Reedukace SPU s využitím počítačů Reedukace SPU s využitím počítačů n U jedinců s SPU selhávají pokusy naučit se něco klasickými metodami n důležité je použití jiných metod (dostatečně atraktivních)-udržení pozornosti jedince, např. počítače n používají se výukové programy pro jedince s SPU n největší část programů tvoří programy pro matematiku a český jazyk n i děti bez těchto potíží program mohou používat pro procvičování Používají se: n na odborných pracovištích (PPP) k bezprostřední reedukaci, k rozvíjení poznávacích funkcí n ve škole (v rámci výuky i mimo ni) n doma Využití programů: n Je-li vhodně zpracován, lze ho využít k výkladu nové látky. n Procvičení učiva n Testování Kladné stránky výukových programů n práce na počítači je pro dítě přitažlivější než běžná cvičení typu „tužka – papír“ n cvičení je formou hry n při plnění úkolů je zároveň rozvíjeno zrakové a sluchové vnímání, paměť, jemná motorika, koordinace pohybů, postřeh, prostorová orientace n motivace – bezprostřední odměna ve formě výhry(odkrytí obrázku, udělení diplomu apod.) n práce s chybou n rozvoj slovní zásoby n časová výhodnost n atraktivnost - zvyšuje se tak efektivita učení a pravděpodobnost, že se např. daný pojem uchová v dlouhodobé paměti n v mnoha programech je možné nastavit obtížnost podle uživatele - zpřístupnění každému dítěti individuálně n dítě pak může pracovat vlastním tempem n programy lze spustit v době, která vyhovuje uživateli n lze je velmi dobře využít v domácí přípravě na výuku n pro rodiče představují tyto programy většinou časovou úsporu Záporné stránky výukových programů: n brání v rozvoji schopností verbální komunikace n nevytvářejí se sociální vazby mezi účastníky výuky - tlumen rozvoj sociálního cítění a chování n při příliš častém používání počítače dochází k namáhání zraku a nežádoucímu omezení pohybových aktivit Zásady: n cvičení plnit po relativně krátkou dobu a většinou za asistence pedagoga, psychologa či rodičů n existují činnosti, při kterých je vhodné tuto pomůcku využít, ale v některých činnostech je člověk nepostradatelný- při získávání dítěte pro spolupráci, poskytování individuálních rad, vyhodnocování neobvyklých odpovědí apod. Kritéria posouzení kvality programů n Při výběru programů nesmí být prvním kritériem pro rozhodování cena, ale kvalita a praktická užitečnost programu - využijeme demoverze (ukázkové verze programů), předváděcí verze, konzultace nebo předvedení u dodavatele, zkušenosti kolegů, kteří užívají programy na jiných školách. n V každém případě je lepší využít vždy možnosti pracovat s programem před jeho zakoupením. n nejvyužívanější programy na školách jsou:programy Didakta, Terasoft, Matik, Empe software Programy k reedukaci SPU TS ČESKÝ JAZYK 1 – PRAVOPIS TS ČESKÝ JAZYK 4 - ZÁBAVNÁ MLUVNICE „ČEĎÁK"z knihovničky české gramatiky Chytré dítě-matematika Seznam programů k reedukaci SPU Seznam internetových adres