I. NÁVRH PROJEKTU Název: Je vše co nám chutná zdravé? Autoři: Kristýna Bártková, Jitka Vrchotová Realizace: 3. ročník Typ projektu: * krátkodobý * školní * skupinový Smysl projektu: - spolupráce ve skupinkách - poznat co je pro mé tělo zdravé a co nezdravé - umět prosadit svůj názor Výstup: - sestavení zdravého a nezdravého týdenního jídelníčku Předpokládané cíle: kognitivní: - vysvětlí pojem zdravá strava - pojmenuje jednotlivé druhy potravin - získá informace o správném režimu dne - dokáže vybrat zdravou a nezdravou stravu afektivní: - nebojí se vyjádřit svůj vlastní názor - dokončí započatou činnost - zdůvodní a obhájí svůj názor či postoj psychomotorické: - vystřihuje obrázky jídla z novin a letáků - kreslí - píše potřebné informace sociální: - žáci si mezi sebou sami organizují systém činností, aby každý měl ve skupinové práci svůj podíl stejnou měrou - žáci obhajují svůj výtvor při prezentaci slovně či demonstračně - žáci ocení výhody spolupráce se spolužáky - žáci posoudí výkony své vlastní i výkony ostatních skupin - akceptuje jemu určenou roli při práci ve skupině Kompetence - učení - řešení problémů - komunikativní - sociální a personální - občanské - pracovní Předpokládané činnosti: - rozdělení do skupin - rozřazení zdravé, nezdravé stravy (svačina) - vytvoření zdravé a nezdravé mísy s jídlem - práce na počítači - vyhledávání informací na internetu - sestavení týdenního jídelníčku - vytvoření papírových prezentací Organizace výuky: - projekt je realizován ve školním i mimoškolním prostředí - při vyplňování jídelníčků žáci pracují samostatně v domácím prostředí Předpokládané výukové metody: - rozhovor - diskuse - beseda - práce s textem, internetem - výtvarná činnost - didaktické hry - prezentace skupinové práce Předpokládané pomůcky: Didaktické: - balicí papír s postavičkami (Ota a Pavel) - příběhy chlapců - internetové adresy Materiální: - nůžky - lístečky - obrázky potravin - pastelky - psací potřeby - papíry Způsob prezentace projektu: Každá skupina dětí (max. 6 žáků) před celou třídou předvede svůj výtvor (týdenní jídelníček zdravého stravování) Způsob hodnocení: Slovní, na základě diskuse Kriteria hodnocení: Hodnotíme schopnost žáků spolupracovat a rozdělit si úkoly v průběhu práce i pro následnou prezentaci. Zajímá nás obsahová i formální stránka a úroveň slovního projevu a chování při prezentování. REALIZACE PROJEKTU: 1.den – motivace písničkou „Představte si představte si co jsem měl dnes k obědu“ (zpívají chlapci Ota a Pavel) Ota měl zdravé jídlo, Pavel nezdravé – seznámení s Otou a Pavlem (loutky) – čím se Ota a Pavel liší? – na lístečky zapsat co jsme měli na svačinu – lístečky přiřadit k chlapcům (zdravé Ota, nezdravé Pavel) – seznámení s výživovou pyramidou – dle výživové pyramida kontrola přiřazených lístečků dětmi (možnost opravy a poté společně) – na plakát s obrázky těchto chlapců dopsat další potraviny (zdravé i nezdravé) – zadání domácího úkolu – na příští den přinést letáky s potravinami 2.den - děti si najdou po třídě lístečky s potravinami (určité druhy zeleniny, cukrovinek, uzenin, bílého masa) - dle těchto lístečků, se děti přiřadí do skupin a určí jakou skupinu společně tvoří - v těchto čtyřech skupinách si určí zda jsou zdravé či nezdravá skupina - z letáků, které se přinesly z domu, vyberou a vystřihnou potraviny (zdravá skupina zdravé, nezdravá nezdravé) - nakreslí na karton papíru velkou mísu, do které vybrané potraviny nalepí - svoji mísu přiřadí k jednomu z chlapců a svoje rozhodnutí zdůvodní - zadání domácího úkolu – zápis svého jídelníčku toho týdne ( pondělí – čtvrtek) - vytvoření šablony jídelníčku a společné zapsání pondělního (včerejšího) dne 3. den - beseda s odborníkem na výživu - rozprava o režimu dne, frekvenci stravy, rozbor dětmi vytvořených mís atd. 4. den - na internetu si každá skupina najde jeden sestavený jídelníček (školy, hotelu…) - při nezdárném hledání pomoc námi vybraných internetových adres - rozbor jídelníčku (co je v něm zdravé nezdravé, správná frekvence stravy, co v jídelníčku za stravu chybí, co by doporučili změnit…) - seznámení s nalezeným jídelníčkem a jeho korekcí ostatním skupinám 5. den - didaktická hra (myslím si něco zdravého…) - každý žák přinese svůj jídelníček za daný týden - společně ve skupině sestaví z přinesených jídelníčků zdravý jídelníček (pondělí – neděle) - prezentace vytvořeného jídelníčku (fantazii se meze nekladou) - prezentace formou papírového powerpointu - závěrečný kontrolní pracovní list (viz příloha)