Cesta ke zdravé výživě aneb zvládneme to? Vypracovaly: Eva Petříčkova Lenka Nejedlá Charakteristika: > projekt je určen pro žáky 4. třídy, 12 dětí > krátkodobý dvoudenní projekt > smysl - osvojení zásad zdravého životního stylu - pochopení důležitosti zdravé výživy a její vliv na organismus > výstup - potravinová pyramida - desatero zdravé výživy IV.B - kniha jídelníčků malého školáka - naše školní svačina Průběh projektu 1. Pojmová mapa - děti zapisují na arch papíru vše, co je napadne, když se řekne zdravý životní styl - jednotlivé návrhy se zapisují a potom si je nahlas přečteme a povídáme si o nich 2. Potravinová pyramida Děti se z předchozí činnosti dozvěděly, co znamená zdravě žít a sestavily si desatero, které slouží jako návod,jak na zdravý životní styl. Ďalším úkolem je sestavit pyramidu, která představuje složení potravin podle důležitosti. Na arch papíru nakreslí pyramidu, kterou rozdělí do pater podle nákresu. Do pyramidy budou potom umisťovat obrázky s potravinami podle svého uvážení. Až se umístí všechny obrázky, sesedneme si kolem pyramidy a kontrolujeme jednotlivé obrázky, zda jsou dobře umístěné. Vzniká debata, kde si děti hájí své názory, dodržují pravidla komunikace (neskáčou druhému do řeči, vyslechne druhého, umí vyslovit svůj názor) a promítají pyramidu do svého jídelníčku. rj| Pyramida může vypadat asi takto: jitš& ĺ 3. Desatero zdravé výživy IV.B Děti dostanou do skupinky text, ve kterém vyhledávají informace o tom^ co patří ke zdravé výživě (strava, zásady,...). Každá skupinka představí svoje návrhy na DESATERO ZDRAVÉ VÝŽIVY a následně vytvoříme plakát pro celou třídy, kde děti shrnou pravidla zdravé výživy. Plakát Může obsahovat text, obrázky fantazii se meze nekladou. Nejíst nadmíru sladkosti ty Jíst mléčné výrobky Pitný režim 4. Kniha jídelníčku malého školáka Děti jsou rozděleni na 6 skupinek. Každá skupinka se specializuje nÄ jedno jídlo. Skupinky • snídaně • dopolední svačiny • oběd • odpolední svačina • večeře • 6. jídlo dne Do skupinky dostanou materiály, kde jsou napsány potraviny, které by měly být zařazeny do jednotlivých jídel během dne. Následně podle tohoto návodu sestaví např. snídaně na každý den v týdnu. Každá snídaně musí obsahovat také pití. Jednotlivá jídla píší na předem připravený papír, který se potom bude vlepovat do knihy jídelníčků. Snídaně Text snídaně: nového dľ! Ž05*"* e7erlSn,dQně JQko start do , _ ;° <«*• >° * - ^%tř^. *»*y a kousek pena) fPrtvná vo/ba Pec'vo nebo chtók zeleniny Chleb * W/íhr^, tükem ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ Takto ne rec/Vo 5 in ' / cca 20-25 % 5. Naše školní svačina Předchozí den si děti sestavily jídelníčky a pohovořily jsme o správné a vydatné stravě, kterd je pro vyvíjející se organismus velmi důležitá. Před samotnou přípravou se rozdělily děti do dvojic, aby si vzájemně připravily pokrm pro sebe. Potřebné suroviny na přípravu si půjdeme společně koupit do nedalekého obchodu. Jejich seznam však den předem společně napíšeme na lístek a podle něho budeme nakupovat. Peníze na nákup použijeme z třídního fondu. ;: .....r;................... / Koupíme; f chléb, celozrnné mhn í 'mne rohlíky, mQsfí J masl0> sýr, tvaroh \ovocnýjogurt, \ Jablko, mandarinka n„ \ tenén, rajče ' Pome™č, paprika m'éko, čaj džus Nakoupené suroviny rozloží děti na stůl a každý si půjde vybrat, co bude na přípravu snídaně pro kamaráda potřebovat. Jednotlivé suroviny si děti mohou vzájemně půjčovat př. mléko, máslo apod. Vedeme děti ke vzájemné domluvě a ochotě si pomoci. Hotový pokrm poté servírují na talíři spolužákovi. Konec