Integrovaná tématická výuka - projekt Název: Prevence úrazů – Jak se chovám v silničním provozu? Autoři: Pavla Lovětínská, Pavla Čermáková Realizace: 4.třída Typ Výuka je rozdělena do bloků, které budou realizovány v průběhu jednoho měsíce, každý týden jeden blok. Kromě bloků se bude prolínat i jinými předměty. Realizováno bude ve škole. Dětem budou zadávány drobné úkoly, které budou plnit doma a jejich realizace opět proběhne ve škole. Smysl Seznámit se a zopakovat si správné a bezpečné chování v silničním provozu (předcházení úrazů). Seznámit se s možnostmi řešení různých situací ( první pomoc, důležitá telefonní čísla). Předat získané informace spolužákům i v jiných třídách. Výstup: - Děti vytvoří plakáty poukazující na správné chování v silničním provozu ( vybavení kola, značky, semafor, ) - Nácvik divadelního představení - Hra : riskuj: kartičky s otázkami týkající se dané problematiky Předpokládané cíle: kognitivní: ž. vyhledává informace v knihách, na internetu, vlastní zkušenosti – pozorování silničního provozu, ž. popíše jízdní kolo a jeho povinnou výbavu, atd…, psychomotorické: ž. vytváří plakát, namaluje jízdní kolo, ž. maluje a vytváří dopravní značky, sociální: ž. respektuje názory druhých, ž. si rozdělí práci ve skupině, ž. požádá druhého o půjčení knihy a jiných pomůcek, ž. formuluje prosbu a poděkování… Předpokládané činnosti: * ž. sleduje chování jiných občanů v silničním provozu, zaznamenává nebezpečné situace, nebezpečná místa a navrhuje jejich možné řešení (vlastivěda; pomůcky – mapa města, vesnice, čtvrtě – zvětšená, pro možnost zaznamenávání) * ž. vymyslí svůj příběh – nějaká situace z silničního provozu, kterou by chtěl sdělit ostatním ( český jazyk) * ž. zdramatizuje danou situaci a navrhne její možné řešení, jak by se zachoval – nácvik divadelního představení pro žáky z 1. A 2. tříd – první pomoc, důležitá telefonní čísla * ž. vytvoří plakát povinné cyklistické výbavy * ž. sesbírá otázky a odpovědi týkající se bezpečnosti v silničním provozu a vytvoří kartičky - hra Předpokládané výukové metody: - metoda slovní – rozhovor, diskuze, vysvětlování, práce s textem, knihou, práce s internetem - metoda praktická – grafické a výtvarné činnosti, nácvik divadla - metoda řešení problémů - metoda názorně demonstrační – demonstrace obrazů statických, pozorování venku – silniční provoz Předpokládané pomůcky: - tvrdý papír, balící papír, pastelky, fixy, nůžky, polystyrén Způsob prezentace projektu: - před vlastní třídou - výstava vytvořených pomůcek – uspořádání her a divadla pro nižší třídy Způsob hodnocení: - učitel hodnotí ústně během každého bloku, na závěr zhodnotí výstup, žáci hodnotí ústně vlastní výtvory před ostatními, učitel zhodnotí celkovou atmosféru a práci dětí, žáci hodnotí celý den – pocity z projektu, co je nejvíce zaujalo… 1. blok délka trvání: 45 min. pomůcky: archy papírů, fixy, tvrdý papír (kartičky), pexeso (viz.. příloha), sáček organizace: hromadná, skupinová ________________________________________________________________________ Průběh: Ø Motivační hra: Tajenka: Prevence úrazů: _ _ _ _ _ _ _ _ ú _ _ _ _ + Jeden žák jde za dveře. Ostatní děti znají tajenku. Jejich úkolem je vymýšlet slova, která obsahují dané písmeno z tajenky. Nesmí být na začátku ani na konci. Například: Hledané písmeno je „p“: slova: opice, opar, opasek, lopuch, opis, opakování…atd. Daná slova říkají děti tomu, kdo byl za dveřmi a jeho úkolem je uhodnout, které písmeno se skrývá ve všech slovech. (za dveře mohou jít například i dvě děti, záleží na uvážení p.u., mohou si radit) Ø Práce v kruhu: na koberci – rozhovor Víte, co znamená slovní spojení prevence úrazů? Co znamená slovo prevence? - pokud dětí neví, najdeme ve slovníku cizích slov, ve slovníku spisovné češtiny. Co znamená slovo úraz? Kde se nám může úraz stát? Můžeme úrazu nějak předejít? - rozdělení do 4 skupin dle kartiček s nápisy: - děti si sesednou