ZS1BP_IDVP Interpretace dětského výtvarného projevu Rozsah 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z. Osnova: · Obecné informace k předmětu · Představení předmětu v rámci systému vzdělávání v oboru VV na PdF · Podmínky k zápočtu · Co to je DVP – principy, východiska a cíle · DVP jako diagnostický nástroj (oblast psychologie a psychiatrie, projektivní testy, Baumtest, Začarovaná rodina, …) · DVP jako terapeutický nástroj (Arteterapie, expresivní a analytický přístup, terapie uměním x artpsychoterapie) – literatura · Práce s výtvarným artefaktem v pojetí Gestalt psychoterapie · Imaginace, katatymní prožívání obrazů · Osobnosti zkoumající DVP z řad pedagogů, psychologů a další – odkazy na literaturu · DVP jako pedagogický nástroj (jeho možnosti a limity ve školním prostředí) · Obecný model DVP, Periodizace DVP (podle různých autorů) Charakteristika jednotlivých stádií; Období 2-4 roky (Předoperační stádium – symbolické předpojmové myšlení stádium čmáranic) · Období 4-7 let (Předoperační stádium – názorné myšlení; preschematické stadium); Období 7-9 let (Schematické období – dosažení formálního konceptu), stádium konkrétních operací · 9-12 let (Gang age/období party – kresebný realismus, stadium konkrétních operací) · Krize výtvarného vyjadřování · 12-14 let (Pseudo-naturalistické období – věk zdůvodňování, stádium formálních operací) · 14-17 let (Umění adolescentů – věk rozhodování, stádium formálních operací – reflexivní období) · Zvláštnosti výtvarného projevu určitých specifických skupin lidí · Symbol (znak x, symbol, barevnost, téma a jeho symbolický význam, …) · Různé postupy při interpretaci spontánního dětského výtvarného projevu · Proces tvorby (fáze procesu, konečný výtvor, komentáře, dialog) · Praktická cvičení z interpretace konkrétních obrázků Podmínky k udělení zápočtu: Odevzdat nejpozději na poslední hodině (17.12. denní studium, 12.12. dálkové studium) zápočtovou práci - vypracovaný přehled obrázků z jednotlivých stádií DVP (nejlépe je vybrat typické obrázky pro jednotlivá období), tzn. 6 barevných obrázků A5/A4 + popis charakteristických znaků vztahujících se k jednotlivým obdobím v konkrétním obrázku. Doporučuji konzultovat formu i obsah zápočtové práce !!! (v konzultačních hodinách, před/po přednášce) Originál by měl sloužit jako podpůrný pracovní materiál budoucího učitele v praxi. Smyslem tohoto úkolu je ověřit, zda se student orientuje, pozná a vyhledá v obrázku charakteristické rysy jednotlivých vývojových stádií. Tyto znalosti jsou základním kamenem interpretačních dovedností, které budou rozvíjeni v dalším semestru v semináři věnovaném interpretaci DVP. Tyto znalosti jsou také důležité při odhadu přiměřenosti zadávaných výtvarných (i jiných nevýtvarných) úkolů. Odevzdat černobílou kopii předposlední nebo poslední hodinu. (Ti, kteří odevzdají dříve, budou informováni na poslední hodině, jak dopadli. Budou mít také možnost opravy či doplnění) Více informací o výsledcích zápočtových prací a další informace na přednášce) Ke stažení studijní materiály - stručný přehled jednotlivých období + informace k výtvarné krizi. Více viz. doporučená literatura.