PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA Eliška Vencálková 2009 OBSAH • Pedagogická diagnostika, její pojetí a význam v práci učitelky M • Diagnostický proces; zásady, možná zkreslení při diagnostické činnosti • Metody pedagogické diagnostiky; diagnostika sociálních vztahů ve skupině předškolních dětí • Diagnostika školní zralosti a připravenosti pro vstup do Z • Diagnostika kompetencí a výstupů, portfolio dítěte • Tvorba individuálního vzdělávacího programu, spolupráce s PPP I. Pedagogická diagnostika, její pojetí; význam v práci učitelky M v Diagnostika v Pedagogická diagnostika, její pojetí v Pedagogicko psychologická diagnostika v Význam pedagogicko psychologické diagnostiky v práci učitelky M v Diagnostika Diagnostika z hlediska praxe - proces zjišťování, rozpoznání příčin, porozumění, posouzení a zhodnocení nějakého jevu Diagnostika z hlediska teorie (předmět zkoumání) - speciální vědecká disciplína, uplatňovaná v nejrůznějších vědních oborech, je předmětem speciálního vědeckého výzkumu, který slouží praxi (volně podle Mojžíška, 1986) v Diagnostika – původ tohoto označení nacházíme v medicíně, později bylo přeneseno i do ostatních věd – je rozvíjena v různých vědách, je jejich součástí a těsně spjata s dalšími disciplínami příslušné vědy – určitý druh poznávání (proces), které má svoji logickou strukturu – opírá se teorii dané vědy, pracuje s jejím pojmovým aparátem; rozpracovává odpovídající diagnostické metody; vztahuje se k určitým normám; umožňuje další rozhodovaní o postupu – výsledkem diagnostiky je diagnóza v Diagnostika Diagnóza – hodnotící závěr o zjištěném - stavu věcí (jevů, procesů) s využitím různých metod ve vztahu k nějaké normě, - určení příčin vzniku tohoto stavu, - vymezení dalších postupů k nastolení změny, - stanovení prognózy „Diagnostika se může chápat jako věda o diagnózách a jejím využití v diagnostické praxi (L. Mojžíšek, 1986) „Posloupnost činností vedoucích k diagnóze“ (J. Průcha, E. Walterová, J. Mareš 1995) v Pedagogická diagnostika Ze studia dějin pedagogiky vyplývá, že problematika pedagogické diagnostiky byla vždy součástí pedagogického úsilí, i když tento termín je používán teprve od šedesátých let minulého století v Pedagogická diagnostika, její pojetí Vývoj pojetí - od úzkého zaměření k širšímu - jedinec x jedinec + podmínky - aktuální stav jedince x jedinec ve vývoji - sledování jednotlivce x sledování třídy, instituce, vlastní činnosti učitele - zaměření na negativní projevy x zaměření i na pozitivní projevy v Pedagogická diagnostika, její pojetí (proces) Pedagogická diagnostika je komplexní proces, jehož cílem je poznávání, posuzování a hodnocení vzdělávacího procesu a jeho aktérů. Pedagogická diagnostika je dlouhodobý, spirálovitě probíhající proces, který musí brát v úvahu všechny systémy, jež ovlivňují vývoj dítěte. Na základě stanovené diagnózy volíme optimální postupy, měníme podmínky a vlivem těchto změn dochází ke změnám ve vývoji dítěte, které se dostává na vyšší úroveň. Probíhající změny jsou nadále v průběhu diagnostického procesu posuzovány a jsou buď potvrzením správně nastoupené cesty, nebo signálem k provedení změn. (Zelinková, 2001) v Pedagogická diagnostika, její pojetí (specifická disciplína) Pedagogická diagnostika je specifická pedagogická disciplína, která se zabývá pedagogicko-diagnostickou prací ve výchovně vzdělávacím procesu. Specifičtěji řečeno - stanoví cíle a úkoly pedagogické diagnostické činnosti, rozvíjí její metody a postupy, techniky, prostředky a organizaci. V souvislosti s tím se přirozeně zabývá i metodologickými problémy pedagogické diagnostiky jako pedagogické disciplíny (například studuje její postavení v komplexu pedagogických věd, stanoví její podstatu, rozpracovává vědecké postupy jejího rozvíjení, studuje její vznik a její historii apod.). (Singule, 1979) v Pedagogická diagnostika, její pojetí Obě pojetí (teorie, praxe) jsou propojeny Hlavní úkoly pedagogické diagnostiky: – rozpoznání určitého stavu – stanovení jeho příčin – navržení dalších pedagogických opatření Specifická oblast – diagnostika speciálně pedagogická (vlastní základy) v Pedagogická diagnostika, její pojetí Předmětem pedagogické diagnostiky je: – jedinec (dítě, žák, student) – skupina (třída - vztahy, klima,…) – instituce (škola, MŠ,..) – vlastní činnost učitele (autodiagnostika) – mimoškolní činitelé (rodina, kamarádi mimo školu - MŠ, masové