do skupin – kdekoliv ve třídě, můžou zůstat na koberci, jít do lavic…každá skupina má za úkol vypsat možná hrozící nebezpečí v daném prostředí – podle kartiček ( necháme asi 5 – 10 min) - následně opět jdou všichni na koberec a každá skupina čte, co napsala, pokud někoho napadne něco jiného, může doplnit ( dopsat na arch papíru, příslušné skupiny). - Vystavení archů na nástěnku, magnetickou tabuli. Ø Pexeso – najdi dvojici Pexeso je rozděleno na dvě části – červené kartičky (12 dvojic), zelené kartičky (12 dvojic). Ke každé červené dvojici (špatné chování) je zelená dvojice ( dobré chování). Můžeme hrát dvěma způsoby. Přizpůsobujeme dle počtu žáků. 1.možnost – děti sedí v kruhu – 12 dětí si vylosuje červenou kartičku, 12 zelených kartiček leží uprostřed na zemi obrázkem vzhůru. Dítě s červenou kartičkou řekne, jaká je na ni zobrazená situace, zda je to správně, či špatně. Ostatní (co nemají kartičky) hledají z těch zelených a opět řeknou, jakou zobrazuje situaci. Př: Chlapec přechází silnici na červenou, zachoval se špatně, mohlo by ho srazit auto. Chlapec přechází na zelenou, zachoval se správně. 2. možnost - hledání dvojic: červená s červenou, zelená se zelenou → utvořené dvojice přemýšlí nad obrázkem, co znamená, co udělal chlapec na obrázku dobře, či špatně. Pak opět práce v kruhu – červená dvojice řekne svojí situace, zelená dvojice správné řešení dané situace v (Jak správně přecházíme vozovku? Co musím udělat, než vozovku přejdu?) Dva žáci jsou pověřeni jako zapisovatelé. Zapisují otázky a jejich odpovědi, které jsou v průběhu dne řečeny – probíhá po dobu celého měsíce, zapisovatele můžeme po týdnu vystřídat). P.u. ke každé dvojici pokládá otázky, na které děti odpovídají (inspirace- viz. příloha 2). Ø Závěr: Rozhovor: Kde si myslíte, že vám hrozí nejčastěji nějaký úraz, pokud nebudete dodržovat pravidla správného chování? Mluví jen ten, kdo drží míček. Řekne jednu větu. v Předpokládaná odpověď – na ulici, jsme účastníky silničního provozu; p.u. směřuje děti k této odpovědi --------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------- o DÚ – při cestě ze školy a do školy sleduj chování ostatních lidí v silničním provozu. Která místa jsou pro tebe nebezpečná? Jaká bys navrhl opatření? Jakých chyb se lidé nejčastěji dopouštějí? 2. blok délka trvání: 45 min. pomůcky: archy papírů, fixy, magnetická tabule, mapa města - zvětšená organizace: skupinová, hromadná mezipředmětové vztahy: matematika, vlastivěda --------------------------------------------------------------------------------------------------- -------- Průběh: Ø Opakování znalostí, opakování z minulé hodiny: Křížovka: Vyluštění → téma hodiny Práce ve skupinách – každá skupina dostane pracovní list s křížovkou (viz. příloha). Každá skupina vyluští jedno slovo z tajenky. Zástupci skupin jdou k tabuli a každý napíše své slovo. Tajenka: účastník silničního provozu v Jelikož má každá skupina jiný počet otázek (jinak jsou otázky stejné), p.u. se pak všech zeptá na zbývající otázky. Pokud mají děti nejasnost v některé otázce nebo měly nějakou špatně, p.u. vysvětlí. v Telefonní čísla: pomůcky: Policie – 158 ; 8 → pouta Hasiči – 150 ; 0 → rybník (voda), smotaná hasicí hadice Nemocnice – 155; 55 → kolečková vozík Básnička : 150 hasiči, oheň jenom zasyčí 155 doktor jede hned" Ø Práce v kruhu: na koberci: rozhovor – děti říkají, čeho si všimly (DÚ), nebezpečná místa ukazují na mapě, odůvodňují, dávají návrhy Ø Práce v lavicích: každý má svoji mapu, do které zaznamenává svoji cestu do školy (dojíždějící – cestu od zastávky)…bezpečnost cesty znázorňuje barvami, nebezpečné úseky červeně, bezpečná místa zeleně Ø Práce v kruhu před magnetickou tabulí – na tabuli stále pověšena mapa – děti chodí k tabuli a podle své mapy zanáší na společnou mapu, místa, která se jim zdají nebezpečná (mají vypozorováno – byl DÚ) → na základě mapy plánujeme vycházku volíme jinou