Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky: Garant: Doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. Kontaktní osoba: Mgr. Radek Pospíšil E-mail: pospisil@ped.muni.cz Předmět Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky sestává z přednášky SZ7BP_DUP1 Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky a semináře SZ2BP_DUP2 Seminář k nástinu dějin pedagogiky a úvodu do pedagogiky SZ7BP_DUP1 Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky Rozsah: 1/0/0, (1 hodina / týden) Počet kreditů: 2 Forma výuky: přednáška Způsob ukončení: kolokvium Přednášející: Doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. Mgr. Radek Pospíšil Termíny a obsazení přednášek v podzimním semestru 2008/2009 1. ročník Pondělí: 8.50 – 9:35 (1. skupina) 9.45 – 10.30 (2. skupina) Úterý: 11.35 – 12.20 (3. skupina) vždy v učebně č. 50 12.30 – 13.15 (4. skupina) Datum: Téma přednášky: Přednášející: 22. a 23. 9. Organizace studia předmětu a vybrané problémy pedagogiky Mgr. Radek Pospíšil 29. a 30. 9. Struktura pedagogiky PaedDr. B. Šmahelová,CSc. 6. a 7. 10. Systémové pojetí výchovy I. Doc. PhDr. S. Střelec, CSc. 13. a 14. 10. Systémové pojetí výchovy II Doc. PhDr. S. Střelec, CSc. 20. a 21. 10. Obecné rysy výchovy Mgr. R. Pospíšil 3. a 4. 11. Nástin dějin pedagogiky PaedDr. B.Šmahelová, CSc. 10 . a 11. 11. Nástin dějin pedagogiky PaedDr. B.Šmahelová, CSc. 24. a 25. 11. Nástin dějin pedagogiky PaedDr. B. Šmahelová, CSc. 1. a 2. 12. Nástin dějin pedagogiky PaedDr. B. Šmahelová, CSc. 8. a 9. 12. Nástin dějin pedagogiky PaedDr. B. Šmahelová, CSc. 15. a 16. 12. Nástin dějin pedagogiky PaedDr. B. Šmahelová, CSc. Cíle a obsah předmětu: Chápat historicko-společenskou podmíněnost výchovy a vzdělávání; znát nejvýznamnější představitele světové a české pedagogiky, jejich díla a pedagogické názory; umět srovnat jednotlivé pedagogické názory a výchovně vzdělávací koncepce v určitých historických epochách i v současnosti a umět postihnout jejich přínos pro současnou dobu i budoucí vývoj. Předmět má studentům učitelství sloužit ke vstupu do rozsáhlé problematiky pedagogické teorie. Mají se naučit chápat strukturu, obsah a terminologii pedagogiky a jejích jednotlivých disciplín a rozumět jim tak, aby je mohli používat v navazujících předmětech (např. teorie a metodika výchovy). Předmět je základem pro další teoretické i praktické studium pedagogiky. Tématické okruhy ke kolokviu: Tématické okruhy k části Nástin dějin pedagogiky: · Historie pedagogického myšlení. Předmět dějin pedagogiky. Počátky pedagogického myšlení ve starých kulturách Řecka a Říma. Antičtí myslitelé (Sokrates, Platón, Aristoteles, Quintilianus). · Výchova a škola ve středověku. Scholastika. Tomáš Akvinský. · Renesanční pedagogika ( More, Rabelais, da Feltre, Montaigne) Pedagogika reformační a protireformační. · Pedagogický odkaz J. A. Komenského (život, dílo a pedagogický systém). · Vývoj pedagogického myšlení v 17. - 19. století - Locke, Rousseau, Pestalozzi, Herbart, Fröbel, Diesterweg, Ušinskij, Tolstoj, Bosco, Spencer, Dewey aj. · Vývoj českého školství a pedagogiky (Ryba, Amerling, Filcík, Svoboda, Lindner, Masaryk, Kádner, Chlup, Příhoda aj.) · Pedagogický reformismus ve světě . Demokratické tradice české školy. · Hlavní směry pedagogiky 20. století - experimentální, existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická pedagogika. · Zahraniční pedagogické systémy a české pokrokové tradice jako inspirace pro moderní českou školu : waldorfská, montessoriovská, frainetovská, daltonská škola Tématické okruhy k části Úvod do pedagogiky: · Pedagogika jako vědecká disciplína (pojem, využití, význam) · Problémy a specifika pedagogiky · Systémové pojetí výchovy · Struktura pedagogiky, vztah k jiným vědám · Obecná pedagogika (zařazení do systému pedagogických věd, definice, obsah) · Předmět pedagogiky - výchova (definice výchovy, význam v životě člověka) · Pojetí výchovy a její hlavní rysy · Proces výchovy (etapy výchovy) · Základní pedagogické kategorie a pojmy · Pedagog - požadavky, kompetence · Vychovávaný jedinec - předpoklady, rozvoj, postavení ve výchově · Cíle výchovy · Výchovné prostředky · Podmínky výchovy · Pedagogické principy (vývoj, charakteristika, uplatnění ve výchově) · Formy výchovně vzdělávací práce Literatura : Základní literatura k části Nástin dějin pedagogiky: · Blatný, L., Jůva,V. Kapitoly z dějin pedagogiky. Brno: PdF MU, 1996, 75 s. ISBN 80-210-1295-1 · Jůva, V. sen. jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido 1997, s. ISBN 80-85931-43-5. · Veselá, Z. Vývoj české školy a učitelského vzdělání. Brno : MU 1992, s ISBN Základní literatura k části Úvod do pedagogiky: · Blížkovský, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium, 1992. ISBN 80-85498-18-9. · Grecmanová, H., Holoušová, D., Urbanovská, E. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, nedatováno. ISBN 80-85783-20-7. · Jůva, V. – Jůva, V. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-06-0. · Jůva, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. · Jůva, V. et al. Základy pedagogiky (pro doplňující pedagogické studium). Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8. · Kraus, B., Vacek, P. K základním otázkám pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 1992. · Krejčí, V. Obecné základy pedagogiky. Ostrava: PdF, 1991. · Lassahn, R. Úvod do pedagogiky. Bratislava: SPN, 1992. · Pařízek, V. Obecná pedagogika. Praha, SPN, 1991. · Pařízek, V. Základy obecné pedagogiky. Praha, 1996. · Pelikán, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8 · Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3. · Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4. · Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4. · Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2. · Solfronk, J. a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky. Praha: UK,1993. ISBN 80-7066-747-8 · Svobodová, J., Šmahelová, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007. ISBN 978-80-86633-81-7. · Tomášek, F. Pedagogika. Brno: Nibowaka, 1992. ISBN 80-901294-0-4. · Pospíšil, R.; Vlčková, K. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno : MU Brno, 2006. 88 s. ISSN 1802-128X. https://is.muni.cz/auth/elportal/studovna.pl SZ2BP_DUP2 Seminář k nástinu dějin pedagogiky a úvodu do pedagogiky Rozsah: 0/1/0, (1 hodina / týden) Počet kreditů: 1 Forma výuky: seminář Způsob ukončení: zápočet Vyučující: PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (janaskrabankova@seznam.cz) Mgr. Radek Pospíšil (pospisil@ped.muni.cz) Mgr. Kateřina Dvořáková (79407@seznam.cz) Podmínky zápočtu, požadavky, případně literaturu určují jednotliví vyučující seminárních skupin.