PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA V. Eliška Vencálková 2009 • Diagnostika kompetencí a výstupů, portfolio dítěte v Výstupy (cíle na straně dítěte) v RVP PV v Úloha diagnostiky při sledování vzdělávacích pokroků dítěte v MŠ v Využití vhodných prostředků - nástrojů pro diagnostickou činnost v Přizpůsobení vzdělávacího programu individuálním předpokladům dítěte v Účinnost diagnostické činnosti v podmínkách v MŠ v Výstupy (cíle na straně dítěte) v RVP PV Pojetí záměrů a cílů v RVP PV – na obecné a oblastní (konkrétnější) úrovni – cíle na straně učitele a na straně dítěte – vztah klíčových kompetencí a očekávaných výstupů – role očekávaných výstupů v diagnostice vzdělávacích pokroků dětí Schéma vzdělávacích cílů (podle RVP PV) v Úloha diagnostiky při sledování vzdělávacích pokroků dítěte v MŠ Diagnostika podporuje: – individualizaci vzdělávání v duchu osobnostního pojetí vzdělávání – spolehlivost v rozpoznání vzdělávacích potřeb dětí – porozumění dítěti a možnostem jeho rozvoje – přizpůsobení vzdělávací nabídky potřebám dětí – vhodnost, variabilitu a pestrost nabízeného vzdělávacího programu v Úloha diagnostiky při sledování vzdělávacích pokroků dítěte v MŠ Diagnostika není cílem, ale prostředkem k poznání dítěte. Pomáhá, za předpokladu, že je: – systematická a dlouhodobá – komplexní a mnohopohledová (zahrnuje výsledky dílčích zjištění) – objektivní a řídí se obecnými požadavky na diagnostiku vůbec – dokumentovaná s využitím vhodných a odpovídajících nástrojů – pružně využívána k další práci s dítětem v Využití vhodných prostředků - nástrojů pro diagnostickou činnost Diagnostický nástroj je vhodný, pokud: – je objektivní a spolehlivý (používá kritéria) – sleduje skutečně to, co chceme – navazuje na konkrétní program MŠ – je snadno použitelný a vyhodnotitelný (způsob či typ záznamů diagnostických dat je věcí toho, kdo je používá - na základě dohody celého pedagogického sboru) v Využití vhodných prostředků - nástrojů pro diagnostickou činnost Příklady některých metodických materiálů, používaných v MŠ: – Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV (vydal VÚP Praha, 2007) – Oregonská metoda v programu Začít spolu (Early Childhood Training Center School of Extended Studies Portland State University) – SUKY MŠ, evaluační nástroj používaný v programu MŠPZ (t.č. pilotovaný materiál v síti MŠPZ) v Využití vhodných prostředků - nástrojů pro diagnostickou činnost Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV (vydal VÚP Praha, 2007) – součástí této metodiky je nabídka nástrojů vztahujících se k vybraným očekávaným výstupům v RVP PV (41) – vychází z vývojových řad (35) a některých osobnostních charakteristik (16) v Využití vhodných prostředků - nástrojů pro diagnostickou činnost Oregonská metoda – hodnotící nástroj používaný v programu Začít spolu – klade důraz na hodnocení vývoje sociálního a citového (vliv teorie L. Vygotského) – zahrnuje 10 oblastí vývoje - 60 sledovaných položek; u nás je známá zkrácená verze – 35 (vliv H. Gardnera) – použita pětistupňová škála (frekvence sledovaného jevu + stupeň pomoci dospělého) v Využití vhodných prostředků - nástrojů pro diagnostickou činnost SUKy MŠ je evaluační nástroj pro MŠPZ – je vytvářen v návaznosti na modelový program Kurikulum podpory zdraví v MŠ (M. Havlínová, E. Vencálková a kol., 2006) – je určen MŠ, které jsou v síti MŠPZ, nebo podle uvedeného modelového programu pracují – garantem je SZÚ v Praze – proběhla pilotáž dvou variant SUKů Ukázka konstrukce 1. sady tabulek v Přizpůsobení vzdělávacího programu individuálním předpokladům dítěte Na diagnostická zjištění a závěry navazují vždy individuální pedagogická opatření, a tím: – orientují učitelku k tomu, jaké činnosti či podněty dítěti nabízet – pomáhají zvolit vhodný přístup k dítěti a odpovídající metody – zajišťují postupnost, metodickou návaznost – diferencují vzdělávací nabídku – ovlivňují plánování a tvorbu třídních vzdělávacích programů – respektují zákonitosti psychického vývoje v Účinnost diagnostické činnosti v podmínkách v MŠ (shrnutí) je zajištěna pokud: – je skutečně individuální – jsou kriteria výstupů chápána pouze jako orientační (ne jako norma) – je respektováno tempo rozvoje každého dítěte – je objektivní a obezřetná v závěrech – je postup nápravy uvážlivý nejprve zvýšená nabídka potřebných činností pedagogická intervence (účast rodičů) příp. doporučení k dalším odborníkům v Účinnost diagnostické činnosti v podmínkách v MŠ (shrnutí) je zajištěna pokud: – sleduje i osobnostní vlastnosti či charakteristiky dítěte – staví na silných stránkách dítěte – pomáhá odhalovat a rozvíjet výjimečné předpoklady a zájmy dítěte – zachycuje děti s nedostatečným rozvojem – poskytuje spolehlivější obraz o celé třídě (ovlivňuje různorodost vzdělávací nabídky) – kombinuje více diagnostických metod v Účinnost diagnostické činnosti v podmínkách v MŠ (shrnutí) je zajištěna pokud: – všichni pedagogové úzce spolupracují – jsou zachována pravidla profesionální etiky (důvěrnost informací) – je zajištěna ochrana osobních dat – záznamy jsou předávány jen v rámci MŠ, nikdy mimo ni – má také „prognostickou” hodnotu Diagnostika dítěte