cestu, děti zanáší zeleně, v některých místech zjistíme, že se vyhnout nedá. v Vycházku můžeme spojit s hodinou vlastivědy. Cestou k památce děti sledují silniční provoz a plní zadané úkoly. Ø Závěr: seznámení s úkoly, které se budou během vycházky plnit: → zaznamenávání značek do předem připravené tabulky; → zaznamenávání počtu aut za určitý časový úsek ( 5 min.) na předem určeném místě – žáci se rozdělí do pěti skupin a každá skupina si vybere dle naplánované vycházky jedno místo, kde bude měřit. Příprava tabulek bude provedena v hodině matematiky. v P.u. má na tabuli několik značek, které se nejčastěji ve městě vyskytují – opakování geometrických tvarů, rýsování, zároveň si řekneme, co která značka znamená – každý žák si vybere tři značky, které narýsuje do své tabulky. P.u. připraví jednu tabulku se všemi značkami a se jmény dětí. Každý žák zkusí odhadnout, kolik kterých značek po cestě potkají. Dále si děti připraví tabulku, do které budou zaznamenávat kolik aut daným místem projelo a opět zkusí tipnout, kolik aut projede danými úseky za 5 min. Pak si vytvoří ještě jedni tabulku do skupiny. - Návrh tabulek: Dopravní značka Počet cestou Místo Čas Palackého nám. ………. Havlíčkovo nám. …………… Kramářská ul. ……….. Antonínská ul. …………… Komenského ul. …………… Počet aut 3. blok – realizace vycházky délka trvání: 90 min pomůcky: připravené tabulky, psací potřeby, stopky, hodinky, organizace: hromadná mezipředmětové vztahy: vlastivěda, matematika --------------------------------------------------------------------------------------------------- --------- Průběh: Ø Zopakování zadaných úkolů, zopakování naplánované trasy, aby každý věděl, co má dělat, kontrola pomůcek. Ø Realizace vycházky a plnění úkolů. Ø Na místech, kde probíhá měření, vždy dva počítají – dělají si čárky, jeden měří čas, jeden kontroluje; ostatní mohou sledovat silniční provoz a opět se zaměřit na špatné či správné chování, dělají si poznámky. Ø Návrat do školy a zpracování poznatků. Zanesením do tabulek – nejfrektovanější místo – projelo nejvíce aut – srovnání s odhady dětí – plnění jednoduchých početních úkonů, tvoření jednoduchých otázek pro ostatní…( O kolik více projelo aut místem A než místem B? Srovnej místa podle frekventovanosti provozu od nejméně frekventovaného po nejvíce. atd.O kolik aut méně či více byl tvůj odhad? Proč jsi tak odhadoval? Mělo to nějaký důvod?) Spočítání značek a jejich zanesení do společné tabulky. Srovnání s odhady dětí. Proč myslíte, že se tato značka vyskytuje nejčastěji? Ø Na základě získaných informací vymysli slovní úlohu (sesbírání slovních úloh do sáčku, následně se každý den jedna vylosuje a vypočítá; možnost - utvoř sbírku úloh vytvořenou žáky – pracovní činnosti). 4. blok délka trvání: 135 min. pomůcky: pracovní list (viz. příloha), balící papíry (pomůcky: noviny, lepidlo, temperové barvy, štětce) organizace: hromadná, skupinová --------------------------------------------------------------------------------------------------- --------- Průběh: Ø Motivace proběhne v českém jazyce. Žáci hledají slova ve větách – př. Označ každý strom v lese (značka).(viz. příloha) - rozhovor k pracovnímu listu - vyber slova, která patří ke kolu; Víš jaká je povinná výbava cyklisty? Ø Žáci ve skupinách tvoří plakát povinné cyklistické výbavy. (Co si myslí, že vše patří k výbavě).Vytvoření necháváme na jejich fantazii. Můžou použít různých prostředků. Ø Práce s internetem - kontrola plakátu. Ø Skupiny prezentují svůj plakát před svými spolužáky. 