Tréninkové terénní středisko výchovy a vydělávání pro udržitelný život a zdraví „Kejbaly“ Katedra biologie PdF MU, Vinohrady 100, Brno 639 00, ' 547 21 37 08 Informace pro studenty 2.- 4. ročníku k výuce na výstavě „BAREVNÝ PODZIM“ Cílem výuky je rozvoj učitelských kompetencí - zkušenostní učení studentů v edukačním terénu s úkolem: - procvičit poznávání přírodnin a zahradního nářadí na podzim /uživatelské a odborné názvy/ - prostudovat terén a podmínky pro výuku (inspirace pro seminární práce - výukový program pro jarní semestr) - realizovat alternativní formu pedagogické praxe: práce studentů se žáky v přírodě na podzim, na výstavě Didaktický cíl: Studenti si zopakují a rozšíří znalosti o přírodninách, učení na školní zahradě, vztazích v přírodě (sebereflexe vlastních vědomostí a dovedností - porovnání s ostatními studenty a žáky) a zaměří své zkušenostní učení na pozorování a pokus (motivace pro další výuku v terénu, utváření kladného vztahu k dětem a k přírodě). * Organizace před výstavou: - Příprava na výuku na výstavě bude probíhat s lektorem na jednom cvičení. Studenti se dle doporučení vyučujícího rozdělí do malých skupin a se seznamu přihlášených škol si vyberou třídu, se kterou budou na výstavě pracovat. Zapíší si školu, třídu, telefon a jméno učitele pro ověření termínu a další případné informace k výuce. - Studenti 3. ročníku Učitelství pro 1. stupeň a 4. ročníku Učitelství přírodopisu v následujícím cvičení připraví areál střediska Kejbaly pro konání výstavy „Barevný podzim“ – nachystají jednotlivá stanoviště a náměty pro výuku. - Při přípravě studentů na cvičení na výstavě se předpokládá především jejich samostatná příprava ve skupinách. K samostatné přípravě na výuku mají studenti možnost využívat areál střediska po celý den, učebnu v době mimo vyučování. Je však nutné technikům předem ohlásit svou přítomnost na tel. čísle 547 213 708. - Každá skupina si připraví vhodné motivační a výukové aktivity, odpovídající věku žáků, předpokládaným znalostem a dovednostem (na 60 - 90 min.) a stavu počasí. Při přípravě pomůcek je možné jejich zapůjčení či zakoupení a proplacení z „Kejbal“ (do 200,- Kč pro třídu) na základě předchozí DOMLUVY S VYUČUJÍCÍM. Razítkem označené a řádně vyplněné „paragony“ proplatí po výstavě studentům technik ze vstupného žáků. · Organizace na výstavě: - Studenti se dostaví na Středisko „Kejbaly“ s takovým časovým předstihem, aby si mohli projít areál, zkontrolovat si jednotlivá stanoviště, nachystat si pomůcky a připravit se na svou výuku se žáky. - Studenti si své věci mohou odložit ve vymezeném prostoru pedagogů! V šatně žen je „pracovna studentů“, kde se mohou studenti připravovat na výuku - je zde prostor a materiál pro přípravu pomůcek. Šatna mužů slouží jako hygienické zázemí dětí. Z bezpečnostních důvodů zde nedoporučujeme odkládat tašky. Přípravna se v průběhu výstavy stává sborovnou pro učitele ze škol. - Studenti jsou povinni se přihlásit vedoucímu cvičení v dohodnuté době (kdy se zapsali na zahájení cvičení), zkontrolují si čas (kdy se má dostavit třída, kterou si vybrali), nahlásí vyučujícímu, zda si přejí s dětmi pracovat samostatně nebo za doprovodu pedagogů. Studenti jsou povinni min. 15 min. předem být připraveni na příchod dětí. - Studenti sledují příchod škol do areálu, svou třídu přivítají u vchodu do střediska. V případě, že se dostaví více škol současně, studenti děti přivítají před vchodem, domluví se mezi sebou a rozdělí se na stanoviště