Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně. Učitelství pro 1. stupeň Z Zdravé stravování Týdenní projekt na téma stravování pro 4. a 5. ročník Vypracovaly:Jitka Pešková Ivana Melhubová Cíle: žák vyjmenuje a vyhledá v textu potraviny neprospívající našemu zdraví, navrhne alternativní potraviny, které našemu tělu lépe vyhovují, vyhledá informace týkající se zdravé výživy v textu, na internetu, v článcích z novin apod., vytvoří ve skupině plakát o jedné složce potravy a vysvětlí spolužákům její význam, připraví vybrané pokrmy, uvedou možné důsledky nezdravého stravování, zapíší svůj jídelníček a pitný režim, navrhnou řešení problémů ve stravovacích návycích, vytvoří kvalitní jídelníček (tj. využijí všechny získané vědomosti) Metody: rozhovor, beseda, práce s textem, vysvětlování, praktická, pracovní činnosti, grafické činnosti, projektová metoda Formy práce: hromadná, skupinová, individualizovaná, výuka ve školních kuchyňkách Motivace: na základě četby z knihy Filipova dobrodružství od Jacques Breuil – Jean Breuil Týden před začátkem projektu Osobní jídelníček Ještě před začátkem projektu necháme děti zapisovat svůj jídelníček, tedy, co a kdy snědí a vypijí v průběhu celého týdne do připravení tabulky • den Úvod s motivací aneb tělo volá S.O.S. - Četba první kapitoly týkající se jídla Rozhovor – životospráva: obrys lidského těla, které se podobá království z pohádky Jak to s královstvím dopadlo Jak to v pohádce opravdu dopadlo – četba druhé kapitoly o zdravé výživě. Získávání informací Rozdělení do čtyř skupin – každá skupina dostane informace o jedné složce potravy s obrázky Pravidla prezentace 2.den Beseda s lékařem Redakce - zahrajeme si na redakci. Přišla nám spousta dopisů od dětí, které si nevědí rady a potřebují pomoci. Vytvoříme časopis odpovědí a rad. 3. den Jídelníček Kontrola jídelníčku Konečně se dostaneme k našim jídelníčkům, které jsme poctivě zapisovali celý týden. Tvorba jídelníčku - každý sám si vytvoří na základě získaných informací zdravý jídelníček. Kuchařka Úkol na příští den – doneste recepty jídel, které jsou podle vašeho názoru zdravé 4.den Tvorba kuchařky Druhý den společně zhodnotíme přinesené recepty a popřípadě vyřadíme „nevhodná“ jídla. Ostatní sepíšeme a vytvoříme společnou třídní kuchařku. Vaření Kuchařku využijeme příští den při vaření dobrot. Ve školní kuchyni z donesených ingrediencí uvaříme jídla, která si předchozí den žáci demokraticky vybrali. Pokrmy se tak stanou nejen spojením teorie s praxi, ale především dobrou odměnou za celotýdenní práci. V závěru můžeme uspořádat třídní raut, při jehož realizaci si připomeneme také pravidla slušného chování a stolování. Během celého týdne V průběhu celého projektového týdne nezapomeneme na pohybové chvilky v učebně a celé hodiny tělesné výchovy v tělocvičně. Samotná strava ke zdraví nestačí. Děti samy si mohou připravit cvičení k udržení jejich fyzické kondice. Jistě je také potěší a zaujme pohyb s hudbou nebo s neobvyklým cvičebním náčiním. Každý den během tohoto týdne věnujeme pohybovým činnostem alespoň půl hodiny. Děkujeme za pozornost.