5. blok délka trvání: 45 min. pomůcky: špejle, polystyrén, izolepa, fixy, pastelky, tvrdé čtvrtky organizace: hromadná, skupinová --------------------------------------------------------------------------------------------------- --------- Průběh: Ø Děti rozdělíme do skupin: - vylosují si kartičky: Informativní - jiné zákazové příkazové Značky upravující přednost Ø Každá skupina si v knihách najde, které jsou to značky a každý si vybere jednu až dvě značky, které vyrobí (viz příloha). Ke každé značce napíší na lístek její název a připraví si, co znamená. Ø Práce v kruhu: kartičky obrátíme názvem dolů. Žáci si losují a k názvu mají přiřadit správnou značku a říct, co znamená. Ø Simulace silničního provozu ve třídě ( pokud možno, lépe hrát v tělocvičně). Někteří žáci drží značky, ostatní hrají účastníky silničního provozu a reagují na značky. Střídání po skupinách. 6. blok délka trvání: 60 min. pomůcky: pracovní list, počítač organizace: hromadná --------------------------------------------------------------------------------------------------- --------- Průběh: Ø Žáci odpoví na otázky z příběhu Jarní výlet (viz. příloha). Příběh slouží jako motivace k další hodině. Ø Práce na internetu. Vyhledání programů s dopravní tématikou – cyklista v dopravním provozu. 7. blok délka trvání: 90 min. pomůcky: pracovní list, psací potřeby, lékárnička, panna – na nácvik resuscitace organizace: hromadná, skupinová --------------------------------------------------------------------------------------------------- --------- Průběh: Ø Žáci podle obrázku napíší příběh, co se stalo. Žáci pracují ve skupinách. Názorná ukázka první pomoci. Co udělat, když se někdo vybourá na kole. Znalost důležitých telefonních čísel. Jak ošetřit odřeniny? Rozdělení do skupin. Ošetřování spolužáků. Vyzkoušení resuscitace. 8. blok délka trvání: 90 min. organizace: skupinová --------------------------------------------------------------------------------------------------- --------- Ø Nácvik divadla dle vymyšlených příběhu ( důležitá čísla, první pomoc, kontrola kola,…) Ø Ukázka nacvičeného divadla před ostatními skupinami. 9. blok délka trvání: 90 min. pomůcky: tvrdý papír, fixy, pastelky, polystyren, organizace: hromadná --------------------------------------------------------------------------------------------------- --------- n Vytvoření hry – Riskuj Ø Zpracování otázek a odpovědí týkajících se silničního provozu – sesbírané z ostatních bloků Návrh: polystyren – z jedné strany hodnota, z druhé strany kartičky z otázkami 1000 2000 3000 4000 5000 6000 1000 2000 3000 4000 5000 6000 1000 2000 3000 4000 5000 6000 Návrh kartiček: Kdy smíme přecházet křižovatku? a) když svítí barva žlutá b) když svítí barva zelená c) když svítí barva červená Kde smíme přecházet vozovku? a) v zatáčce b) na přehledném místě c) mezi stojícími vozidly Jak přecházíme vozovku? a) šikmo, pomalu, opatrně b) libovolným způsobem, co nejrychleji c) kolmo ke směru vozovky, urychleně, opatrně 10. Blok Délka trvání: 4 hodiny Pomůcky: stoly,výrobky dětí, židle, lavičky Organizace: hromadná, skupinová – každá skupina u jednoho stánku --------------------------------------------------------------------------------------------------- --------- Výstava – stánky se značkami - plakát cyklistické výbavy - mapa města – bezpečná cesta - hra riskuj - představení nacvičeného divadla 1. Příloha pro učitele: 1. blok Co musí děti znát (http://www.detstvibezurazu.cz/index.php/o-prevenci/co-musi-deti-znat) Doprava * V autě musíme vždy používat bezpečnostní pásy, děti do 12 let a do 150 cm musí jezdit v autosedačce. * Je zapotřebí znát dopravní předpisy a zvládat dopravní situace, především přecházení silnice a pravidla o přednosti. Jízda na kole * Na kole se smí bez doprovodu jezdit od 10 let. * Nosit přilbu a chrániče je zcela běžné a velice potřebné. Nikdy nesmím vyjíždět bez ochranné cyklistické přilby, je dobré mít také rukavice. * Než vyjedu, musím zkontrolovat: * osvětlení a odrazky - je dobré upozornit na to, že jenom odrazky v žádném případě nestačí * dvě funkční nezávislé brzdy * blatníky a zvonek * je dobré mít také pumpičku, nářadí, láhev na pití Přídavné tašky nikdy nepatří na řídítka, vždy jen na nosič. Když mě předjíždí auto, radši uhnu ke kraji silnice a dám si pozor na vítr od velkých