sdělovací prostředky, širší sociální prostředí) v Pedagogická diagnostika, její pojetí Vztah: – k metodologii pedagogického výzkumu (použití některých společných metod) – k pedagogické evaluaci (systematické hodnocení na úrovni třídy, školy, státu) v Pedagogická diagnostika, její pojetí Terminologická nejednoznačnost: – pedagogická diagnostika (pedagogové) – pedagogicko-psychologická diagnostika (psychologové) Pedagogika a psychologie se při diagnostické činnosti (zejména v oblastech, které se týkající osobnosti) překrývají a v podstatě ztotožňují Kompetenční nesrovnalost (v rovině spíše akademické) však nemá podstatný vliv na praxi. v Pedagogická diagnostika, její pojetí – z pohledu pedagogiky: je vymezeno obsahem předmětu pedagogiky » zaměřuje se na pedagogické jevy a procesy, z hlediska jejích záměrů a cílů » zjišťuje a hodnotí úroveň vědomostí (poznatků), dovedností, návyků u dětí, příčiny jejich rozvoje, posuzuje podmínky a proces vzdělávání, vztahy ve skupině vrstevníků, vlastní činnost učitele, školy (instituce), vliv rodiny, společnosti v Pedagogická diagnostika, její pojetí „Pedagogická diagnostika je speciální pedagogická disciplína, která se zabývá objektivním zjišťováním, posuzováním a hodnocením vnitřních a vnějších podmínek i průběhu a výsledků výchovně vzdělávacího procesu. Na základě těchto zjištění jsou potom vyslovovány prognostické úvahy a navrhována pedagogická opatření“ M. Chrástka, 1988 v Pedagogická diagnostika, její pojetí – z pohledu psychologie: je dáno významností, kterou hraje osobnost, zejména její psychická složka v procesu vzdělávání (vnitřní danosti a předpoklady pro rozvoj dítěte, optimální rozvoj osobnosti dítěte – cíl vzdělávání) » zaměřuje se na poznávání osobnosti dítěte, změny v jeho dlouhodobém vývoji, schopnosti, motivy, učební styly, specifičnosti obtíží, psychické stavy (úzkostnost, neuroticismus),…. v Pedagogická diagnostika, její pojetí „…… speciální poznávací procedura týkající se poznávání vlastností, schopností, výkonů, vývoje atd. žáka vzhledem k projektu všestranného a harmonického rozvoje žákovy osobnosti, a to se zaměřením na výchovně vzdělávací cíle.” S. Langer, 1987 v Pedagogicko psychologická diagnostika » se zaměřuje na získávání psychologických informací o dítěti pro stanovení vhodných pedagogických opatření k optimalizaci rozvoje dítěte (primárně nejde o určení stavu jeho psychického vývoje) na rozdíl od psychologické diagnostiky, která » se zaměřuje především na odchylky od normy, na výchovné potíže, zaostávání, potencionální možnosti, atp. Jde v ní spíše o diagnostické otázky týkající se klinicko-psychologické praxe, než o otázky specifičnosti vzdělávacího procesu , v Pedagogicko psychologická diagnostika Podíl pedagogů a psychologů (spolupráce) - blízkost teoretických východisek, pojmového aparátu, „společného jazyka” - respekt ke specifikům jednotlivých odborností (příprava, metody, nástroje) - využití odlišných specializací - rozdílnost diagnostických situací v Pedagogicko psychologická diagnostika Typy pedagogické diagnostiky: – normativní (srovnání jedince s vrstevníky ve vztahu k nějaké normě) – kriteriální (srovnání jedince s vymezeným kriteriem) – individualizovaná (srovnání jedince se sebou samým) – diferenciální (srovnání stejného projevu z různých příčin) (Zelinková, 2001) vPedagogicko psychologická diagnostika Podíl dalších institucí: – rodina – škola, třída – pedagogicko-psychologická poradna, příp. speciálně-pedagogické centrum – zdravotnické instituce – zájmové organizace vVýznam pedagogicko psychologické diagnostiky v práci učitelky M Pedagogicko psychologická diagnostika je samozřejmou součástí každodenní práce učitelky M – umožňuje poznat dítě komplexně – jejím prostřednictvím je možné ověřovat kvalitu práce s dětmi, pokud je: - prováděna citlivě - kvalifikovaně - dlouhodobě a systematicky vVýznam pedagogicko psychologické diagnostiky v práci učitelky M – je východiskem pro individuální práci s dítětem – podkladem k plánování – dává informace o výsledcích vzdělávání u jednotlivých dětí – ukazuje, zda zvolený přístup a činnosti přispívají k rozvoji konkrétního dítěte – na jejím základě lze volit optimální postupy a měnit podmínky – je potvrzením správně nastoupené cesty, nebo signálem k provedení změn – umožní včasné odhalení případných problémů vVýznam pedagogicko psychologické diagnostiky v práci učitelky M Specifika v diagnostice