Struktura vyučovací hodiny vychází z typu vyučovací hodiny. Může být opakovací, procvičovací a upevňovací, kontrolní apod. Následující struktura vychází z nejběžnějšího typu vyučovací hodiny na I. stupni, a to ze smíšeného typu. Používá se nejčastěji proto, že žáci nedokáží dlouho soustředit pozornost (max. 10 min.), proto je důležité jednotlivé části hodiny střídat a používat k tomu pestré a zajímavé formy a metody práce. STRUKTURA VYUČOVACÍ HODINY smíšeného typu 1. Úvod (zklidnění třídy, pozdrav, kontrola, zda mají na lavici učebnice, sešity, srovnané věci apod.); 2. Opakování (nejlépe formou všestranného jazykového rozboru - VJR); 3. Vyvození nového učiva (vhodné je vycházet z VJR); 4. Upevňování a procvičování nového učiva; 5. Shrnutí (učitel provede sám nebo žákům dává otázky typu Co jsme se dnes naučili? apod.); 6. Zadání domácího úkolu; 7. Zhodnocení hodiny (pochválíme aktivní žáky, naopak upozorníme na to, co se nám během hodiny nelíbilo); 8. Závěr (rozloučíme se žáky pozdravem). Při přípravě na vyučovací hodinu musíme promyslet: a) typ vyučovací hodiny (opakovací, procvičovací a upevňovací, kontrolní, smíšený,..); b) učivo, kterému se budeme v hodině věnovat; c) metody a formy práce, které použijeme (hry, soutěže, VJR, práce s učebnicí, samostatná práce, práce ve dvojicích, ve skupinách, individuální přístup k žákům, …); d) pomůcky (učebnice, metodické listy, Pravidla atd.).