nákladních aut. Když odbočuji, vždy musím ukázat rukou, na jakou stranu. Když jedu s kamarádem, nikdy na silnici nejedeme vedle sebe, ale vždy za sebou. Abych viděl a byl viděn, musím mít odrazky, světla a jasně barevné oblečení. Abych mohl zpomalit a zastavit, musím mít dvě na sobě nezávislé funkční brzdy. Aby o mě chodci věděli, musím mít zvonek. Abych mohl jezdit v dešti, musím mít blatníky. Popáleniny, opařeniny * Nikdy si nehraji se zápalkami. * Manipulaci s elektrickými spotřebiči a s plynovým sporákem přenechám vždy dospělému. * Nikdy se nedotýkat výbušnin a zbraní a okamžitě nález nahlásit na policii. V žádném případě si s ničím takovým nehraji a už vůbec nezapaluji. Mohlo by to explodovat a mě zle popálit. * Dávám pozor na horkou vodu. * Pokud se popálím nebo opařím, ihned to chladím v čisté studené vodě a zavolám dospělého. Nebezpečné nálezy venku * stříkačka, obvaz: "Nikdy se nedotýkat!, nahlásit, aby se nikdo nezranil." * bonbóny: "Nikdy nejíst to, co někde najdu. Bonbóny jen od maminky." * granát, třaskavina, zbraň: "Nedotýkat se nikdy a okamžitě nahlásit na policii." * krabička od léků: "Nikdy nenecháváme na dosah malých dětí, mohly by léky sníst a otrávit se. Nikdy nejíme žádné léky, pokud je lékař nepředepíše právě nám a nedají nám je rodiče!" * láhev s neznámou tekutinou: "Nikdy nepijeme to, o čem si nejsme 100% jisti, že je to pitná voda. Neznámou tekutinu nikdy nelijeme do ohně, na tělo a nikdy k ní nečicháme." * Imitace spadlého elektrického vedení: "Nikdy nesaháme, zavolám dospělého." * nůž: "Není na hraní, ani na házení, mohu se říznout nebo bodnout." * neznámý pes: "Nehladím ani neprovokuji, ani když má náhubek." * Igelitový pytel: "Nikdy si ho nedáváme na hlavu, hlídáme zejména malé děti." Nebezpečí doma * hrníček s kouřícím nápojem: "Pozor, je to horké, nedávat na kraj stolu, kde by to na sebe mohlo strhnout malé dítě. Pozor, nevylít to na sebe!" * pokojová rostlina: "Nejíst, mohla by být jedovatá." * léky: "Nikdy nejíme žádné léky, pokud nám je nedali rodiče!" * chemické přípravky: "Nikdy nepiju neznámou tekutinu, ani když je v lahvi od limonády - a je postavená např. v dílně nebo u květin - mohlo by tam být např. ředidlo nebo hnojivo." * stůl nebo skřínka s ostrými rohy: "V blízkosti ostrých rohů nikdy neběhám a dávám pozor, hlavně na malé děti, aby nenarazily hlavou na roh." * přívodní šňůra k elektrickému spotřebiči: "Za takovou šňůru nikdy netahám - mohla by na mě spadnout žehlička, nikdy do ní neřežu nožem nebo nestříhám nůžkami." * elektrická zásuvka: "Nikdy do ní nesahám mokrou rukou, nestrkám do ní žádné kovové předměty." * jehlice, nůžky: "Jsou na práci a ne na hraní, mohl bych se bodnout nebo si poranit oči." * nezajištěné okno: "Z okna se nevykláním, pád může být velmi nebezpečný. Okna by měla být zajištěná zvlášň kvůli malým dětem." * korálky: "Rozhodně je necucám ani nikam nestrkám, mohl bych se i udusit." Otravy * Nikdy nepiji neznámou tekutinu, mohl bych se otrávit. * V obalech od nápojů mohou mít rodiče přelité nebezpečné látky jako např. louh, hnojivo na květiny, líh nebo lampový olej. Tyto látky jsou po vypití velice nebezpečné a mohou způsobit i smrt dítěte. Je třeba je přechovávat mimo dosah malých dětí pečlivě uzavřené a označené. * Též musíme dávat pozor na své mladší sourozence, pro ně mohou být tyto látky (a lampový olej zvlášň) velice lákavé. Po vypití je třeba nevyvolávat zvracení a okamžitě vyhledat lékaře. * Pozor na neznámé rostliny a plody a na plody jedovaté a lehce zaměnitelné s jedlými (např. podobnost vraního oka čtyřlistého a rulíku zlomocného s borůvkou, jeřabiny s rybízem), pokud sním neznámou jedovatou rostlinu, mohu se otrávit - vždy sbírám jenom ty plody, o kterých bezpečně vím, že jsou jedlé. Některé jedovaté rostliny jsou nebezpečné I pouze na dotek - např. bolševník. Při sportu * Před zahájením sportovní aktivity je potřeba se nejdříve rozhýbat, zahřát