Název integrované výuky: VÝŽIVA Ročník: 1. Podle RÁMCOVÉHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU: - Vzdělávací oblasti: Člověk a jeho zdraví - Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova, Environmentální výchova - Integrace mezi vzdělávacími obory: Český jazyk, Matematika, Prvouka, Hudební výchova, Tělesná výchova, Pracovní výchova Kompetence: Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, K. komunikativní, K. sociální a personální, K. občanské, K. pracovní VVC: žák vyjmenuje pravidla zdravé výživy a uvede možné následky jejich nedodržování, dokáže vybrat zdravé potraviny, jež jsou potřebné pro zdravý vývoj dítěte, dokáže sestavit potravinovou pyramidu Místo realizace: třída Časová dotace: 5 vyučovacích hodin Dovednosti: vytvoření potravinové pyramidy, práce ve skupinkách, rozřazení reklamních letáků, dramatizace, vyplnění pracovního listu Didaktické prostředky: Kniha – Povídání o pejskovi a kočičce, matematické puzzle, kartičky s potravinami, pracovní list, potraviny, zpěvník, švihadla, papírové talíře, pastelky, vystřižené potraviny z reklamních letáků, Honzík a Péťa 1. Scénář hodiny: ÚVOD Motivace Jak pejsek s kočičkou dělali k svátku dort · přečtení pohádky · rozhovor: „Co všechno dali pejsek s kočičkou do dortu?“ „Co z toho bylo zdravé, co nezdravé?“ „Proč zlého psa bolelo břicho?“ ….. HLAVNÍ ČÁST 1. Práce ve skupinkách 1. Loto (matematické puzzle) 2. Zdravé X Nezdravé potraviny – rozdělení kartiček na zdravé a nezdravé potraviny 3. Odkud to je? – pracovní list, na kterém mají žáci za úkol spojit výrobek s danou surovinou 4. Poznávání potravin podle čichu, chuti, hmatu – Děti se rozdělí do dvojic, jeden z dvojice sedí na židli se zavázanýma očima, druhý mu dává do pusy potraviny, čichat k potravinám a ochutnávat je; dítě které určuje, řekne nejprve jaké to je a co by to mohlo být. ČICH: pomeranč, cibule, jablko HMAT: vejce (uvařené natvrdo), syrová špageta, vlašský ořech CHUŤ: brambora, cukr – kostky, jablko, česnek, cibule (viz přílohy 1,2,3) 2. Písničky, kde se objevují potraviny. „Znáte písničku, kde se objevuje jakákoliv potravina?“ (např. To je zlaté posvícení; Pekla vdolky; Cib, cib, cibulenka; Čerešničky; Jedna, dvě, tři, čtyři, pět; ….) 3. Reklamní letáky Na koberci jsou položeni papíroví chlapci Péťa a Honzík. Žáci mají za úkol rozdělit obrázkové potraviny mezi chlapce. Péťa – hubený chlapec = zdravé potraviny, Honzík – obézní chlapec = nezdravé potraviny. (viz příloha číslo 2) „ Které potraviny jste přiřadili Honzíkovi a které Péťovi?“ „ Podle čeho jste je rozdělili?“ „Všimli jste si, jak chlapci vypadají?“ „Myslíte, že jíst nezdravé potraviny se vyplatí?“ „Co se nám může stát?“ „ Znáte nemoci, které bývají z nesprávného nebo zkaženého jídla?“ „Znáte naopak zdravé potraviny?“ 4. Dramatizace Navodíme žákům situaci, že mají právě dnes narozeniny a rodiče je zvou do restaurace. Požádáme je, ať nám vypráví, jak to v restauraci probíhá. (Ptáme se, jak se správně objednává jídlo? Jaká jsou společenská pravidla chování?