tak, aby na jednotlivých stanovištích byla vždy pouze jedna skupina. Na stanovišti by aktivita neměla být delší než 15 min! - Pedagogický doprovod studenti přivítají, pozvou na individuální prohlídku výstavy, zjistí si zdravotní stav dětí, upřesní si s učitelem délku své práce s žáky a odvedou učitele k pokladně (zajišťuje Mgr. Kubíček). - Vstupné za výukový program vybírají učitelé: děti 10 Kč, postižené děti, studenti MU a ped. doprovod zdarma, rodiče a veřejnost vstupné dobrovolné! Peníze budou použity na zajištění akce a vybavení střediska pro výuku! - Nedoporučujeme spojovat více skupin pro výuku v terénu! Děti využívají anonymitu ve velkých skupinách a práce je tak pro studenty velmi náročná! Studenti jsou povinni s dětmi dodržovat bezpečnostní předpisy a řád střediska, jejichž znalost potvrdili podpisem! Závažnější výchovné problémy žáků na výstavě studenti řeší s vyučujícím třídy! - Studenti sami, podle věku dětí a podmínek, volí vhodná stanoviště, jejich pořadí, formy a metody výuky. Délka práce se žáky ve středisku nesmí přesáhnout 90 min!! Do tohoto času se započítává: úvod (organizace třídy při příchodu, seznámení se s žáky a motivace), aktivity na jednotlivých stavištích (nemusíte realizovat všechna stanoviště, výběr témat je na vás), výuka na výstavě aranžování (prohlídka výstavy na učebně a hlasování dětí), závěr (zopakování klíčových vědomostí a vyhodnocení práce žáků se studenty ve středisku). - Žáky motivujte pro práci dětské poroty v soutěži „O nejlepšího aranžéra výstavy Barevný podzim“: dítě dostane 1 hlasovací lístek - barevný, dáte mu možnost si prohlédnout vystavené práce, na lístek zapsat číslo pouze jedné z vystavených prací, lístek vhodit do hlasovací bedny. - Na konci cvičení studenti vyhledají učitele svých žáků, předají je vyučujícímu s ústním hodnocením a rozloučí se. - Učitel dle svého uvážení navštíví se žáky „prodejnu ve skleníku“, kde si děti mohou zakoupit rostliny na aranžování nebo drobné rostliny pro pěstování. - Po předání žáků učitelům si studenti vyzvednou studentský hlasovací lístek (zelený), stávají se členy studentské poroty v soutěži „O nejlepšího aranžéra výstavy Barevný podzim“a hlasují pro jeden exponát (může být i vlastní!). - Zapůjčené pomůcky (čisté!) odevzdají v pracovně studentů a cvičení je ukončeno! Do následujícího cvičení si skupina pro rozbor opraví svůj scénář výuky dle skutečné realizace (cíle, čas, pomůcky, metody, formy…,). STUDIJNÍ TEXTY Studenti sami, podle věku dětí a podmínek, volí vhodná stanoviště, jejich pořadí, formy a metody výuky! Stanoviště číslo Umístění Téma 1 U Rybníka – panely, lavice 1. fenologie, meteorologie, klimatologie Abiotické podmínky života – vliv sluneční energie U Rybníka – panely, lavice 2. PŮDA - pedologie Abiotické a biotické podmínky-vliv půdy na rozmanitost U Rybníka – židle 3. VODA A Rozmanitost přírody Abiotické a biotické podmínky – vliv vody 2 Fóliovník - záhony 4. ZÁKLADY POKUSNICTVÍ Základní podmínky života a pěstování, odrůda – druh, rychlení Fóliovník - stůl 5. GENERATIVNÍ a VEGETATIVNÍ ROZMNOŽOVÁNÍ - Osivo, sadba 3 Nářaďovna (garáž) 6. Zahradní nářadí 4 Studentská zahrada - zelinářská Záhony zeleniny - stůl 7. Zelenina 5 Permakulturní záhon – spirála 8. Rostliny ovlivňující zdraví Léčivé rostliny, bylinky, koření Permakulturní záhon – stůl 9. Rostliny ovlivňující zdraví Sběr, zpracování, herbář 6 Pole 10. Polní plodiny 7 První pařeniště 11. Plevelné rostliny 8 Učebna v přírodě – stůl č.1 12. Ovocné