svaly a protáhnout se. Tím je možné předejít následným svalovým křečím, natržení svalů, výronům a dalším zraněním. * Na sportování volíme vždy sportovní obuv! Tísňová volání * Poté, co se úraz stane, je potřeba zachovat klid, poskytnout první pomoc, vyhledat telefon a na příslušném tísňovém čísle co nejpřesněji oznámit všechny důležité informace (kdo volá, odkud, co se stalo, číslo zpět). * Naučím se básničku: "150 hasiči, oheň jenom zasyčí, 155 doktor jede hned" 2. Příloha pro učitele – 1. blok 1. Příloha pro žáky – 2. blok Pracovní list 1 Správné odpovědi zakroužkuj. Ze zakroužkovaných písmen ti vznikne tajenka.Tajenku napiš do volného obdélníku na konci této stránky. Silnici přecházím na: K) červenou Ú) zelenou D) je to jedno, můžu kdykoliv Každý pes by měl mít: A) vodítko S) náhubek Č) vodítko a náhubek Na elektrické spotřebiče sahám jen: B) s mokrýma rukama F) v přítomnosti dospělých A) jen se suchýma rukama Fotbal můžu hrát: D) kdekoliv na travnaté ploše, i když je u silnice G) doma S) na hřišti Když jedu na kolo, vždy musím mít: J) vhodnou obuv A) rukavice T) helmu Pokud chci odbočit: V) musím zazvonit N) musím ukázat rukou, na jakou stranu odbočuji H) zastavím a kolo převedu Když jedu s kamarádem po silnici: U) jedeme vždy vedle sebe, ale co nejvíce u kraje silnice; R) jedeme vedle sebe a když uslyšíme auto, zařadíme se za sebe; Í ) jedeme vždy pouze za sebou Telefonní číslo na rychlou záchrannou pomoc je: K) 155 A) 145 H) 158 Pracovní list 2 Správné odpovědi zakroužkuj. Ze zakroužkovaných písmen ti vznikne tajenka.Tajenku napiš do volného obdélníku na konci této stránky. Silnici přecházím na: K) červenou S) zelenou D) je to jedno, můžu kdykoliv Každý pes by měl mít: A) vodítko S) náhubek I ) vodítko a náhubek Na elektrické spotřebiče sahám jen: B) s mokrýma rukama F) v přítomnosti dospělých L) jen se suchýma rukama Fotbal můžu hrát: D) kdekoliv na travnaté ploše, i když je u silnice G) doma N) na hřišti Když jedu na kolo, vždy musím mít: J) vhodnou obuv A) rukavice I ) helmu Pokud chci odbočit: V) musím zazvonit Č) musím ukázat rukou, na jakou stranu odbočuji H) zastavím a kolo převedu Když jedu s kamarádem po silnici: U) jedeme vždy vedle sebe, ale co nejvíce u kraje silnice; R) jedeme vedle sebe a když uslyšíme auto, zařadíme se za sebe; N ) jedeme vždy pouze za sebou Telefonní číslo - rychlou záchrannou pomoc: Í ) 155 A) 145 H) 158 Telefonní číslo – policie: S) 135 H) 158 L) 150 Telefonní číslo – hasiči: F) 153 O) 150 V) 160 Pracovní list 3 Správné odpovědi zakroužkuj. Ze zakroužkovaných písmen ti vznikne tajenka.Tajenku napiš do volného obdélníku na konci této stránky. Silnici přecházím na: K) červenou P) zelenou D) je to jedno, můžu kdykoliv Každý pes by měl mít: A) vodítko S) náhubek R ) vodítko a náhubek Na elektrické spotřebiče sahám jen: B) s mokrýma rukama F) v přítomnosti dospělých O) jen se suchýma rukama Fotbal můžu hrát: D) kdekoliv na travnaté ploše, i když je u silnice G) doma V) na hřišti Když jedu na kolo, vždy musím mít: J) vhodnou obuv A) rukavice O ) helmu Pokud chci odbočit: V) musím zazvonit Z) musím ukázat rukou, na jakou stranu odbočuji H) zastavím a kolo převedu Když jedu s kamarádem po silnici: U) jedeme vždy vedle sebe, ale co nejvíce u kraje silnice; R) jedeme vedle sebe a když uslyšíme auto, zařadíme se za sebe; U ) jedeme vždy pouze za sebou 1. Příloha pro učitele – 2. blok Pracovní list 1 - řešení Správné odpovědi zakroužkuj. Ze zakroužkovaných písmen ti vznikne tajenka.Tajenku napiš do volného obdélníku na konci této stránky. Silnici přecházím na: K) červenou Ú) zelenou D) je to jedno, můžu kdykoliv Každý pes by měl mít: A) vodítko S) náhubek Č) vodítko a náhubek Na elektrické spotřebiče sahám jen: B) s mokrýma rukama F) v přítomnosti dospělých A) jen se suchýma rukama Fotbal můžu hrát: D) kdekoliv na travnaté ploše, i když je u silnice G) doma S) na hřišti Když jedu na