Didaktika pro IVZ Učitel při přípravě výuky tématu o přírodě a společnosti promýšlí: • Cíle své výuky (komplexní i dílčí) • Co už žáci o tématu ví • Jaký přístup, metody a formy využije • Kdy bude svou výuku realizovat • Kolik času pro výuku tématu má • Kde bude svou výuku realizovat • Jaké didaktické prostředky může využít • Co a jak budu hodnotit Cíle své výuky (komplexní i dílčí) • Vhodně formulovat cíle z pohledu žáka žák uvede příklady žák popíše žák porovná žák vysvětlí, uvede příklady žák aplikuje žák zhodnotí …. • Respektovat ŠVP své školy zohledňuje možnosti a zvláštnosti školy přímo souvisí s regionem • Respektovat potřeby svých žáků předchozí zkušenosti, tempo výuky, zájmy, … Co už žáci o tématu ví Jaká je představa žáka o určitém ději, jevu a podobně. Je založena na předchozích zkušenostech žáků: – ze školy – předchozího vzdělávání – televize, internetu – sociokultúrním prostředí rodiny – zájmových aktivitách žáků a dalších Jedná se žákovské PREKONCEPTY, (PREKONCEPCE, ŽÁKOVO POJETÍ UČIVA) – tedy různí žáci mohou mít různé prekoncepty. – zakládají se na jejich omezeném chápání světa – při přípravě výuky by měl s nimi učitel počítat a svou výuku od nich začít Žákovo pojetí učiva - prekoncepty q Jak lze zjišťovat prekoncepty žáků: - Rozhovor se žáky – skupinový nebo individuální - Výtvarný, případně dramatický, projev - Dvouúrovňový didaktický test - Grafické strukturování učiva (pojmová mapa) - Projektivní techniky (nedokončené věty, záměrně neurčitá zadání,…) - Interakční analýza – analýza záznamu hodiny jak učitele, tak žáků q Proč zjišťovat prekoncepty žáků? Vstupní – východisko pro přípravu výuky, motivace pro žáky. Průběžné – kontrola pochopení probíraného učiva žáky, odhalení případných miskoncepcí v průběhu výuky tématu. Výstupní - kontrola pochopení probíraného učiva žáky, odhalení případných miskoncepcí po probrání tématu. Jaký přístup, metody a formy využije Tradiční přístup - Nové poznatky jsou cílem, kterého je třeba dosáhnout – učitel je předkládá již v hotové podobě prostřednictvím učebnic. - Učitel je ve třídě ten, kdo určuje pravidla, kontroluje a hodnotí práci žáků. - Učitel vyučuje celou třídu stejným způsobem – především hromadně. - Žák je považován za pasivního příjemce, nepočítá se s jeho předchozí znalostí a zkušeností. - Rodiče jsou pouze informováni o výsledcích výuky, případně kázeňských problémech. Konstruktivistický přístup - Nové poznatky jsou nástrojem porozumění světu a sobě. Žáci sami objevují, poznávají, experimentují, ověřují. - Učitel je ve třídě ten, kdo usměrňuje učení žáků, společně se žáky kontroluje a hodnotí jejich individuální pokroky - Učitel koordinuje učení žáků - žáci pracují individuálně, ve dvojicích, skupinách, hromadně, žáci mohou spolupracovat. - Žák se aktivně konstruuje vlastní poznání na základě svých zkušeností vlastním způsobem. - Rodiče jsou pro učitelem partnerem při vzdělávání svých dětí. Formy výuky Dělení organizačních forem podle SOCIÁLNÍHO HLEDISKA •· Hromadná (frontální) výuka •· Skupinová (kooperativní) výuka •· Partnerská výuka •· Individuální výuka •· Individualizovaná výuka Metody výuky • Kdy bude svou výuku realizovat? - u některých témat v závislosti na počasí,fenologických změnách v přírodě • Kolik času pro výuku tématu má? - vhodné je vyučovat ve dvouhodinových blocích (u starších žáků) - mohu spojovat a integrovat výuku různých předmětů • Kde bude svou výuku realizovat? - mohu využívat různá místa ve škole mimo třídu, školní zahradu, ulici, park, … • Jaké didaktické prostředky může využít - nejideálnější je použití reálných předmětů, přírodnin, (výtvorů lidí i přírody) - modely a preparáty – ideálně v reálné velikosti - fotografie a obrazy - encyklopedie, atlasy, určovací klíče, internet, multimediální výukové programy - učebnice a pracovní sešity Co a jak budu hodnotit • Hodnocení výsledků učební činnosti žáků – znalostí, dovedností, postojů. • Hodnocení kvality učební činnosti – jak žák pracuje – pomalu,rychle, samostatně, s dopomocí, s chybami, bez chyb. Hodnocení a žák, rodič • Informace, nakolik se žák přiblížil normě Co je to norma? Jak se žák dozví o normě? • Motivace pro žáka Učení se pro známky. Vnější motivace. • Kázeňský prostředek Vyhrožování známkou, písemkou. • Sociální funkce Status žáka ve třídě, někdy také status rodiče ve společnosti. Nejčastější formy hodnocení ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět • Ústní zkoušení • Didaktické testy • Hodnocení zvládnutí postupů • Analýza slovních a výtvarných projevů žáků • Prezentování výsledků práce (při výuce, referátů) • Hodnocení výsledků práce v hodině – kvalita a rychlost splněných úkolů. Sebehodnocení žáka • Součástí kompetence k učení, řešení problémů, sociální • Vede k motivaci, především vnitřní motivaci • Nebezpeční subjektivního pohledu na sebe sama • Je třeba se mu postupně učit • Z počátku je vzorem učitel, spolužáci, rodiče (i negativně) • Mělo by být kvalitativní – slovní