rostliny Dřeviny - byliny Učebna v přírodě – stůl č.2 13. Užitkové dřeviny - stromy listnaté a jehličnaté Učebna v přírodě – stůl č.3 14. okrasné dřeviny - keře Stromy a keře bezpečné dětem Učebna v přírodě – tabule 15. Rostliny dětem nebezpečné 9 Okrasná zahrada 16. okrasné rostliny Letničky, dvouletky, trvalky - pereny 10 Hlavní budova - Učebna 17. Aranžování a vazba výstava – „Barevný podzim“ 11 Před hlavní budovou - stůl 18. POZORUJ, ZKUS, PŘEMÝŠLEJ aranžování pro radost Hlavní budova - Přípravna Pokladna - sborovna - učitelé Hlavní budova – šatna 1 Příprava na výuku - studenti Hlavní budova – šatna 2 Toalety - děti Skleník Prohlídka - prodej přebytků stanoviště č.1 U RYBNÍKA Téma 1: fenologie, meteorologie, klimatologie - vliv sluneční energie /proměny v průběhu roku/ Téma 2: PŮDA - pedologie - abiotické a biotické podmínky života - vliv půdy na rozmanitost Téma 3: Rozmanitost přírody - abiotické a biotické podmínky života – vliv vody Znalosti pro procvičování : Téma 1: fenologie, meteorologie, klimatologie - vliv sluneční energie na proměny přírody Klimatická pásma a příroda, vliv počasí na proměnu přírody v průběhu roku - diskuse, pozorování skutečnosti. Základní podmínky života (viz tabule – obrázky): Abiotické - světlo, teplo, voda, vzduch, živiny Biotické - organismy a vztahy mezi nimi Biomy světa a ekosystémy České republiky, odvození a vysvětlení fenologické fáze PLNÝ PODZIM v ČR. ? vliv podmínek života na přírodu – výskyt a vývoj přírodnin na Zemi, včetně člověka – vyvození pojmu biodiverzita a vysvětlení proměn přírody v průběhu roku v různých oblastech. METEOROLOGICKÁ A FENOLOGICKÁ POZOROVÁNÍ vliv slunečního záření (světlo, teplo - voda, vzduch) - určení dne, měsíce, klimatického pásma, ročního období (dle astrologického kalendáře) pozorování hlavních znaků v přírodě v okolí (PODZIM - období zrání, sklizně a přípravy přírody na zimu) - určení délky dne (kdy vychází a zapadá slunce): den je krátký /11hod. - kvetou rostliny krátkého dne - určení stavu počasí (min. a max. teplota, srážky): charakteristika plného podzimu a „babího léta“ - příroda neživá a živá (Tok energie a její proměny v přírodě, koloběh látek: producent, konzument, rozkradač) - organismy volně žijící, pěstované a chované - ? vyvození pojmu rozmanitost přírody a roční proměny příklad pro 1.stupeň - problémové otázky: - básnička „Podzim“ Foukej, foukej větříčku, shoď mi jednu hruštičku ….. Kde rostou hrušky? (na stromě) Je to živý organismus? (ano) Co znamená pojem fotosyntéza pro život člověka? Čím a jak se živí strom?(Producent.) Voda a v ní rozpuštěné anorganické = neústrojné látky – kořeny z půdy….. Čím se živí člověk? (Všežravec jako konzument) Je závislý na půdě - jak? Popiš svoji snídani jako koloběh látek…. příklad pro 2.stupeň - problémové otázky: - Proč v České republice opadává na podzim u opadavých rostlin listí? (Země ve Sluneční soustavě, čtyři roční období a postavení Země ke Slunci, klimatická pásma, roční období) - Jak a proč se mění barva a opadává listí? (klimatické podmínky a stav počasí - fotosyntéza, chlorofyl a další barviva, životní cyklus rostlin a roční období, genetická podstata živých organismů, stav počasí a vegetační klid) - Je rostlina živý organismus? (ano) Jaké jsou projevy života? (buněčná stavba – organické látky, příjem, přeměna, vylučování, dýchání, růst, vývin, rozmnožování, dědičnost a proměnlivost, fylogeneze) - Jaký je rozdíl mezi pojmy vegetační klid a hibernace?Potrava a