Proč učit geografii a didaktiku geografie? Jednotlivá období výuky geografie v našich zemích : První období: 1809 ­ 1859 Druhé období: 1860 ­ 1918 Třetí období: 1919 ­ 1947 Čtvrté období: 1948 ­ 1989 Páté období: 1990 ­ 1999 Šesté období: 2000 ­ současnost Toto dělení je jen účelové a podle dějin pedagogiky by se dalo dělit na více částí, které by odpovídali např. jednotlivým školským reformám. Proč učit geografii a didaktiku geografie? V českých a slovenských zemích se datuje zavedení vyučovacího předmětu zeměpis od roku 1809. Nejprve na gymnáziích a živnostensko-obchodních školách, později i na školách všeobecných. Výuka zeměpisu a pojetí osnov je označováno jako statické. Jednalo se především o přehledy a seznamy zemí, hor, řek, měst, panovníků, významných míst a bitev. Byl zde velmi patrný vliv dějepisu. Se zavedením výuky zeměpisu se objevili také první autoři učebnic, kteří se také podíleli na tom, co učit. Proč učit geografii a didaktiku geografie? Představitelé prvního období: K.S. Amerling ­ využití místní krajiny ­ ,,Učitel má shromažďovat dostupné přírodniny svého okolí a vytvářet přírodovědné sbírky..." K.V. Zap ­ Zeměpis Čech, Moravy a Slezska, podíl na Merklasově atlasu. Proč učit geografii a didaktiku geografie? V tomto období působili i první metodikové, jako byli např. F. Lepař a A. Tille. F. Lepař ­ Metodika zeměpisu (1886) ­ význam pomůcek pro výuku, vycházky do okolí atd. A. Tille ­ vysvětlování učiva o světě by mělo navazovat na učivo o vlasti. R. 1869 ­ reforma Exner-Bonitzova ­ zařazení zeměpisu do škol obecných. 90. léta a přelom století ­ Kl. David ­ metodika ­ Jak vyučovati zeměpisu s oporou nových čítanek. Uspořádání učiva ­ dom. kraj ­ vlast ­ Evropa ­ svět. Proč učit geografii a didaktiku geografie? Normální učební osnovy z roku 1885. Vychází také mnoho doprovodných materiálů ­ zeměpisné čítanky, příručky pro výuku zeměpisu. Působí zde další učitelé a metodici: S. Nikolau (středoškolské učebnice, časopis !Širým světem"), J. Harapat (čtyřdílné rozpravy zeměpisné) a F. Machát (Ilustrovaný zeměpis všech dílů světa a podíl na redigování Atlasů spolu s J. Brumclíkem). Výuka zeměpisu měla stále popisný ráz, i když metodiky byly hodně pokrokové. Proč učit geografii a didaktiku geografie? Třetí období začíná vznikem samostatné Československé republiky. Jedním z velkých úkolů nejenom zeměpisu bylo, aby si lidé uvědomili svoji samostatnost se všemi jejími důsledky. Kl. David vydává první poválečnou metodiku zeměpisu. Na výuku začínají působit i odkazy reformní pedagogiky. F. Dejmek propagoval projektovou metodu, daltonský plán a činnou školu. Vydal učebnice pro 6.-8. ročník podle nových osnov. Ve dvacátých letech začala práce na nových osnovách. Vyšly v roce 1933 jako ,,Normální učební osnovy". V tomto období pracovalo také stále více učitelů na příručkách pro zeměpis, učebnicích atd. Proč učit geografii a didaktiku geografie? Normální učební osnovy 6. roč. Domov a jeho přírodní a zeměpisná oblast. Čs. republika se zvláštním zřetelem k rodné zemi. Základy fyzického zeměpisu. Roční pohyb Země, kalendář, čtvero ročních období. 2 h týdně 7. roč. Speciální mapa domácího kraje. Evropa. Země jako hvězda. Slunce a Sluneční soustava. 3 h týdně 8. roč. Speciální mapa domácího kraje. Jízdní řád. Evropa (pokračování). Celkový obraz Evropy. Postavení ČSR, styky národohospodářské a kulturní. Asie, Austrálie s Oceánií. Kraje polární. Patero dílů světa, hvězdy a vesmír. 