DIDAKTIKA MATEMATIKY - 4. ročník VVP Růžena Blažková, Irena Sytařová Číselné obory Proveďte metodický a didaktický rozbor úloh: 1. Jsou dána přirozená čísla 1, 2, 3, … , 99. Kolikrát se v zápisu všech těchto čísel objeví číslice a) šest b) jedna ? 2. Kolikrát zapíšete číslici 0, zapíšete-li za sebou a) prvních deset přirozených čísel, b) prvních sto přirozených čísel, c) prvních tisíc přirozených čísel? 3. Jak nejrychleji určíte: a) součet všech přirozených čísel od 1 do 100, b) součet všech lichých přirozených čísel od 1 do 99, c) součet všech sudých přirozených čísle od 2 do 100? 4. Určete úsporně součet čísel: 10 + 11 + 22 + 33 + 44 + 56 + 67 + 78 + 89 + 90 5. Čísla 1 až 8 připište k vrcholům krychle tak, aby se součty čísel zapsaných u vrcholů v každé stěně krychle sobě rovnaly. 6. Čísla 1 až 12 připište ke hranám krychle tak, aby se součty čísel zapsaných u hran v každé stěně krychle sobe rovnaly. 7. Nejprve odhadněte a potom vypočítejte, jak dlouhá je doba (kolik roků, event. dní): a) milionu hodin, b) milionu minut, c) milionu sekund. 8. Některá čísla se znázorňují pomocí geometrických obrazců, např. a) trojúhelníková čísla jsou 1, 3, 6, … o o o o o o o o o o b) čtvercová čísla jsou 1, 4, 9, … o o o o o o o o o o o o o o c) pětiúhelníková čísla jsou 1, 5, 12, 22 … o o o o o o o o o o o o Zapište další čísla, která mají tyto vlastnosti. 9. Číslo 39 můžeme zapsat jako 39 = 3 . 9 + 3 + 9, obecně 10a + b = a . b + a + b. Najděte další čísla této vlastnosti. 10. Kolik existuje všech deseticiferných čísel zapsaných všemi číslicemi 0 až 9, jestliže se v zápisu čísla vyskytuje každá číslice právě jednou? Které číslo je nejmenší a které je největší? 11. Určete dvojici přirozených čísel těchto vlastností: Jejich součin je 97. Dělíme-li větší číslo menším, dostaneme podíl 97. Kolik existuje přirozených čísel, jejichž součin a podíl se sobě rovnají? 12. V určité populaci jsou mužů ženatí, ale jen žen jsou vdané. Jaká část populace (vyjádřeno zlomkem) jsou svobodní lidé? 13. Jsou dány zlomky , kde x a y jsou přirozená čísla. Rozhodněte a zdůvodněte, který zlomek je větší, když a) x y. 14. Vyjádřete následující čísla ve tvaru zlomku, jehož čitatel i jmenovatel jsou přirozená čísla: a) 0, , b) 0,2 c) 1,72 . 15. Vypočítejte periody zlomků: a) b) . 16. Vypočtěte velikost tzv. řetězových zlomků a zapište a vypočítejte další takové zlomky: 17. Přičteme-li k čitateli i jmenovateli zlomků , kde n je přirozené číslo, vzniknou zlomky dvakrát, třikrát, … n-krát větší, než byl původní zlomek. Dokažte. 18. Která čísla menší než 100 mohou být jmenovateli zlomků, které je možné zapsat a) jako čísla desetinná b) jako čísla s ryze periodickým rozvojem? 19. Dokažte, že čísla , , nejsou racionální čísla. 20. Definujte absolutní hodnotu reálného čísla a na základě definice dokažte, že pro každá reálná čísla a, b platí: a) |a| 0 b) |a| = |-a| c) |a| a d) |a + b| |a| + |b | e) |a – b | |a| - |b| f) |a . b| = |a| . |b| g) 21. Prostředky žáka základní školy zdůvodněte: a) proč součin dvou záporných čísel je číslo kladné, b) větu o dělení zlomku zlomkem.