výživa? (U rostlin a živočichů?) Čím se živí člověk? (všežravec) Je závislý na půdě - jak? (jako konzument)….. Téma 2: PŮDA : složení půdy - půdní druhy, půdní profil – půdní (genetické) typy v krajině Pro pozorování, aktivity: „žížalí farma, půdní filmy“ - vznik půdy, půdní druhy,… ? vyvození významu půdy pro rozmanitost přírody a zdraví člověka Téma 3: VODA a ROZMANITOST PŘÍRODY - pozorování zahrady u rybníka: biomy světa a ekosystémy České republiky v návaznosti na vodní režim a roční období. Ekosystém přirozený a umělý. Mokřaď, zahrada, rybník, pole…. ZAHRADA Co všechno pěstujete na zahradě? – typy zahrad: okrasné květiny, dřeviny, trávník = zahrada okrasná zeleninu, ovoce, květiny na sušení nebo na prodej, pícniny = krmivo pro zvířata = zahrada užitková: zelinářská, sad, užitková - rostlin na sušení, na krmení,… Na podzim pracujeme na zahradě – JAK A PROČ? 1. sklízíme úrodu 2. staráme se o půdu a připravujeme ji pro pěstování v příštím roce - jak? rytí, orba (zlepšování struktury – provzdušňování), hnojení – proč? (dodáváme do půdy látky, které jsme z půdy odebrali při sklízení úrody, nebo byly vyplaveny vodou-humus) - vyvození pojmů: hlína (hrnčířská), půda (na záhoně), zemina a substrát Přírodniny pro procvičování: druhy půd stanoviště č. 2 FOLIOVNÍK Téma 4 : ZÁKLADY POKUSNICTVÍ: Základní životní podmínky a pěstování druh - odrůda , rychlení Téma 5 : ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN osivo, sadba, Pojmy pro procvičování: Téma 4. ZÁKLADY POKUSNICTVÍ: Na stanovišti je založen pokus na sledování vlivu šlechtění (odrůdy ředkvičky seté) na růst. Základní životní podmínky – světlo, teplo, voda, živiny, vzduch Dělení rostlin podle nároků na životní podmínky: 1. dle teploty: - rostliny teplomilné (teplobytné) – lilek, okurka, - rostliny neutrální - salát - rostliny chladnomilné ( chladnobytné )– ředkvička - rostliny mrazuvzdorné - pór 2. dle intenzity světla: - rostliny světlomilné (světlobytné) – lilek, okurka - rostliny neutrální - salát - rostliny stínomilné (stínobytné) – kapradˇ - rostliny dlouhého dne = kvetou, je-li den delší než 12 hod. - jarní, letní - rostliny krátkého dne = kvetou, je-li den kratší než 12 hod. - podzimní, zimní - rostliny neutrální = kvetou bez ohledu na délku dne = dobu ozáření např. sedmikráska chudobka 4. dle nároků na vodu: - rostliny vodní - rostliny vlhkomilné (vlhkobytné) - rostliny neutrální - rostliny suchomilné (uchobytné) 5. náročnost na živiny: - I, II, III trať = pěstování rostlin v osevním sledu po vyhnojení (lilek – I.trať, salát – II.trať) 6. dle nároků na půdu: - pH (reakce půdního roztoku zásaditá, neutrální, kyselá) 7. dle proudění vzduchu: - snášející a nesnášející proudění vzduchu – „průvan“ 8. dle vlhkosti vzduchu: 9. dle čistoty vzduchu: 10. dle délky vegetace: - s dlouhou vegetační dobou (cuketa) = hlavní plodina - s krátkou vegetační dobou (ředkvička, salát) = následná plodina Rychlení rostlin = umělé vytváření základních životních podmínek. Odrůda (kultivar) - rostliny téhož druhu s podobnými morfologickými a pěstitelskými vlastnostmi, lišícími se např.barvou a velikostí květů, plodů, výškou rostliny, délkou vegetace aj. Šlechtění - obor, jehož cílem je zušlechťování rostlin - udržovací šlechtění - udržování dobrých již vyšlechtěných vlastností - novošlechtění – vytváření nových odrůd (např. ředkvička setá- odrůdy „Rampouch-bílý, Korál-červený, Helios-žlutý aj.) - v přírodě planě rostoucí druhy (druhový název př. brukev