OSOBNOST ŘEDITELE ŠKOLY Napřed musíte poznat sami sebe, abyste mohli dobře řídit ostatní!! Pokuste se najít, kam asi patříte !!! Jakým způsobem řídíte svoji školu? Jste: • „ zlej“, • „hodnej“ nebo • „PROFÍK“ ? Rozlišení stylů řídící práce ředitele školy Autokratický typ • soustřeďuje většinu vazeb a vztahů na sebe ( vzpomeňme si na písničku od skupiny Olympic – „já,já,já, jenom já“ ) • zlepšení vidí hlavně v přísné kontrole ( máš – nemáš a tím to končí ) • samostatnost a iniciativa ostatních je spíše na obtíž • drží se striktně nařízení, směrnic, práv a povinností bez nutnosti zhodnocení individuální situace ( je to sice jednoduší ale určitě ne nejlepší řešení ) A kdy je potřeba stát se autokratem ? L chodí Vám učitelé pozdě do hodin a o to dříve odcházejí ? L je všeobecně pracovní kázeň ve špatném stavu ? L dozory o přestávkách se vykonávají z kabinetů a fotbal na chodbách vítězí? L kuřáci využívají pro svoji „vášeň“ jiné prostory než Vámi vyhrazené? L máte podezření na požívání alkoholu v pracovní době? Pokud se potýkáte s takto závažnými problémy – zasáhněte okamžitě a razantně. • Při projednávání buďte konkrétní. • U mnohých by mohl vzniknout syndrom kolektivní viny a to může nadělat více škody než užitku. • Při dlouhodobějším uplatňování autokratického stylu se mohou mezi Vámi a ostatními pracovníky vytvořit takové bariéry, které budete později jen těžko bourat. • Proto buďte autokratem jen když je to opravdu nutné. Demokratický typ ÿ - využívá kolektivních forem práce, nápadů a podnětů ÿ umí delegovat část pravomocí na své spolupracovníky ( i to je jedna z našich kapitol, neboť velká část našich ředitelů tuto „motivační“ formu spolupráce nevyužívá – ke své škodě ) ÿ poskytuje dostatek informací - fungující informační systém, ÿ nejen vnitřní ale i vnější , je základem úspěchu každé školy. ÿ Zapojte své pracovníky do rozhodovacího procesu = dejte jim dostatek informací ÿ vytváří příjemné pracovní podmínky – ÿ neodsuzuje předem, diskutuje, argumentuje Pokud chcete vybudovat a vést „dobrou“ školu, tak se neobejdete bez vlastností, které má „demokratický typ“. Takový způsob vedení a řízení je opravdu náročný, ale uvědomte si, že pracujete s lidmi. Práce s lidmi patří mezi nejnáročnější činnosti a všechno se nedá „nalajnovat“. Dávejte do své práce srdce, pak budete úspěšní. Pokud Vám zbude jen rutina odejděte se vztyčenou hlavou a dejte šanci tvořivějším ( takovou sebereflexi mají jen ředitelé demokrati ) Liberální typ : minimální součinnost ředitele školy s kolektivem : nechává stanovení úkolů i způsob jejich splnění na podřízených HODNOCENÍ PRACOVNÍHO VÝKONU Důležitou součástí práce každého ředitele je hodnocení pracovního výkonu podřízených. Jednou ze zásadních chyb, které se někteří ředitelé dopouští při hodnocení svých pracovníků je ta, že se omezují na hodnocení neúspěchů a nedostatků. Dobře odvedená práce se bere jako samozřejmost a zůstává mnohdy bez povšimnutí. Takto jednostranně zaměřené hodnocení je nesprávné a při dlouhodobějším přehlížení vede k demotivaci a nezájmu. Proč hodnocení? • Bez hodnocení se neobejde žádná lidská činnost, obzvláště tam, kde pracujeme s lidmi. • Co se stane když hodnocení chybí ? • pracovníci nemají zpětnou vazbu a nevědí, zda udělali věc dobře či nikoliv • získávají dojem, že je jedno, zda se snaží či nikoliv • ztrácejí jistotu • vytrácí se aktivita • „když mi nikdo nic neříká, tak to dělám asi dobře“ • „je jim to jedno, jestli dělám, nebo nedělám, tak proč bych se snažil“ Co má být součástí hodnocení ze strany ředitele školy ? • Je důležité si uvědomit, že je nutné hodnotit i další organizační složky • ( jídelna, správní úsek, školní družina apod). • I tito pracovníci jsou plnohodnotnou součástí školy a nesmíte je odsunovat na vedlejší kolej • . Zabráníte tím, mimo jiné, pocitu „nadřazenosti“ jedné skupiny nad druhou. • A tento pocit na mnoha školách existuje. a) pracovní chování • Řádná docházka – choďte do školy dříve než Vaši pracovníci a projděte si školu.Tak nejlépe zjistíte, kdo chodí na dozory včas a kdo chodí do budovy později než žáci. Na druhé straně nedělá dobrý dojem, když Vaši pracovníci, žáci či rodiče shání někoho z vedení školy a ani ředitel či jeho zástupce nejsou přítomni. Management školských zařízení si musí uvědomit, že jeho pracovní doba je 40 hodin týdně. Bohužel jsou školy ve kterých po 14,00 hodině nenajdete opakovaně nikoho. A jsou školy, kde zástupce ředitele končí v pátek již ve 12,30 hodin a to pravidelně, neboť musí na nákup. • Moje rada: co nejvíce se pohybujte mezi lidmi, nemusíte za nimi chodit, jen když něco potřebujete. Prostě se běžte jen tak projít. Rozhýbejte si záda a dozvíte se věci, které by se k Vám nikdy nedostali. • Pokud musí někdo z vedení školského zařízení odejít dříve, zabezpečte