3 h týdně Křivánek,J. 1930 Proč učit geografii a didaktiku geografie? Významná osobnost této doby: Kamila Spalová Je autorkou metodiky zeměpisu ­ 1926 ­ 36 vyšla třikrát. Psala také učebnice. Do výuky zeměpisu se dostává také hospodářský zeměpis. ,,Zeměpis prací tvořivou" ­ je to učebnice a první část tvoří metodika. Metoda činné školy vyžaduje od žáků samostatnou práci, při které budou používat nejen knihu, ale také mapu, vlastní pozorování a na tomto základě hledat odpovědi na zadané úkoly. Geografická věda začala v té době řešit problém přírody a člověka ­ jejich vzájemný vztah ­ tuto úroveň se snažila Spalová dostat do škol. žák společnost věda učební osnovy Proč učit geografii a didaktiku geografie? Koncept učebních osnov vychází z potřeb žáka, zohledňuje nároky společnosti a spolu s vědeckými poznatky jsou transformovány do obsahu a metod předmětu jež zpětně působí na žáka. Spalová se dále ve své metodice zabývá i činností učitele, plánováním Výuky, využíváním dalších zdrojů pro výuku ­ časopisy atd. Další podněty ­ J. Hanus ­ M. Drástová ­ pracovní sešity. N. Hradilová ­ B. Uher ­ učebnice Zlínských pokusných škol. Projevoval se velký vliv americké pedagogické školy. Do tohoto období spadá i 2. sv. válka. Proč učit geografii a didaktiku geografie? Čtvrté období Zásadní změna v českém školství začala vydáním nového školského zákona ze dne 21.4. 1948. Mezi nejdůležitější úkoly zeměpisu patřila láska k vlasti. Přátelství se Sovětským svazem a ostatními zeměmi ,,tábora míru". Při tvorbě osnov se uplatňovaly zejména nároky společnosti a stávající ideologie. Učební osnovy 6. roč. základy mat. zeměpisu, fyzický zeměpis, přehled dílů světa, ČSR a přírodní oblasti. Proč učit geografii a didaktiku geografie? 7. roč. ­ mimoevropské státy světa a Evropa. 8. roč. ­ hospodářský zeměpis Opět zde zavládla přemíra politicko-hospodářské faktografie. Reforma 1953 ­ osmiletá a jedenáctiletá škola. Polovina 50. let ­ vznik didaktiky geografie ­ zakladatelé ­ O. Tichý, J. Janka. 60. léta ­ návrat k základní devítileté škole. 70. léta - ,,Projekt dalšího rozvoje výchovně vzdělávací soustavy" Tvorba učebnic ­ prozatímní učebnice ­ specifický vzorek ověřování reformy. Proč učit geografii a didaktiku geografie? 5. roč. ­ Úvod do zeměpisu. Obecný fyzický zeměpis. Zeměpis světadílů a Oceánů (Afrika, Indický oceán, Austrálie, Tichý oceán a Oceánie, Austrálie). 6. roč. Zeměpis světadílů a oceánů (Amerika, Atlantský a Severní ledový Oceán), Evropa a Asie bez SSSR. 7. roč. SSSR. Politické rozdělení světa. Obecná socioekonomická geografie. Krajina a životní prostředí. Globální problémy lidstva. 8. ČSFR. 9. Úvod do vyučování. Místní region a jeho postavení v ČSFR. Postavení ČSFR v Evropě. Přehled světa. Osobnosti didaktiky geografie: J. Turkota, J. Machyček, M. Papík, J. Šupka, H. Kuhnlová, F. Brabec, A. Wahla, Proč učit geografii a didaktiku geografie? Páté období ­ 90. léta 20. století Vyznačují se rozpadem jednotné školy a snahou o alternativní výuku. To vše je provázeno uvolněním trhu s učebnicemi a jejich tvorbou různými nakladatelstvími a autorskými kolektivy. Vznikají tři programy Základní škola, Obecná škola a Národní škola. Vedle nich jsou povoleny alternativní školy ­ Daltonský plán a Waldorfská škola. Nastává ústup a krize oborových didaktik. Až koncem 90. let nastává změna v podobě diskuse nad zaměřením školy v nových podmínkách. Proč učit geografii a didaktiku geografie? Šesté období, ve kterém se nacházíme je v duchu zavádění Rámcového vzdělávacího programu. Všechny tyto snahy však provází množství nedostatků, zaviněných především absencí cíleného výzkumu. Oborové didaktiky dostávají na PdF MU šanci v podobě doktorského studia v rámci pedagogiky.