Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Katedra rodinné výchovy a výchovy ke zdraví Teorie a metodika výchovy ke zdraví 2 Jana Prokešová Lenka Trojanová Učitelství pro 1. stupeň Z NÁVRH PROJEKTU Název: Co bych měl jíst?...aneb zdravá výživa nejen pro Marťánka Autoři: Jana Prokešová, Lenka Trojanová, Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, 5. ročník Typ projektu: § podle organizace: vícepředmětový § podle navrhovatele: uměle připravený § podle účelu: směřující k získávání správných stravovacích návyků § podle délky: krátkodobý § podle prostředí: školní § podle počtu zúčastněných: společný § podle informačních zdrojů: volný Smysl projektu: Děti si osvojí správné stravovací návyky. Výstup: Děti vytvoří:1. sestavení zdravé svačiny 2. sestavení zdravého jídelníčku na celý den 3. sestavení kuchařky Předpokládané cíle: kognitivní: žáci - dovedou roztřídit potraviny podle toho, jak jsou nám prospěšné/ neprospěšné - sestaví návrh zdravé svačiny/ zdravého jídelníčku a kuchařky se zdravými pokrmy afektivní: žáci: - zdůvodní proč by se měly jíst takové potraviny, které zařadily do kategorie „zdravých pokrmů“ - prezentují své výrobky psychomotorické: žáci: - vyrábí různé předměty pro Marťánka sociální: žáci: - spolupracují během projektu - shodnou se na 1 řešení - akceptují rozdělení do skupin Předpokládané činnosti: - příprava teoretického plánu projektu - výroba předmětů pro Marťánka - komunikační kruh Organizace výuky: - 1. hodina – motivace- dopis, pohádka, naplánování projektu společně s žáky, motivační činnost (třídění potravin)- * skupin na skupinovou práci DÚ: Co máme doma v ledničce? (děti utvoří seznam) - 2. hodina – kreslení potravin, které děti viděly v ledničce, diskuse nad obrázky, vymýšlení zdravé svačinky - 3. hodina – vymýšlení zdravého jídelníčku na celý den DÚ: přinést recept na zdravé jídlo - 4. hodina – sestavování a malování kuchařky - 5. hodina- komunikační kruh- shromáždění materiálů pro Marťánka - 6. hodina- poděkování- dopis od Marťánka Předpokládané výukové metody - metody názorně demonstrační: kartičky s obrázky potravin - metody slovní: diskuze, komunikační kruh - metody praktické: výtvarné činnosti, pracovní činnosti - metody řešení problémů Předpokládané pomůcky: Pomůcky: 1. den: pohádka a dopisy od Marťánka, kartičky s obrázky různých druhů potravin 2. den: papíry formátu A4, pastelky, fixy 3.den: nápovědy k tvorbě zdravého jídelníčku v podobě plakátků vyvěšených po třídě, papíry formátu A3, pastelky/ tužky 4. den: tvrdé papíry formátu A3, tempery, ploché štětce, fixy, sešívačka 5. den: „čarovná poštovní krabice“ Následující den, pondělí: děkovný dopis od Marťánka Způsob prezentace projektu: Prezentace – poslání materiálů Marťankvi a zpětná vazba od něj (dopis) Způsob hodnocení: - hodnocení žáků: dopis od Marťánka Příloha: Nápovědy • Za den by měl člověk vypít nejméně 2 litry tekutin, nejlépe vody. • Za den by měl člověk sníst pět menších porcí jídel. • Za den by měl člověk sníst pět kusů ovoce nebo zeleniny. • Poslední jídlo by se mělo jíst nejméně 2 hodiny před tím než jdeme spát. • Člověk by měl sníst alespoň jedno teplé jídlo za den.