Pokyny pro samostatné studium předmětu OP3DC_DTV Základy teorie výchovy ( 2.ročník/3.semestr- doplňující pedagogické studium- učitelé praktického vyučování a učitelé odborných předmětů) Tematické okruhy pro samostatné studium 1. Teorie a metodika výchovy – pojetí předmětu. Výchovné působení školy ( Poznámky z přednášky + Studie z teorie a metodiky výchovy I, II.) 2. Mravní výchova dětí školního věku ( Studie z teorie a metodiky výchovy II ) 3. Problém kázně a svobody ve výchově ( Poznámky z přednášky +Studie z teorie a metodiky výchovy II ) 4. Agrese a šikana jako výchovné problémy ( Poznámky z přednášky + Studie z teorie a metodiky výchovy I ) 5. Utváření klimatu ve školní třídě a výchovné skupině ( Studie z teorie a metodiky výchovy I ) Stěžejní pojmy k zápočtovému testu k Základům teorie výchovy: ad 1) role učitele, kompetence učitele, koncepce teorie a metodiky výchovy: rovina filozoficko-axiologická, osobnostně-procesuální, bezprostředně realizační; výchovné působení výuky, humanizující tendence, kurikulární reforma, rámcový vzdělávací program, kompetence žáka ad 2) mravní výchova, mravní vývoj; cíl, obsah, proces mravní výchovy, metody mravní výchovy; prosociálnost, výchova k prosociálnosti, projekt Etická výchova ad 3) anomie, liberalismus, postmodernismus, kázeň, poslušnost, ukázněnost, druhy kázně podle sociálních a podle pedagogicko-psychologických kritérií, funkce kázně, příčiny neukázněného chování žáků; základní podmínky, prostředky a metody výchovy ke školní ukázněnosti ad 4) agrese, šikana, druhy šikany, diagnostické znaky šikany, vývojové stupně šikanování, řešení šikany, prevence šikany ad 5) školní klima, typy školního klimatu, znaky pozitivního školního klimatu, školní parlament, třídní samospráva, skryté kurikulum Základní studijní literatura: Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004,155 s. ISBN 80-86633- 21-7. Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno, MSD, 2005, 214 s. ISBN 80-210- 3687-7. Podle potřeby je možné využít také slovníky: Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. Durozoi, G., Roussel, A., Filozofický slovník. Praha: Ewa Edition, 1994. Hartl, P., Psychologický slovník. Praha: Nakladatelství Budka, 1994. 3. www.ceskaskola.cz, slovník Termín pro zápočtový písemný test byl v podzimním semestru 2009 stanoven na 13.11. První skupina v 16.40 ( od příjmení začínajícího na písmeno B - L) a druhá skupina ( M- V) od 17.30 v posluchárně č. 32, 1. poschodí, Poříčí 31. Pozdravuje a úspěšné studium přeje Stanislav Střelec