PŘEDŠKOLNÍ VĚK Tělesný vývoj od 80–90 cm →do 111–120 cm výšky od 14–15 kg → do 25–28 kg váhy Poruchy : ohrožen deformací páteře (proto nutné přidat do denního režimu tělocvik) ohrožen plochou nohou větší obranyschopnost vůči nemocem, ale v kolektivu se častěji nakazí- např. časté nákazy ve školce Pohybový vývoj - obrovská potřeba pohybu pro takto staré děti je větší zátěž je sedět než běhat !!!!! → zdokonalují se pohybové schopnosti (hrubá motorika) lepší koordinace pohybu – prolézání, kotrmelec, jízda na tříkolce, koloběžka, holubička, chůze na lavičce zvládají – předplavecké výchovy (pohybové hry ve vodě, základy lyžování) - návyky sebeobsluhy oblékání jemná motorika – zapínají knoflíky 5 – 6 let – vázání kliček, stříhání, zatloukání hřebíku, tvarovací hmoty hod vrchem, chytání míče rádi pomáhají dospělým – utírání prachu Psychický vývoj - zrak orientuje se v základních barvách – ž, č, m , postupně se učí doplňkové barvy- oranžová,hnědá, apod. umí vlastnosti předmětu: vysoká X nízká daleko X blízko vedle, vpředu, vzadu upřesňování orientace v prostoru - sluch důležitý pro rozvoj řeči hrubě odhadneme jestli má hudební sluch napodobuje zvuky z okolí - začíná se orientovat v čase rozlišuje časové úseky během dne (den a noc) ví co toje → ráno, odpoledne, večer → týden - zvláštnosti vnímání - závislost na citech (citovost) jestli si něčeho všimne, pak to musí být výrazné (barva, tvar) - závislost na fyziologickém stavu když není v pohodě, pak jde všechno kolem něj, nevnímá při neuspokojení potřeb Myšlení a řeč Soudy jsou poznamenány nedostatečnou minulou zkušeností a jsou tvořeny na způsob analogie Personifikace – to znamená, že mluví o neživých věcech jako o živých: „Mráčku je zima, sluíčku je teplo Obrovská fantazie- vymýšlí si rádi Řeč slovní zásoba: 3 – 3,5 tisíc slov snižuje se dětská patlavost (6 let 20 %) zvládá vyjádření svých vlastních potřeb a požadavků dokáže reagovat na požadavky okolí otázky typu: „Co by bylo kdyby?“ City City sociální: nejsilnější jsou city k dospělým, pocit bezpečí a jistoty dospěláci jsou předmětem nápodoby Důležitý je vrstevnický kontakt, z toho se tvoří vztah k sobě samému- dítě potřebuje kontakt s jinými děmi, např. ve školce, aby nemělo později problémy Činnosti 1. Hra je to nezastupitelná činnost v dětském životě = konstruktivní hry (materiály – písek, LEGO) úlohové (námětové) hry.......prodavač, doktor umožňují napodobovat dospělé tvory když si hraje, tak se vžívá do role dospělého, sloupá ve svých očích hry s pravidly (která jsou předem určená) a. Pohybové zajíček, pešek, rybář b. Didaktické stolní hry (člověče, pexeso, puzzle, domino) přispívají ke zvýšení vedle hry se objevuje zájem o práci, obzvlášť o tu, kde zastávají práci dospělého jsou to cílené činnosti → rozvoj sebeovládání 2. Kresba 1 rok – čárání, pohyb vychází z ramene, tužka v dlani 1-2 rok – pohyb z lokte, formát A3 2 rok – stadium čmáranic bezobsažné – načmárá, pak řekne co to je obsažné – předem určí co to bude 3 rok – tužku drží v konečkách prstů stadium hlavonožců (hlava + něco co představuje končetiny, někdy i oči a ústa) 4 rok – snaží se zachytit hlavní části těla (vlasy, uši, oči, nos, pusa), ale chybí krk 5 rok – náznak nohou (né přímky), krk 5-6 rok – dítě odlišuje typické znaky (dlouhé vlasy, vousy, korunky) VSTUP DO ŠKOLY Následky vstupu do školy - při vstupu do školy se dostaví změny - změna dosavadního života na povinný denní režim jsou dána pevná pravidla - změna priorit v činnostech hra → učení (primární aktivita) hra – pouze relaxační, kompenzační - zesílení vlivu vrstevnické skupiny narůstá potřeba být co nejvíce ve vrstevnické skupině - škola zaujímá novou sociální roli = žák přináší i povinnost Problematika školní zralosti školní zralost = stupeň celkové vyspělosti = bez velkých potíží zvládá školní požadavky školní zralost se posuzuje v oblastech a kritériích Kritéria školní zralosti 1. Stáří dítěte všechny děti narozené do 31.8. musí nastoupit do povinné školní docházky (děti narozené po 31.12. – záleží na rodičích) odklad školní docházky je možný o 1 až 2 roky 2. Tělesné ukazovatele - celkový vzhled dítěte ustupující předškolní baculatost objevuje se pás ustupuje čelo - Filipínská míra dominantní ruka přes hlavu na boltec ucha nedosáhne: víc jak 2 cm → nezralost - stav ozubení výměna mléčného chrupu (20) 2. Psychické ukazatele zkoušky jimiž zjišťujeme psychickou zralost = TESTY ŠKOLNÍ ZRALOSTI zjišťujeme psychickou zralost, jemnou motoriku, koordinaci ruka-oko, řečové schopnosti - například Kern – Jiráskův test tento test má 2 části 1. část – neverbální (má 3 úlohy) a. Kresba lidské postavy b. Obkreslení seskupení 10 teček (jemná motorika) c. Opsaní textu (zrakově-pohybová koordinace) (neverbánlí část viz. příloha) 2. část – verbální (individuální) touto částí zjišťujeme úroveň poznávacích procesů popis obrázku, skládat útvar podle předlohy úroveň všeobecných vědomostí vlajka, z čeho je vajíčko, největší město,....... úroveň řečového projevu popsání svého díla pozpátku – 4, 7, 8, 9 opakování věty, čísel Školní nezralost a její příčiny 1. Omezení rozumových schopností mírná mentální retardace (85 – 70) – „slaboduchost“ za trvalé asistence je schopno po odkladu jít do školy 2. Opoždění rozumových schopností abnormalita v tělesném vývoji (dlouhodobá nemoc, úraz) sociální 3. Nerovnoměrný vývoj rozumových schopností LMD – drobná poranění mozku v období perinatálním, v době porodu nebo krátce po porodu (do 2 let) nevedou ke snížení obecných rozumových schopností, ale způsobují, že mu některé činnosti nejdou, ale mohou být - příznakem je porucha pozornosti - důsledkem jsou vývojové poruchy učení- dyslexie. dysgrafie 4. Sociální příčiny - nevhodný výchovný styl autoritativní (nepřipouští rozvoj osobnosti) liberální, brutální, ambiciózní, senzitivní, výchovná zanedbalost - nevhodný styl působení učitele špatné hodnocení, autoritativní, subjektivní, vrstevnické skupiny, nevhodný vzor Prvotní projev při zařazení nezralého dítěte do školy vstup do školy → nezvládá učení → výchovné problémy