zelná) člověk záměrně vyšlechtil – vznikají nové odrůdy i druhy př. brukev zelná – kedlubna, květák, zelí, kapusta, Téma 5. : ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN – osivo, sadba OSIVO - semena, plody (pohlavní - generativní rozmnožování) Semena okrasných rostlin např. aksamitník (Tagetes), semena zelenin, PLODY obilnin apod. SADBA - všechny části rostlinného těla, kterými se může rostlina rozmnožovat vegetativně (nepohlavně) - cibule - cibule kuchyňská, sněženka, hyacint, bledule, narcis, tulipán, modřenec, lilie - hlízy - lilek brambor, begónie hlíznatá, mečík, jiřina, dosna, kala - oddenky - kosatec - dělení trsů - pažitka, chryzantéma, hvězdnice - viviparie = živorodost - náduť - sazenice - salát, brukev kedluben, květák, zelí, lilek rajče - řízky stonkové - pelargónie, fuchsie, břečťan, poděnka - řízky kořenové - křen - řízky listové - tenura, begonie, africká fialka, fikus - šlahouny - zelenec, jahodník - hřížení - rybíz, ostružina = zakořeňují stonky matečné rostliny - rouby, očka - ovocné dřeviny, růže Přírodniny pro procvičování: Seznam vystavených rostlin: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 1 stanoviště č. 3 SKLAD, NÁŘAĎOVNA Téma 6: ZAHRADNÍ NÁŘADÍ (do interiéru děti nevstupují, pouze nahlédneme) Pojmy pro procvičování: NÁŘADÍ NA ZPRACOVÁNÍ PŮDY NÁŘADÍ PRO VÝSEV A VÝSADBU ZE SKLENÍKU NÁŘADÍ PRO VÝSEV A VÝSADBU NA ZÁHONECH 1 rýč 11 výsevní misky 19 řádkovač – znamenák 2 rycí vidle 12 výsevní lopatka 20 šňůra k vyznačení řádků 3 vidle 13 řádkovač 21 prkno na výsevy 4 kolečko 14 deska na utužení půdy 22 lihový popisovač 5 vědro 15 mlhovka 23 postřikovač 6 tažná motyka 16 konvička na zalévání 24 kolík na vysazování 7 plecí motyka 17 jmenovky do výs. bedniček 25 lopatka na vysazování 8 krátká motyčka 18 síto 26 porofólie 9 kypřič (drápky) 27 černá fólie 10 hrábě, plečka 28 mulčovací fólie 29 zateplovací fólie NÁŘADÍ NA OŠETŘOVÁNÍ ROST. BĚHEM VEGETACE NÁŘADÍ PRO SKLIZEŇ OSTATNÍ 30 zahradnické nůžky 35 žebřík 31 strunová sekačka na trávník 36 hák na koš 32 pilka 37 koště 33 očkovací nůž 38 trhač ovoce 34 roubovací nůž 39 bedničky Stanoviště č. 4 STUDENTSKÁ ZAHRADA - ZELINÁŘSKÁ ZAHRADA Téma 7: ZELENINA Pojmy pro procvičování: JE PLNÝ PODZIM - ZÁHONY JSOU ČÁSTEČNĚ PO SKLIZNI, PŘIPRAVUJÍ SE NA DALŠÍ ROK: - JE PO SKLIZNI: TEPLOMILNÁ a některá CIBULOVÁ ZELENINA JE ULOŽENA, NALOŽENA, USUŠENA A JINAK ZPRACOVÁNA - ÚRODNOST PŮDY LZE OVLIVNIT: - správným hnojením - správným zaléváním - správným zpracováním Listová zelenina: celer řapíkatý, celer naťový, štěrbák endikvie, polníček, zelí pekingské a čínské, salát letní, salát zimní, listový, hlávkový, čekanka salátová, špenát setý, mangold chřestový, Plodová zelenina: lilek jedlý – baklažán, lilek rajče – masité, salátové, koktejlové, žluté, keříčkové – tyčové, F1, aj. paprika zeleninová, p. kořeninová, žlutá, červená, zelená aj. okurka – nakladačky, salátovky, zucchiny, tykev dýně Goliáš, patizon Košťálová zelenina: kapusta kadeřavá – kadeřávek, kapusta růžičková,zelí hlávkové, brukev raná – raná, pozdní, modrá, gigant, květák, brokolice, tuřín aj. Kořenová zelenina: černý kořen (hadí mord španělský), pastinák setý, mrkev setá, petržel kořenová zahradní, červená řepa salátová, miřík celer, ředkvička, ředkev bílá (černá) Lusková zelenina: bob jedlý, sója, hrách setý, fazol tyčkový a keříčkový, čočka Cibulová zelenina: cibule kuchyňská (Všetana, Carmen, Německá bílá aj.) šalotka salátová, pažitka pobřežní, pór setý, česnek