předškolního vzdělávání: - nejde o porovnávání výkonů dítěte s normou (zvládnutí vzdělávacího obsahu není v M povinné, formulované výstupy – pouze orientačními kriterii) - nejde o srovnávání dětí mezi sebou - nutno brát v úvahu, že vývoj dítěte v předškolním období je velmi dynamický, nerovnoměrný - prognóza vývoje v tomto věku je velmi obtížná - zvýšený zřetel k uspokojování potřeb dítěte - velká závislost na rodinném prostředí - omezené využití různých diagnostických metod vVýznam pedagogicko psychologické diagnostiky v práci učitelky M Nároky na učitelku: – dovednost posoudit vývojovou úroveň dětí (hluboké znalosti vývojové psychologie) – dovednost postihnout individuální zvláštnosti a charakteristiky dětí – dovednost diagnostikovat (zvládat diagnostické metody a techniky, zjišťovat, zpracovávat, vyhodnocovat, interpretovat a vyvozovat pedagogická opatření) – dovednost komunikace při informování rodičů o diagnostických zjištěních vVýznam pedagogicko psychologické diagnostiky v práci učitelky M Poznatky získané diagnostickými metodami vytváří široké zázemí pro evaluaci: – vzdělávacích programů M – vzdělávacích potřeb dětí – podmínek vzdělávání – vzdělávacího procesu – pokroků - „výsledků” vzdělávání u dětí – vlastní práce pedagogů vVýznam pedagogicko psychologické diagnostiky v práci učitelky M Základní okruhy problémů v MŠ: – vstup dítěte do školy (školní zralost) – projevy signalizující specifické vývojové poruchy učení a chování (děti s LMD, neklidné děti, aj.) – integrace dítěte v běžné („integrované”) třídě M – integrace děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí – sociální vztahy ve skupině – diagnostika rodinných vlivů, spolupráce s rodinou při pedagogických nápravných opatřeních – autodiagnostika učitele (úspěšnost vlastního působení, analýza vlastní činnosti, atd.) LITERATURA Bednářová, J., Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2008. Brierley, J.: 7 prvních let rozhoduje. Praha: Portál, 2000. Ćáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001 Dittrich, P.: Pedagogicko – psychologická diagnostika. Praha: H + H, 1992. Dvořáková, M.: Pedagogicko psychologická diagnostika I., České Budějovice: Pedagogická fakulta JUČB, 1995. Gardošová, J., Dujková, L.: Začít spolu. Praha: Portál, 2003 Helus, Z., Kulič, V., Mareš, J.: Základní teoretické a metodologické problémy pedagogické diagnostiky. Praha: USI v Praze 1979. Hrabal, V.: Pedagogicko – psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN 1989 Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? SPN Praha 1988 LITERATURA Chrástka, M.: Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc: PdF, 1988. Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. Kollariková, Pupala, B. (eds.): Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. Klenková, J., Kolbábková, H.: Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči, Brno: MC nakladatelství, 2002. Kucharská, A., Švancarová, D.: Bezstarostné roky?, Praha: Scientia , 2004 Langer, S.: Modely pro psychologickou diagnostiku a výchovu žáků. Praha: SPN Ústřední ústav pro vzdělávání pedagogických pracovníků, 1987. Matějček. Z.: Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál 2000. LITERATURA Mertin, V.: Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995. Mertin, V., Gillnerová, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003 Mojžíšek, L.: Základy pedagogické diagnostiky. Praha: SPN, 1986. Monatová, L.: Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. Moussová, Z.H., Duplinský, J. a kol.: Diagnostika. Pedagogicko – psychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2002. Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. Průcha. J.: Pedagogická evaluace. Brno: MU, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1996. Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. LITERATURA Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. Sindelárová B.: Předcházíme poruchám učení, Praha, Portál; 2003 Smolíková, K. a kol.: Pedagogické hodnocení v pojetí RVP. Praha: VÚP, 2007. Spáčilová, H.: Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: PdF, 2003 Stopardová, M.: Otestujte si své dítě, Martin, Neografia, 1992 Swierkoszová, J.: Metoda dobrého startu. Ostrava: Kasimo, 1998 Swierkoszová, J.: Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava: PdF, 2004. Švancara, J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum, 1980.