….) Poté mají žáci za úkol správně seřadit kartičky s popisem posloupnosti činnosti v restauraci. PŘÍCHOD DO RESTAURACE, UVÍTÁNÍ ČÍŠNÍKEM, VÝBĚR MÍSTA, NABÍDNUTÍ JÍDELNÍHO LÍSTKU, VÝBĚR JÍDLA, PŘÍPRAVA JÍDLA V KUCHYNI, JEDENÍ, PLACENÍ, ODCHOD Nyní si z vás vyberu 7 žáků, kteří předvedou dramatizaci. Potřebuji: 2 – kuchaře, kteří budou mít za úkol objednané jídlo nakreslit na papírové talíře 1 – číšníka, který zapíše objednávku, předá kuchaři, nachystá pití, dodržuje pravidla správného chování 4– hosty správné objednání, dodržují pravidla správného chování Ostatní musíte dávat dobrý pozor, protože po skončení scénky řeknou, co dělali hosté, číšník nebo kuchaři špatně. 5. Kruhy Určitě jste si všimli, že na zemi jsou ze švihadel utvořeny dva kruhy. Ten vpravo, víte všichni, který to je? Tak do toho kruhu budete pospíchat, když vyslovím zdravou potravinu. No a už je jasné, že do levého budete vstupovat tehdy, když uslyšíte něco nezdravého. 6. Pracovní list (viz příloha číslo) ZÁVĚR Tak nakonec si sestavíme svůj dort. Jenomže ten náš bude trochu zvláštní. Hlavně bude zdravější než dort pejska a kočičky. Bude sestaven jako potravinová pyramida. Že jste ještě takové slovo neslyšeli? Zkrátka dolu, kde je dort nejširší a největší budou patřit nejzdravější potraviny, kterých má člověk jíst nejvíce. Potravinová pyramida byla sestavena proto, aby člověk věděl, jak se stravovat, aby si udržel zdraví a naše tělo dostalo vše, co potřebuje. S tím vám pomůžu. Nejdřív zaplníme spodní část dortu. Vyhledejte a vystřihněte z letáků ovoce, zeleninu a chleba a nalepte do spodního patra dortu, atd….. Výborně. Dort je opravdu krásný, barevný a určitě zdravý. Teď už všichni víme, jak se nejlépe stravovat. Doufám, že se vám dnešní den líbil. Která činnost se vám líbila nejvíce? Je něco, co se vám dnes nelíbilo?... Já za sebe musím říci, že jste všichni byli skvělí a že se vám to velmi povedlo. 2. Stručná osnova hodiny Fáze hodiny Činnosti vedoucí k naplnění výukových cílů forma metoda čas did. prostředky Úvod Motivace – Jak se pejsek s kočičkou dělali k svátku dort Povídání si o pohádce + rozhovor hromadná hromadná Slovní – vypravo- vání rozhovor 20 min Kniha-Povídání o pejskovi a kočičce připravené otázky Hlavní část Práce ve skupinkách : 1. matematické puzzle 2. Zdravé X Nezdravé potraviny 3. Odkud to pochází? 4. Poznávání podle čichu, chuti, hmatu Písničky, ve kterých se objevují potraviny Reklamní letáky + rozhovor Dramatizace – Hra na restauraci Kruhy- zdravé a nezdravé potraviny Pracovní list skupinová hromadná hromadná hromadná hromadná hromadná didaktická hra didaktická hra didaktická hra dialogická-dramatizace didaktická hra-pohybová slovní 40 min 10 min 15 min 45 min 10 min 30 min puzzle, kartičky s potravinami,prac.list,potraviny (viz přílohy 1,2,3) zpěvník vystřižené potraviny z reklamních letáků, Honzík, Péťa (viz příloha 4) papírové talíře,pastelky švihadla pracovní list (viz příloha5) Závěr Dort (potravinová pyramida) + zhodnocení hromadná didaktická hra 30 min balící papír . Literatura: · DVOŘÁKOVÁ, M., STARÁ, J. Prvouka. Plzeň: Fraus, 2007. PŘÍLOHA ČÍSLO 1 PŘÍLOHA ČÍSLO 2 PŘÍLOHA ČÍSLO 3 Příloha číslo 4 PŘÍLOHA ČÍSLO 5 3. Teoretická příprava na hodinu: Literatura: · http://www.vyzivadeti.cz/zdrava-vyziva/zdrava-vyziva-deti/potravinova-pyramida.html