aby ho vždy někdo zastupoval. Nepřítomnost celého vedení školského zařízení lze tolerovat pouze ve výjimečných případech. • Pokud máte tolik aktivit, že musíte odcházet z práce dříve, musíte se rozhodnout čemu se budete věnovat. Plnění pracovních úkolů – hlavní pracovní náplní učitele je výuka žáků, ale má i další ( např. administrativní povinnosti třídního učitele ), které musí vykonávat. Nediskutujte se svými zaměstnanci o tom, zda své povinnosti budou dělat či nikoliv. Jsou věci, které platí ať se nám to líbí či nikoliv. Moje rada: Vy jste zodpovědný, tak vyžadujte plnění úkolů a povinností. Pokud se začnete omlouvat, , že Vy za to nemůžete, to inspekce, to vyhláška, to vláda apod., nedělá to dobrý dojem. Lze říci, že ideální ředitel školy je ten, který dokáže zvolit správný způsob vedení v ten správný čas. Musí umět ovládat všechny styly řízení. Jen tak dokáže plánovat a operativně reagovat na vzniklé situace. Zacházení se svěřeným majetkem a pomůckami Moje rada: Udělejte si karty pro každého pracovníka na svěřené předměty. Přidělte prodlužovačky,kalkulačku,videokazetu a další věci. A za nějaký čas si to zkontrolujte, zda pověřený pracovník ví, kde věci má. Naučte pracovníky hospodařit s majetkem. Dokažte lidem, že při správném a šetrném zacházení si můžete pořídit i věci nadstandardní. b) sociální chování vzájemné vztahy na pracovišti – známé poučení od neznámého autora praví : „ tam kde jsou dvě a více žen je vždy problém „. Feminizací školství je úroveň komunikace na mnoha školách poznamenána. Vzájemná spolupráce uvnitř školy je mnohdy protkána osobními spory mezi jednotlivými vyučujícími, které se v extrému promítají i do pracovní roviny. Moje rada: nesnažte se řešit osobní či rodinné spory mezi pracovníky. Jinak špatně skončíte. Zasáhněte až v případě, kdy se vzájemné antipatie mezi pracovníky začnou projevovat ve vztahu k žákům ( neochota vzájemně si sdělovat poznatky o žácích, nejapné poznámky o způsobu výuky svého kolegy před žáky apod.) Loajalita ke škole a svému zaměstnavateli – pokud se Vám podaří, aby kolektiv táhl za jeden provaz a Váš cíl byl i cílem ostatních, máte vyhráno. Pokud bude jeden zaměstnanec pomlouvat druhého, a ještě na veřejnosti, je to známka nedobrých vztahů a nepochopení smyslu práce pedagoga. Bohužel člověk, který se takto chová si neuvědomuje, že škodí vlastně sám sobě, neboť i on je součástí školy a kolega toho pracovníka, o kterém tak nehezky hovoří. Úroveň komunikace se žáky a rodičovskou veřejností – je těžké se na žáky stále usmívat, když po Vás hází všechno možné, titulují Vás vulgárními výrazy a neplní si své povinnosti. Dnešní doba došla tak daleko, že čím dál více platí „ na hrubý pytel, hrubá záplata „. Z hodných a přívětivých učitelů se musí stát přísní pedanti jinak „nepřežijí“. Z hlediska výchovného i vzdělávacího je nezbytné, aby všichni pedagogičtí pracovníci byli jednotní ve vyžadování povinností a norem chování u žáků. C ) výsledky pracovního výkonu · stanovte si,co je výsledkem každého pracovního výkonu u všech organizačních složek d) znalosti a dovednosti · kvalifikace – má pracovník dostatečné znalosti a schopnosti a dokáže je uplatňovat při své práci ? Organizační schopnosti –všímejte si co se nového objevuje na nástěnkách, kdo udělal výzdobu na patře, jak jsou vyzdobené třídy, kdo organizuje a realizuje mimoškolní akce Moje rada : neseďte na své ředitelské židli, ale buďte neustále v pohybu. Lidé poznají, že se o jejich práci zajímáte. Doutník si můžete dát až po pracovní době. Samostatnost a spolehlivost – máte u pracovníka jistotu, že když zadáte nějaký úkol, tak ho opravdu provede? Je ochoten si vyhledat informace, které potřebuje ke splnění úkolu sám? Musíte ho opakovaně upomínat, že už vypršel termín, do kterého měla být práce hotova? Moje rada : při opakovaném nesplnění zadaných úkolů a termínů Vám nezbývá nic jiného ,než se stát pro tyto případy autokratem. Sáhněte na peníze, dejte napomenutí. Nejhorší, co byste mohli udělat je to, že práci raději uděláte sami nebo pověříte zase ty osvědčené. Pokud se toto stane pravidlem, řítíte se do pekel. • Buďte při hodnocení důslední • a • spravedlivý ke všem, • sebe nevyjímaje. • I Vy jste jen člověk a můžete dělat chyby. JSTE TÍM PRAVÝM MANAGEREM ? – umíte se rychle adaptovat na podmínky v nichž musíte rozhodovat? – umíte organizovat práci ( svoji i podřízených )? – umíte inovovat a podněcovat změny ? – používáte efektivně informační systém školy ( vnitřní i vnější ) ? – umíte vést lidi ? – máte dostatek sebevědomí ( věřím si, že umím a dokážu to )? – máte autoritu ( díky získaným výsledkům )? – umíte motivovat sebe i jiné ( jak a čím )? – jste průbojný ( umíte se prosadit v konkurenčním prostředí )? – jste taktní a korektní ( ve všech jednáních )?