DIDAKTIKA MATEMATIKY I 4. ročník magisterského studia učitelství VVP pro základní školy Podzimní semestr Hodinová dotace 2/2 Přednáška 1. Didaktika matematiky a její poslání. Vazby didaktiky matematiky na další vědy. 2. Matematika jako vědecká disciplína a jako vyučovací předmět na základní škole. Vzdělávací program Základní škola (Obecná škola, Národní škola). Rámcový vzdělávací program. Tvorba Školních vzdělávacích programů. Vzdělávací cíle vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace. Rozvoj klíčových kompetencí žáků. 3. Organizace vyučovacího procesu. Vyučovací principy, vyučovací metody a formy práce. Vyučovací hodina matematiky. Příprava na vyučovací hodinu. 4. Prostředky materiální a technické. Učebnice matematiky, pracovní sešity, sbírky úloh, metodické příručky, didaktické časopisy, odborná a didaktická literatura. Učební pomůcky. Pomůcky demonstrační, pomůcky žákovské. Didaktická technika. Prostředky výpočetní techniky. Využití multimediálních prostředků. 4. Samostatná práce, skupinové vyučování. Problémové vyučování. Využití projektů. 5. Didaktická hra a její význam ve výuce matematiky. 6. Individuální a individualizovaná výuka. Diferenciace ve výuce matematiky. 7. Problematika žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Péče o talentované žáky. Péče o žáky s poruchami učení. Dyskalkulie. 8. Formalismus ve výuce matematiky. Práce s chybou. 9. Zájmová činnost v matematice. Matematická olympiáda a další matematické soutěže . 10. Interdisciplinární vztahy. 11. Alternativní vzdělávací programy. 12. Historie vyučování matematice. Seminář 1. Zavádění základních pojmů v matematice. Axiomy, definice, věty. Uplatnění ve školské matematice. 2. Číselné obory a jejich rozšiřování. 3. Čísla přirozená, vyvození operací s přirozenými čísly, vlastnosti operací. 4. Desetinná čísla, přístup k jejich zavedení, operace s desetinnými čísly. 5. Čísla celá, zavedení záporných čísel, vyvození operací. 6. Racionální čísla, pojem zlomku ve školské matematice. Počítání se zlomky. 7. Intuitivní zavedení reálných čísel. 8. Mocniny s přirozeným a s celým exponentem. 9. Dělitelnost v oboru přirozených čísel. 10. Přístup k výuce procentového počtu, základy finanční matematiky. 11. Poměr, úměra, trojčlenka. Měřítko plánu a mapy. 12. Metodický a didaktický rozbor řešení úloh. Aplikační úlohy, slovní úlohy, metodika jejich řešení. Projekty. Nestandardní aplikační úlohy a problémy. Metodické řady. Kaskády. 13. Řešení vybraných úloh z matematické olympiády Literatura Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., Blažek, M.: Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno, Paido, dotisk 2004, ISBN 80-85931-89-3, 94 s. Blažková, R., Vaňurová, M.: Didaktika matematiky I, e-learningový kurs. Hejný, M. a kol. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1989. Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Praha: Portál 2001. Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Praha: PdF UK 2001. Krejčová, E., Volfová, M.: Inspiromat matematických her. Praha: Pansofia 1995. Kubínová, M.: Projekty ve výuce matematiky. Praha: PdF UK 2002. Maňák, J., Švec, J.: Výukové metody. Brno, Paido 2003. Rámcový vzdělávací program. www.vuppraha.cz Vzdělávací programy: Základní škola Obecná škola Národní škola Učebnice matematiky pro 2. stupeň ZŠ, pracovní sešity, sbírky úloh, metodické příručky. Didaktické časopisy: Matematika, fyzika, informatika, Učitel matematiky, Moderní vyučování aj.