kuchyňský Pro pozorování : Seznam vystavené zeleniny: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 2 stanoviště č.5 PERMAKULTURNÍ ZÁHON - SPIRÁLA Téma 8: Rostliny ovlivňující zdraví JEDOVATÉ A NEBEZPEČNÉ LÉČIVÉ ROSTLINY, KOŘENÍ, BYLINKY Téma 9: Rostliny ovlivňující zdraví SBĚR, ZPRACOVÁNÍ, HERBÁŘ Pojmy pro procvičování : Bylinky - reveň kadeřavá – rebarbora, brutnák, majoránka, pažitka aj. Koření - kopr vonný, fenykl obecný, koriandr, křen aj. Léčivé rostliny - angelika, kozlík, heřmánek, sléz, oman aj. Jedovaté a nebezpečné léčivé rostliny - durman, skočec, routa, Pro pozorování : Seznam vystavených rostlin: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 3 stanoviště č.6 POLE Téma 10: POLNÍ PLODINY Pojmy pro procvičování : 1.Obilniny: 6.Pícniny: pšenice obecná jetel luční(červený) žito seté jetel (jetelovec) plazivý,zvrhlý ječmen obecný tolice (vojtěžka) setá oves setý štírovník růžkatý (obecný) kukuřice setá Pícní trávy: rýže setá kostřava luční pohanka jedlá jílek vytrvalý(anglický,ozimý), j. jednoletý(italský) proso bojínek luční čirok obecný srha říznačka (laločnatá) lipnice luční 2.Luskoviny: 7. Siličnaté rostliny: hrách setý polní chmel otáčivý hrách setý rolní-peluška tabák fazol obecný bob obecný vikev setá čočka jedlá soja luštinatá 3.Olejniny: řepka olejka slunečnice roční mák setý hořčice bílá a černá len setý 4.Přadné rostliny: len setý konopě setá 5.Okopaniny: řepa burák krmná,cukrová lilek brambor Pro pozorování : JE PO SKLIZNI ! ZPRACOVÁNÍ PŮDY NA POLI: KLASICKÉ A EKOLOGICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ: - KLASICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ: na poli zůstaly pouze zbytky rostlin - strniště - po podmítce vyklíčily a do vegetační fáze růstu vyrostly plevele, hnojení, půda se zpracovává orbou - EKOLOGICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ: hnojíme zeleným hnojením, tzn. zaoráním specielních rostlin Seznam vystavených polních plodin: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 4 stanoviště č.7 PAŘENIŠTĚ Téma 11: PLEVELNÉ ROSTLINY Pojmy pro procvičování : Plevel - množí se převážně generativně – semeny, plody: JEDNOLETÉ – jarní: drchnička rolní, hořčice rolní, rdesno ptačí, laskavec ohnutý, lebeda, merlík, pěťour - ozimé: blín černý, penízek rolní, kokoška pastuší tobolka, ptačinec žabinec, hluchavky, mák vlčí DVOULETÉ A VÍCELETÉ - množí se generativně – semeny, plody i vegetativně: smetanka lékařská, šťovík kadeřavý - množí se převážně vegetativně: - šlahouny : mochna husí, pryskyřník plazivý - oddenky: pýr plazivý, podběl - kořenovými výběžky: pcháč oset, svlačec rolní Pro pozorování : Seznam vystavených plevelných rostlin: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 5 stanoviště č.8 UČEBNA V PŘÍRODĚ : STOLY 1,2,3, tabule Téma 12: OVOCNÉ ROSTLINY - DŘEVINY, BYLINY - stůl č.1 Téma 13: UŽITKOVÉ A OKRASNÉ DŘEVINY - stromy - stůl č.2 Téma 14: OKRASNÉ DŘEVINY - KEŘE - stůl č.3 Téma 15: ROSTLINY DĚTEM NEBEZPEČNÉ - tabule Pojmy pro procvičování Byliny - JEDNOLETÉ - stonek dužnatý, vegetační klid přežívají pomocí semen nebo plodů - VÍCELETÉ - stonek dužnatý, vegetační klid přežívají pomocí zásobních orgánů /kořeny, oddenky, hlízy, cibule/ Dřeviny - rostou více let, stonek dřevnatí, plně závislé na půdě dřeviny opadavé x dřeviny stále zelené podle výšky koruny na kmeni ( zdřevnatělém stonku) = keř (nemá kmen) x strom (zákrsky, čtvrtkmeny, polokmeny, vysokokmeny) podle typu listů – jehlicovité x