor dokumentace školy Výroční zpráva školy Zpráva auditora (Audit) 1x ročně