Systémové pojetí výchovy 1.Pojmy-systém, základní prvky výchovného systému 2.Objekt a subjekt výchovy,výchovné cíle a prostředky výchovy 3.Proměny vztahů mezi cíli,prostředky a podmínkami výchovy Literatura:Blížkovský,B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium ,1992. Pelikán,J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium,1995. Systém-relativně uzavřený celek,který je tvořen prvky,strukturou a funkcí prvků. Struktura je síť vzájemných vazeb a vztahů mezi prvky systému. Funkce prvku je působení prvku v systému,ať jej ovlivňuje kladně(eufunkce) nebo záporně (disfunkce). Základní prvky výchovného systému: 1.Subjekt a objekt výchovy 2.Podmínky,ve kterých se výchova uskutečňuje 3.Soustava výchovných cílů 4.Soustava výchovných prostředků Výchova je tím účinnější,čím větší je relativní soulad jejích podmínek,cílů a prostředků. Výchovný proces – systémové pojetí Vnější podmínky Vliv vnějšího prostředí Výchovné prostředí Intencionální Funkcionální Schéma systému výchovy(skladba podle prvků a vazby mezi nimi) Intencionální působení Funkcionální působení Výchovné podněty Výchovné podněty 1 2 3 Podmínky výchovy jsou charakterizovány celkovou dosaženou úrovní života a životního prostředí vychovávaných i vychovatelů –jsou dány tím co existuje,včetně zjevných a skrytých možností. Součástí podmínek jsou sociální(interpersonální) vztahy,které se na výchově podílejí,tedy nejen věcné(materiální)skutečnosti. Podmínky ovlivňují volbu (výběr) výchovných cílů a prostředků. Vnější a vnitřní podmínky výchovy: Vnější podmínky výchovy jsou sociální a přírodní okolnosti,které výchovu ovlivňují. Vnitřní podmínky výchovy tvoří dosažená úroveň a předpoklady vychovávaných jedinců a skupin(jejich věkové,individuální a skupinové zvláštnosti). Vnější a vnitřní podmínky výchovy se vzájemně ovlivňují a podmiňují. Schéma sociálního prostředí z hlediska jeho vlivu na dítě(žáka) A - sociální mikroprostředí B - sociální mezoprostředí C - sociální makroprostředí Cíle výchovy - cíl výchovy znamená orientaci k určitým hodnotám, - cíle výchovy postihují vědomě zvolené pedagogické možnosti, -cíle vymezují směr žádoucího vývoje vychovávaných a působení vychovávajících, - cíle výchovy mají být přiměřené podmínkám vnějším i vnitřním, - cíle výchovy jsou rozlišovány jako-obecné,specifické, autonomní,heteronomní,adaptační,anticipační……… (viz odbor. literatura-např.Jůva,V.Úvod do obec.ped.) Prostředky výchovy – „nástroje“umožňujícídosažení výchovných cílů - širší vymezení pojmu zahrnuje prostředky materiální i nemateriální povahy(výchovné zásady,metody, organizační formy) a dále celou sféru materiálních prostředků(pomůcek,učeben……..) -užší vymezení pojmu zahrnuje jen prostředky materiální Proměny vztahů mezi cíli, prostředky a podmínkami výchovy C = cíle P = prostředky Pd = podmínky Pd Optimální využití podmínek a prostředků napomáhá k dosažení vyšších cílů (C1 – C2)