lupenité (jehličnany x listnaté rostliny) (listy složené, listy jednoduché, části listu – řapík, čepel, Rostliny dětem nebezpečné – jedovaté, alergenní, ostny - trny Rostliny pro zdraví – vhodné kolem škol Rostliny pro pozorování : stůl č.1: Téma 12: OVOCNÉ ROSTLINY, DŘEVINY A BYLINA SKUPINA RODOVÝ NÁZEV UŽIVATELSKÝ NÁZEV PLODU BOTANICKÝ NÁZEV PLODU JÁDROVINY JABLOŇ JABLKO MALVICE HRUŠEŇ HRUŠKA MALVICE JEŘÁB (MORAVSKÝ, ARONIE) PLODENSTVÍ JEŘABIN PLODENSTVÍ MALVIC KDOULOŇ KDOULE MALVICE MIŠPULE MIŠPULE MALVICE PECKOVINY TŘEŠEŇ TŘEŠEŇ PECKOVICE VIŠEŇ VIŠEŇ PECKOVICE SLIVOŇ ŠVESTKA, SLÍVA, MIRABELKA... PECKOVICE BROSKVOŇ BROSKEV PECKOVICE NEKTARINKA NEKTARINKA PECKOVICE MERUŇKA MERUŇKA PECKOVICE SKOŘÁP-KOVINY OŘEŠÁK OŘECH PECKOVICE MANDLOŇ MANDLE PECKOVICE LÍSKA OBECNÁ LÍSKOVÝ OŘÍŠEK OŘÍŠEK LÍSKA TURECKÁ PLODENSTVÍ OŘÍŠKŮ OŘÍŠEK BOBULOVINY A DROBNÉ OVOCE RYBÍZ (červený, černý, bílý) BOBULE PLODENSTVÍ- HROZEN BOBULÍ ANGREŠT BOBULE BOBULE JOSTA BOBULE PLODENSTVÍ-HROZEN BOBULÍ BRUSNICE BORŮVKA BORŮVKA BOBULE BRUSNICE BRUSINKA BRUSINKA BOBULE RÉVA VINNÁ HROZEN PLODENSTVÍ-HROZEN BOBULÍ OSTRUŽINÍK OSTRUŽINA SOUPLODÍ PECKOVIC OSTRUŽINÍK MALINÍK MALINA SOUPLODÍ PECKOVIC OVOCNÁ BYLINA JAHODNÍK JAHODA SOUPLODÍ NAŽEK NA ZDUŽNATĚLÉM KVĚTNÍM LŮŽKU Pro pozorování a procvičování: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 6 stůl č.2: Téma 13: UŽITKOVÉ a OKRASNÉ DŘEVINY - STROMY JEHLIČNATÉ STROMY smrk ztepilý borovice lesní modřín opadavý smrk pichlavý – stříbrný borovice černá jedle bělokorá smrk omorika borovice kleč borovice vejmutovka LISTNATÉ STROMY dub (letní, zimní) javor babyka lípa buk lesní javor mléč jeřáb ptačí habr javor klen bříza jilm javor jasanolistý vrba (jíva, bílá…) olše topol (osika, vlašský…) LISTNATÉ STROMY (JEDOVATÉ) trnovník akát střemcha jírovec maďal Pro pozorování a procvičování: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 7 stůl č.3: Téma 14: OKRASNÉ DŘEVINY - KEŘE LISTNATÉ KEŘE (JEDOVATÉ A JINAK NEBEZPEČNÉ) bez černý, hroznatý, bez chebdí pámelník mahonie cesminolistá ptačí zob skalník vodorovný cesmína ostrolistá zimostráz štědřenec převislý přísavník plamének brslen břečťan popínavý růže šípková dřišťál kdoulovec hlohyně hloh slivoň trnka LISTNATÉ KEŘE (VHODNÉ KOLEM ŠKOL) svída , dřín zlatice šeřík JEHLIČNATÉ DŘEVINY (JEDOVATÉ) - CONIFERY jalovec zerav západní (Thuje) tis Pro pozorování a procvičování: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 8 Téma 15: DŘEVINY – ROSTLINY DĚTEM NEBEZPEČNÉ – tabule, vzorky Pro pozorování a procvičování: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 9 stanoviště č.9 OKRASNÁ ZAHRADA Téma: LETNIČKY, DVOULETKY, TRVALKY Pojmy pro procvičování Letničky - okrasné květiny, které v roce výsevu kvetou, vytvoří semena a v témže roce i odumírají. Patří sem i rostliny, které v teplých oblastech rostou jako trvalky, ale v našich podmínkách zpravidla nepřezimují. Pro školy jsou vhodné druhy, které kvetou až do zámrazu nebo na sušení. Dvouletky - v prvním roce vytvářejí vegetativní orgány, v druhém roce generativní. Pro výuku ve škole jsou velmi vhodné, protože kvetou na jaře. Mohou se i rychlit a pak kvetou v prvním roce. Trvalky - okrasné rostliny, které na trvalém stanovišti vydrží několik let. Nepříznivé podmínky prostředí překonávají ve stavu vegetačního klidu. Byliny a polodřeviny.