kolo, vždy musím mít: J) vhodnou obuv A) rukavice T) helmu Pokud chci odbočit: V) musím zazvonit N) musím ukázat rukou, na jakou stranu odbočuji H) zastavím a kolo převedu Když jedu s kamarádem po silnici: U) jedeme vždy vedle sebe, ale co nejvíce u kraje silnice; R) jedeme vedle sebe a když uslyšíme auto, zařadíme se za sebe; Í ) jedeme vždy pouze za sebou Telefonní číslo na rychlou záchrannou pomoc je: K) 155 A) 145 H) 158 ÚČASTNÍK Pracovní list 2 Správné odpovědi zakroužkuj. Ze zakroužkovaných písmen ti vznikne tajenka.Tajenku napiš do volného obdélníku na konci této stránky. Silnici přecházím na: K) červenou S) zelenou D) je to jedno, můžu kdykoliv Každý pes by měl mít: A) vodítko S) náhubek I ) vodítko a náhubek Na elektrické spotřebiče sahám jen: B) s mokrýma rukama F) v přítomnosti dospělých L) jen se suchýma rukama Fotbal můžu hrát: D) kdekoliv na travnaté ploše, i když je u silnice G) doma N) na hřišti Když jedu na kolo, vždy musím mít: J) vhodnou obuv A) rukavice I ) helmu Pokud chci odbočit: V) musím zazvonit Č) musím ukázat rukou, na jakou stranu odbočuji H) zastavím a kolo převedu Když jedu s kamarádem po silnici: U) jedeme vždy vedle sebe, ale co nejvíce u kraje silnice; R) jedeme vedle sebe a když uslyšíme auto, zařadíme se za sebe; N ) jedeme vždy pouze za sebou Telefonní číslo - rychlou záchrannou pomoc: Í ) 155 A) 145 H) 158 Telefonní číslo – policie: S) 135 H) 158 L) 150 Telefonní číslo – hasiči: F) 153 O) 150 V) 160 SILNIČNÍHO Pracovní list 3 Správné odpovědi zakroužkuj. Ze zakroužkovaných písmen ti vznikne tajenka.Tajenku napiš do volného obdélníku na konci této stránky. Silnici přecházím na: K) červenou P) zelenou D) je to jedno, můžu kdykoliv Každý pes by měl mít: A) vodítko S) náhubek R ) vodítko a náhubek Na elektrické spotřebiče sahám jen: B) s mokrýma rukama F) v přítomnosti dospělých O) jen se suchýma rukama Fotbal můžu hrát: D) kdekoliv na travnaté ploše, i když je u silnice G) doma V) na hřišti Když jedu na kolo, vždy musím mít: J) vhodnou obuv A) rukavice O ) helmu Pokud chci odbočit: V) musím zazvonit Z) musím ukázat rukou, na jakou stranu odbočuji H) zastavím a kolo převedu Když jedu s kamarádem po silnici: G) jedeme vždy vedle sebe, ale co nejvíce u kraje silnice; R) jedeme vedle sebe a když uslyšíme auto, zařadíme se za sebe; U ) jedeme vždy pouze za sebou PROVOZU Příloha pro žáky – 4.blok Příloha pro učitele – 5. blok Výstražné značky Zatáčka vlevo Zatáčka vlevo Zatáčka vpravo Zatáčka vlevo Dvojitá zatáčka, první vpravo Dvojitá zatáčka, první vpravo Dvojitá zatáčka, první vlevo Dvojitá zatáčka, první vlevo Křižovatka Křižovatka Pozor, kruhový objezd Pozor, kruhový objezd Nebezpečné klesání Nebezpečné klesání Nebezpečné stoupání Nebezpečné stoupání DZúžená vozovka ( z obou stran ) Zúžená vozovka ( z obou stran ) Zúžená vozovka ( z jedné strany ) Zúžená vozovka ( z jedné strany ) Nerovnost vozovky Nerovnost vozovky Pozor, zpomalovací práh Pozor, zpomalovací práh Nebezpečí smyku Nebezpečí smyku Provoz v obou směrech Provoz v obou směrech Světelné signály Světelné signály Pozor, přechod pro chodce Pozor, přechod pro chodce Děti Děti Zvířata Zvířata Zvěř Zvěř Práce Práce Boční vítr Boční vítr Odlétávající štěrk Odlétávající štěrk Padající kamení Padající kamení Cyklisté Cyklisté Pozor, tunel Pozor, tunel Jiné nebezpečí Jiné nebezpečí Kolona Kolona Náledí Náledí Tramvaj Tramvaj Mlha Mlha Nehoda Nehoda Nezpevněná krajnice Nezpevněná krajnice Železniční přejezd se závorami Železniční přejezd se závorami Železniční přejezd bez závor Železniční přejezd bez závor Návěstní deska (240 m) Návěstní deska (240 m) Návěstní deska Návěstní deska (160 m) Návěstní deska Návěstní deska (80 m) Výstražný kříž pro žel. př. jednokolejný Výstražný kříž pro žel. př. jednokolejný Výstražný kříž pro žel. př. vícekolejný Výstražný kříž pro žel. př. vícekolejný Upravující přednost Křižovatka s vedlejší pozemní