Vyučovací metody v přírodopise Aktivizující metody Definice Vyučovacími metodami ve výuce přírodopisu rozumíme práci učitele, která pří respektování vývoje poznávacích schopností, didaktických zásad a vytčeného výchovného a vzdělávacího cíle umožňuje žákům osvojovat si základy biologické vědy a získané vědomosti, dovednosti a návyky uplatňovat v praxi. Rozdělení metod: Ø 1. Hlavní metody Ø 2. Vedlejší metody Ø 3. Pomocné metody Ø 4. Metodické obraty Metody hlavní Ø Pozorování Ø Pokus Speciálním znakem výuky přírodopisu je, že hlavními vyučovacími metodami ve vyučovací hodině a zvláště v ostatních organizačních formách (vycházka, exkurze, laboratorní práce, biologické praktikum) jsou pozorování a pokus. Pozorování je metoda: Ø při níž žáci samostatně nebo pod vedením učitele studují přírodniny nebo přírodní jevy, aniž by zasahovali do jejich průběhu Ø která vede k soustavnosti samostatnosti a vytrvalosti Ø při které žáci zapojují většinu smyslů Ø která rozvíjí motoriku a vyjadřovací schopnosti Ø která může být zařazena do jakékoliv organizační formy výuky Dílčí stupně pozorování Psychologické • koncentrace determinace • smyslová kvalita • reflexe • motorika Didaktické • problematika a její řešení • operace, popis • interpretace • praxe, ověřování, procvičení Postup při pozorování: 1. pozorování celkového vzhledu přírodniny 2. analýza základních částí 3. analýza detailů 4. syntéza 5. generalizace a označení pojmem Klasifikace pozorování: Ø Z hlediska pozorovaných objektů Ø Z hlediska zařazení do procesu výuky Ø Z hlediska změn v průběhu vyučování Ø Z hlediska cílů Ø Z hlediska délky trvání Pozorování z hlediska objektu: Ø bezprostřední Ø zprostředkované Ø morfologické a anatomické Ø fyziologické Ø ekologické Ø fenologické Z hlediska zařazení do výuky: Ø vlastní Ø předběžné Ø dodatečné Z hlediska změn v průběhu pozorování: Ø statické Ø dynamické Z hlediska cílů: Ø zjišťující Ø popisné Ø objevné Z hlediska doby trvání: Ø krátkodobé Ø dlouhodobé Pozorování v reálném prostředí Výhody: Ø výuka je méně formální Ø propojení teorie a skutečnosti Ø sledování vzájemných vlivů organismů Nevýhody: Ø náročnost časová Ø náročnost na přípravu učitele Ø náročnost organizační Pozorování živých přírodnin v umělém prostředí: Výhody: Ø dlouhodobé pozorování Ø zvýšení kvality i kvantity poznatků Ø nácvik a rozvoj dovedností při manipulaci Nevýhody: Ø časová náročnost Ø možnost alergických reakcí Otestuj sám sebe: Ø žáci pozorují dalekohledem vodní ptactvo Ø žáci pozorují pod mikroskopem pučení kvasinek z předem připraveného kvásku Ø žáci pozorují pod mikroskopem řasy z nedalekého rybníka Ø žáci pozorují reakci žížali na podnět, kterým je vatová tyčinka namočená v octu Ø žáci pozorují reakci kalcitu s HCl Ø Žáci pozorují klíčivost rostli v různých podmínkách Jaká kriteria má pozorování splňovat z hlediska žáka? Ø citové významnost Ø dynamika Ø novost Ø osobní významnosti Ø ………….. Pokus je metoda: Ø pozorování biologických jevů za uměle vytvořených podmínek Ø která studuje bezprostřední vztahy mezi biologickými jevy Ø která je opřena o teorii a spojena s praktickou činností žáka Ø seznamuje žáky s metodami vědecké práce Klasifikace pokusů: Ø z hlediska obsahu Ø z hlediska organizace Ø z hlediska doby trvání Ø z hlediska umístění a významu v poznávacím procesu žáků Z hlediska obsahu: Ø informující Ø potvrzující (argumentační, dokumentační) Ø Do jaké fáze hodiny je vhodné zařadit informující experiment? Ø Do jaké fáze hodiny je vhodné zařadit potvrzující experiment? Z hlediska organizace: Ø demonstrační Ø frontální (individuální, skupinové) Ø Jak provést demonstrační experiment? Ø Do jaké fáze hodiny je vhodné zařadit demonstrační experiment? Z hlediska doby trvání: Ø krátkodobé Ø Dlouhodobé Ø Jaké jsou výhody a nevýhody těcho experimentů? Při plánování pokusů je důležité: Ø zajistit pokusný materiál….Jak? Ø místo pokusu……Kde? Ø délka provedení pokusu…. Jak ji určit? Ø plán pokusu….. Je nutný? Ø příprava chemikálií, přístrojů a pomůcek…..bez ní se neobejdete Vedlejší metody Ø Rozhovor Ø Výklad Rozhovor a výklad se dostávají ve výuce přírodopisu až na místo vedlejších metod. Pomocné metody Ø práce s odbornou a populárně naučnou literaturou, určovacím klíčem Ø práce s výukovým programem Ø práce s pracovním listem, sešitem Metodický obrat Ø zpestření jedné metody metodou jinou Jak volit metody? Ø metody volte dle probíraného učiva Ø volte především aktivizující metody Ø respektujte požadavky modernizace výuky Ø při volbě metody se držte didaktických cílů výuky Ø při volbě jsou důležité psychologické faktory Děkuji za pozornost.