Často jsou jedovaté. - u většiny bylin nadzemní část každoročně odumírá a v půdě přezimují kořeny s pupeny nebo oddenky . Některé jsou stálozelené= mrazuvzdorné = mají listy i přes zimu (např. bergénie, čemeřice aj.) = JSOU JEDOVATÉ !!! - Některé kvetou vícekrát do roka – perenují = PERENY - CIBULOVINY= vytrvalé byliny, jejichž zásobním orgánem (pomocí kterého přežívají vegetační klid) je cibule nebo hlíza. Tyto orgány současně slouží k vegetativnímu rozmnožování, používají se jako sadba, jsou jedovaté! Chladnomilné se sází na podzim a kvetou jaro-léto (tulipán…..) Teplomilné se sází na jaře a kvetou léto – podzim. Na zimu se musí skladovat (jiřiny….) Rostliny pro pozorování Letničky - měsíček lékařský/ zahradní/, slunečnice, krásenka, lichořeřišnice větší, hledík, ostálka lepá /cínie Alergenní: aksamitník aj., jedovaté: petúnie, skočec, vlčí bob /lupina/, hrachor, fazol šarlatový.. Dvouletky - pomněnka lesní, hvozdík bradatý, maceška zahradní, sedmikráska chudobka, zvonek zahradní, hvozdík karafiát, divizna velkokvětá, jedovaté: starček, náprstník, chejr vonný Trvalky - Alergenní a jedovaté: konvalinka, pivoňka, ostrožka, mák, orlíček, srdcovka, barvínek…. Pro pozorování a procvičování: Seznam vystavených letniček: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 10 Seznam vystavených dvouletek: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 11 Seznam vystavených trvalek: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 12 stanoviště č.10 UČEBNA Téma: Aranžování – SUCHÉ ROSTLINY Pro pozorování - pomůcky k aranžování Výstava z prací studentů III. roč. učitelství 1.st. ZŠ a studentů IV. roč. VVP kombinace Bi-Z, CH, Tv, Fy, Rv, M aj. Součástí výstavy jsou i ukázky materiálů a pomůcek, kterých se při aranžování používá, způsobů sušení rostlin a ukázek rostlin vhodných k sušení a aranžování. Seznam vystavených pomůcek k aranžování: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 13 Seznam vystavených rostlin k aranžování: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 14 V tomto prostoru probíhá soutěž „O nejlepšího aranžéra/ku na výstavě BAREVNÝ PODZIM“ Porota: dětská studentská učitelská odborná Lístky: žluté zelené červené modrá stanoviště č.11 PŘED HLAVNÍ BUDOVOU - stůl Téma: Aranžování pro radost– SUCHÉ ROSTLINY Pracovní prostor pro žáky v případě vhodného počasí SKLENÍK PROHLÍDKA, PRODEJ zde výuka neprobíhá! Prohlídka skleníku, rostlinného materiálu, pokusných rostlin. Pokojové rostliny jsou rostliny, které nemůžeme během celého vegetačního období pěstovat ve volné půdě. V našem podnebí je přechodně nebo trvale pěstujeme v uzavřených prostorech, kde musíme zajistit podobné životní podmínky, jaké měli rostliny ve volné přírodě. Jsou to většinou rostliny tropického a subtropického pásma. - pokojové rostliny okrasné listem - pokojové rostliny okrasné květem - tučnolisté = sukulentní rostliny - kaktusy !!!!!! Pokojové rostliny jedovaté, alergenní a s OZDRAVNÝMI ÚČINKY !!!!! Nákup studentských prací (aranžování), rostlinných přebytků a výpěstků zahrady. HLAVNÍ BUDOVA - ŠATNA 1 : PROSTOR PRO STUDENTY – PŘÍPRAVA VÝUKY – PŘÍPRAVNA : POKLADNA, SBOROVNA UČITELŮ Vstupné pro žáky : 10,- Kč (příspěvek na nákup materiálů a zajištění dalších výstav s přírodopisnou tématikou) Vyučující a studenti mají vstup volný WC pro žáky – ŠATNA MUŽI Kolektiv pracovníků katedry biologie – pracoviště Kejbaly přeje všem návštěvníkům výstavy mnoho příjemných zážitků a získání inspirujících nápadů. Studentům hodné a zvídavé děti a žákům příjemné a schopné studenty – budoucí učitele. Ing. Helena Jedličková a pracovníci zahrady studenti PdF MU BRNO