komunikací Křižovatka s vedlejší pozemní komunikací Hlavní pozemní komunikace Hlavní pozemní komunikace Konec hlavní pozemní komunikace Konec hlavní pozemní komunikace Dej přednost v jízdě Dej přednost v jízdě Dej přednost v jízdě tramvaji Dej přednost v jízdě tramvaji Stůj, dej přednost v jízdě Stůj, dej přednost v jízdě Přednost protijedoucích vozidel Přednost protijedoucích vozidel Přednost před protijedoucími vozidly Přednost před protijedoucími vozidly Zákazové značky Zákaz vjezdu všech vozidel (v obou směrech) Zákaz vjezdu všech vozidel (v obou směrech) Zákaz vjezdu všech vozidel Zákaz vjezdu všech vozidel Zákaz vjezdu s vyj. motocyklů bez postr. voz. Zákaz vjezdu s vyj. motocyklů bez postr. voz. Zákaz vjezdu osobních automobilů Zákaz vjezdu osobních automobilů Zákaz vjezdu nákladních automobilů Zákaz vjezdu nákladních automobilů Zákaz vjezdu autobusů Zákaz vjezdu autobusů Zákaz vjezdu traktorů Zákaz vjezdu traktorů Zákaz vjezdu motocyklů Zákaz vjezdu motocyklů Zákaz vjezdu jízdních kol Zákaz vjezdu jízdních kol Zákaz vjezdu potahových vozidel Zákaz vjezdu potahových vozidel Zákaz vjezdu ručních vozíků Zákaz vjezdu ručních vozíků Zákaz vjezdu všech motorových vozidel Zákaz vjezdu všech motorových vozidel Zákaz vjezdu vyznačených vozidel Zákaz vjezdu vyznačených vozidel Zákaz vjezdu. voz., jejichž hmotnost přesahuje vyznačenou mez Zákaz vjezdu. voz., jejichž hmotnost přesahuje vyznačenou mez Z. v. voz., hmot. na nápravu přes. vyz. mez Z. v. voz., hmot. na nápravu přes. vyz. mez Z. v. voz., jejichž šířka přesahuje vyznačenou mez Z. v. voz., jejichž šířka přesahuje vyznačenou mez Z. v. voz., jejichž výška přesahuje vyznačenou mez Z. v. voz., jejichž výška přesahuje vyznačenou mez Z. v. voz. nebo souprav, jejichž délka přesahuje vyznačenou mez Z. v. voz. nebo souprav, jejichž délka přesahuje vyznačenou mez Z. v. voz. přep. nebezpečný náklad Z. v. voz. přep. nebezpečný náklad Z. v. voz. přep. náklad, který může znečištit vodu Z. v. voz. přep. náklad, který může znečištit vodu Nejvyšší povolená rychlost Nejvyšší povolená rychlost Konec nejvyšší povolené rychlosti Konec nejvyšší povolené rychlosti Zákaz předjíždění Zákaz předjíždění Konec zákazu předjíždění Konec zákazu předjíždění Zákaz předjíždění pro nákladní automobily Zákaz předjíždění pro nákladní automobily Konec zák. před. pro nákladní automobily Konec zák. před. pro nákladní automobily Zákaz zvukových výstražných znamení Zákaz zvukových výstražných znamení Konec zákazu zvuk. výst. znamení Konec zákazu zvuk. výst. znamení Zákaz odbočování vpravo Zákaz odbočování vpravo Zákaz odbočování vlevo Zákaz odbočování vlevo Zákaz otáčení Zákaz otáčení Konec všech zákazů Konec všech zákazů Povinnost zastavit vozidlo Povinnost zastavit vozidlo Zákaz zastavení Zákaz zastavení Zákaz stání Zákaz stání Zákaz vstupu chodců Zákaz vstupu chodců Zákaz vjezdu pro jezdce Zákaz vjezdu pro jezdce na zvířeti Jiný zákaz Jiný zákaz Z. vjezdu mot.vozidel s přívěsem Z. vjezdu mot.vozidel s přívěsem Nejmenší vzdálenost Nejmenší vzdálenost mezi vozidly Informativní - jiné Policie Policie Nemocnice Nemocnice První pomoc První pomoc Zastávka Zastávka Zastávka Zastávka Zastávka autobusu Zastávka autobusu Zastávka tramvaje Zastávka tramvaje Zastávka trolejbusu Zastávka trolejbusu Informace Informace Telefon Telefon Čerpací stanice Čerpací stanice Opravna Opravna Stanice technické kontroly Stanice technické kontroly Hotel nebo motel Hotel nebo motel Restaurace Restaurace Občerstvení Občerstvení WC WC Místo pro odpočinek Místo pro odpočinek Tábořičtě pro stany Tábořičtě pro stany Tábořiště pro obytné přívěsy Tábořiště pro obytné přívěsy Tábořiště pro stany a pro obytné přívěsy Tábořiště pro stany a pro obytné přívěsy Dopravní vysílání Dopravní vysílání ___________________________________________________________________________________________________ Příloha: 6. blok Jarní výlet Příloha – 7. blok